Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing YELLOW PAGES FALL!!!

• Knatte

Gäst
    14 november, 2004 vid 20:53

Seglar inte Finian en protype till F2 Missile?
    En bräda som går att köpa i butik och som antagligen Diavid White satte sitt Brittiska rekord med igår? David White brukar ju alltid segla F2 “standardbrädor”, då han vill åt production board record.

Sedan kan jag hålla med om att assymetriska segel är trist.
    Men det är en enorm prestation att nå dessa farter, framförallt att våga segla så fort.. Farter omkring/över 30 knop kräver MOD att segla i grin.gif

Det smärtar duktigt (och är dyrt) att misslyckas i dessa farter.
    (Tror Makram kan berätta vad som händer vid kastfall i överriggade förhållanden..)

• ian

Medlem
    15 november, 2004 vid 04:10

dräkten kan ju inte vara helt standard heller asså wink.gif

• Knatte

Gäst
    15 november, 2004 vid 06:23

Tydligen satte de 5 stycken nya rekord under helgen. Karrin Jagge var väldigt nära Barbette Q. gamla världsrekord för damer.

11 F. Maynard BVI 46.82 46.60 (Outright)
    22 D. Garrel FRA 44.21 43.23
    63 D. White GB 44.03 43.44 (British and production board)
    57 B. v.d Steen NL 43.71 43.02 (Dutch) )
    10 S. Allen AUS 43.48 42.09 (Australian windsurfing)
    62 M.v.Meurs NL 42.11
    24 J.B. Gautier FRA 40.55 40.20
    44 T. Bielak FRA 39.66
    114 K. Jaggi SUI 39.80 38.04
    26 F. D’Urso ITA 39.35 38.96

• swe-1

Medlem
    15 november, 2004 vid 07:39

Ja och ni som vill köpa en snabb bräda kan ju alltid gå och handla en sån som Dave White använder… Världes snabbaste produktionsbräda!
    44.03 är ju grymt imponerande!

Fast lite hänger kanske på killen som seglar, han ser ju ut att ha lite att sätta i mot!!!

• drakglenn

Medlem
    15 november, 2004 vid 09:09

Ja sanna mina ord, har någon gammal F2 film hemma där man ser när David White sätter det gamla rekordet med en sputnik,
    låt mig säga att alla som seglare där skakade som kasperdockor mer eller mindre kämpade som svin för att överleva….
    Sen seglade David, han sitter ner tryggt & lugnt selen och dominerar, i typ 40 knop!, masten där emot flexade som ett fiskespö med en kåt haj på kroken grin.gif

//Glenn

• drakglenn

Medlem
    15 november, 2004 vid 09:23

Fan va GOTT!

Äntligen tillhör rekordet oss igen! cool.gif
    har mått lite halvkast sen gulasidorna plockade rekordet.

Fattar inte att dunken backar att segla ränna, känns faktiskt som Fian skulle få en match där, vet var jag hade satt mina pengar wink.gif
    Öppet vatten eller inte, känns som den som plockar 50 knop kommer bli ihågkommen……

//Glenn

• markram

Medlem
    15 november, 2004 vid 09:45

Svar till:

dräkten kan ju inte vara helt standard heller asså wink.gif

[/ QUOTE ]

Åjo, den är visst “standard”.
    Se själv, jag fotade speedjanne för ett tag sen när han kört med ersättaren till den stulna dräkten (bilden är tagen på våran “secret speedspot”, för den som undrar) grin.gif:

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2004 vid 09:51

Alltså -först å främst är det ju f-annat KUL att se ett nytt speedrekord som visar vad man kan göra av naturkrafterna. Att det dessutom sker med vindsurfinggrejor är duktig bonus!

Jämför prislappen på Finians grejor med Yellow Pages satsningen…

Att det sedan med “vindsurfingmått” blir ganska extrema grejor är väl inte så underlig, vill man slå rekordet så är det ju bara att ta i.

Men farterna med mer “standarbetonade” pryls är ju inte risiga, direkt.

Argument som “Fininans grejor är ju extrema och går bara att köra åt ett håll” känns ganska larviga (nu stack jag ut hakan, yes!), faktiskt. Han är ju inte på plats för att segla runt bojar och loopa. Det är rekordet som gäller, och det har han lyckats med. Grym respekt från mig, det är en prestation. Och den som inte tycker det kan väl köra en repa på kanalen i 45 knop med grejorna och känna på vad som krävs. Mer, bra mycket mer, än vad de allra allra flesta här tror, är min lilla teoretiska teori… 🙂

Jag tycker det är ASKUL att vindsurfing är snabbast igen!

Kanal, dike, öppet hav, bäck eller fontän – det roliga är att se hur snabbt kan det gå?!?

50 knop nästa!

Speeeeeeeeeeda På!

• andreas-f

Medlem
    15 november, 2004 vid 09:51

Jag tycker detta är så jäkla gött! Det känns riktigt fint att veta att en windsurfare är snabbaste segelfarkosten på vatten! Sen tycker inte jag att det har någon som helst betydelse vilken typ av utrustning som använts och att det inte är en standardbräda som använts. Vilka medel som helst är väl tillåtna för att nå målet. Visst är prylarna Finian körde med extrema, men hade det funnits en marknad för speedbrädor som är 35 cm breda och 230 cm långa hade ju även dessa funnits i serieproduktion. Jämför med en formulabräda, dom är också rätt så extrema, men nu råkar det vara så att folk är intresserade av att köpa sådana brädor, alltså serieproduktion. Vissa brädor är designade för att gå snabbt på kryssen i väldigt lätta vindar, andra för att funka i monsterbryt på Maui, och så finns det dom som är gjorda för att gå draåthelvetefort rakt fram… Bara att den senare typen inte råkar vara standardbräda tycker inte jag gör rekordet mindre värt, på något sätt.

Nä fanken, jag tycker detta är skitkul! Snart ryker nog 50-barriären också!

/Andreas

• andreas-f

Medlem
    15 november, 2004 vid 09:55

just det, nu uttryckte jag och Masse nog samma åsikt, samtidigt också…

• anonym-anvandare

Medlem
    15 november, 2004 vid 10:56

Har tipsat Aftonbladet om bedriften, får se om dom får plats med det bland allt jävla dokusåpaskit som dom nedlusar sina sidor med.

Irie Man

PS. Varför kan man inte registrera en användare här på Konfen? Har det med cookies att göra?

• gegga

Medlem
    15 november, 2004 vid 12:52
  • pederboy

Medlem
    15 november, 2004 vid 13:37

—Deleted—

• pederboy

Medlem
    15 november, 2004 vid 13:39

Enble Cookies kan nog lösa ditt reg. problem.

• anders_hoffman

Medlem
    15 november, 2004 vid 15:35

Svar till:

Går inte sväng och sen behöver man bogsering tillbaka till startpunkten.
    Det tycker jag är jävligt trist!
    /feg

[/ QUOTE ]

Har han lyckats med prestationen att slå världsrekord i speed, borde han ju kunna ta sig tillbaka själv!
    Varför inte slå världsrekordet i Clewfirst-speed på tillbakavägen smirk.gif

Förresten nån som vet om det är 46,82 knop som är gällande världsrekord eller om det är 47,5 knop (som någon annan tråd handlade om)?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing YELLOW PAGES FALL!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.