-
Ytterligare en tråd om segel och val av segellinje
Har precis sålt mina Simmer Icons från 2009 (4.2 – 4.7 – 5.3) som jag haft i en ca 4 år. De har fungerat väldigt bra men kände att det var dags att skaffa nya. Hade planerat att skaffa ett par andra begagnade segel men har nu tänkt om lite och undrar om jag ska skaffa nya istället.
Har varit väldigt nöjd med mina Icon och tycker de har fungerat bra i vågorna på Bjärehalvön och i plattvatten i Habo Ljung och Klagshamn. (Skåne alltså…)
Om jag försöker summera mina surfdagar så skulle jag uppskatta att jag kört så här:
* 5.3 -> 80%
* 4.7 -> 15%
* 4.2 -> 5%Anledningen till att 5.3 körs oftare gissar jag på att jag kanske väger lite mer än standard-surfaren (83-85kg) och att jag inte har något större än 5.3. Det jag undrar är om jag kanske bör ha en annan segellinje, som passar mig bättre och gör att jag inte använder samma segel hela tiden.
Antingen kör jag vidare med samma linje eller så försöker jag ändra lite och köra något i stil med:
4.5 – 5.0 – 5.7.Oavsett vad så kommer jag nog att komplettera med en 6.5 för dagar med lite mindre vind.
Sen angående segel har jag funderat lite och vill testa något med RRD, North eller Goya, några tips eller rent av någon som har något intressant till salu?
Brädan jag kör med är antingen en Starboard Quad 81liter eller en Fanatic freewave 95liter.
Logga in för att svara.