Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ytterligare en bräda, vad välja
-
Ytterligare en bräda, vad välja
Publicerad av pure på 14 december, 2007 vid 15:14Har idag en 125l freeride och en 85l freestylewave men känner ofta när jag e nere i fiskebäck o bränner att en bräda runt 100l hade passat bäst för det är ju ofta 5.3 +-0.5 som gäller.
Men det jag funderar över är vad man skall satsa på (freestyle,freeride,vågis)… Mitt mål med nästa säsong är att försöka börja segla mer våg orienterat men samtidigt kommer ju dom flesta dagarna ligga på hemmaplan och då är det ju platt/chopvatten. 100l är väl kanske för stort för vågor?
nån som har lite idéer?
Knatte svarade 16 år, 12 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
85l är sweet med segel runt 5.3, särskilt om du vill köra i vågor! Byt ut 125litarn om du vill köra freestyle, annars funkar den väl fint me 5.3+, på med en mindre fena bara. Akta dig för vinterfunderingar, köpsuget kan ta knäcken på en 😉
-
@manno 434017 wrote:
85l är sweet med segel runt 5.3, särskilt om du vill köra i vågor! Byt ut 125litarn om du vill köra freestyle, annars funkar den väl fint me 5.3+, på med en mindre fena bara. Akta dig för vinterfunderingar, köpsuget kan ta knäcken på en 😉
Jo jag brukar köra 5.3 på den o det funkar men jag e så jäla kass på o komma upp i planing fort så jag tänkte att en bredare planka kanske kunde hjälpa mig där..
men det är nog bara abstienensen som ger mig illusioner.. 🙂 125litarn har jag mest sparar jag mest för att jag hoppas på att tjejen skall kunna börja segla på den.. sen är det gött att ha dom riktigt kalla dagarna o veta att man har mycket att flyta på om det skulle hända nått..
-
Hur gammal är din FSW? En ny fsw runt 85 liter går ofta som allra bäst med 5.3-5.7.
-
Sen har du inte sagt vad du väger. FSW påstås i vissa tidningar vara rätt viktspecifika, man bör välja sin fsw så den är lagom stor för 5.0-6.0. För mina 70 kilo betyder det 85 liter, för den som väger 90 är det snarare en 95-litare och för den som väger 60 är det en på ca 75 liter.
-
@Rasmus_W 434031 wrote:
Sen har du inte sagt vad du väger. FSW påstås i vissa tidningar vara rätt viktspecifika, man bör välja sin fsw så den är lagom stor för 5.0-6.0. För mina 70 kilo betyder det 85 liter, för den som väger 90 är det snarare en 95-litare och för den som väger 60 är det en på ca 75 liter.
80 pannor .. men målet är väl att komma ner på marchvikten 75 men skall bara fixa lite nyårslöften först 🙂
Kör man fullpowered med 5.3 så funkar väl 85 bra men när det är på gränsen och när det är mycket vindhål så kanske en lite större bräda passar bättre?
-
En riktigt bra kombibräda är Naish Global Wave 98, den är en tålig bump & jump med hög toppfart. Ganska plan bottenkurva som funkar för freestyle & fart, men ändå tillräckligt böjd för vågor. Passande segel 4,7-6.0.
Jag har seglat den med 4.0 och 4.5 men då är den väldigt klumpig. -
Eftersom du liksom jag mest bränner fram och tillbaka i Fiskebäckschopen tycker jag du skall köpa denna:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=16084&sort=1&cat=12&page=1Extremt förtjust i min.
Edit: Läste visst inte så noga först. 5.3 är absolut inget för denna bräda. 6.5-7.5 är nog idealet. Men det ändrar i princip inte min rekommendation. Den brädan ger väldigt många fina Fiskebäcksdagar om du kompletterar med lämpligt 6.5 – 7.5, t.ex.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=16098&sort=1&cat=13&page=1
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=16080&sort=1&cat=13&page=1 -
Knatte
Gäst14 december, 2007 vid 21:24Håller med Ygge om att en slalombräda måste vara rätt grejer om du håller till i Fiskebäck i vanliga fall…:smile:
-
Jag har provseglat min freewave 86 en gång, med 5.7, och för mina 70 kilo kändes det som en klockren kombination.
-
En bra mix för dig kan du ju annars få av en crossover.
Exempelvis Drops Crossover på 104 liter tycker jag funkar om du vill kunna segla i många varierande förhållanden.
Du kommer tycke den funkar kalas på plattvatten och samtidigt har du tillräckligt mycket manöver i den för att börja utsvävningar i vågor eller freestyle.
Annars har jag en Starboard Kombat 107 hemma till salu, skall precis som Drops Crossover ha väldigt mycket alroundegenskaper, har dock inte provat Kombaten.Mvh
Bicless
-
Är inte helt främmande för slalom heller.. seglen som jag tänkte använda är gun target 5.3 och 6.0 så det borde kanske funka? Mitt mål för säsången är ju att kunna sätta fullplansgipparna bättre än 1 på 20 🙂 och slalom brädor är kanske lättgippade :..
har inte riktigt greppat skillnaden mellan slalom och freeride brädor än.. men det kanske finns nån?
-
@pure 434233 wrote:
Är inte helt främmande för slalom heller.. seglen som jag tänkte använda är gun target 5.3 och 6.0 så det borde kanske funka? Mitt mål för säsången är ju att kunna sätta fullplansgipparna bättre än 1 på 20 🙂 och slalom brädor är kanske lättgippade :..
har inte riktigt greppat skillnaden mellan slalom och freeride brädor än.. men det kanske finns nån?
Den ena somnar man på, den andra får man bara adrenalinpumpar av…..kan det bli klarare än så? 😉
-
@pure 434233 wrote:
Kelso säljer sin Naish Playmate 116, det är den bland de mest lättgippade brädorna jag någonsin provat. Én riktig gippmaskin. Du kan segla med segel upp till ca 8.0 på den. Planar hur lätt som helst och har nästan fartpotential som en slalom. Jag har seglat 30 knop med ett gammalt 7,8 i ca 10 m/s.
-
@pure 434233 wrote:
Om det är Manta 68an du tänker på här så skulle jag säga att den 5.3an inte går alls och 6.0an ganska dåligt. Jag provade Gun Booster 5.8 på den några gånger, men det gick aldrig bra. 7.0 finfint och även 7.8.
Edit: Det skall också vara “minst freerace”.
@pure 434233 wrote:
Du får gärna prova mina slalomprylar nästa gång vi ses i Fiskebäck. Jag lånade fullblod en gång för två år sedan och sedan var det kört ….
Logga in för att svara.