Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Zansibar!??
-
Zansibar!??
Publicerad av debkausf på 28 februari, 2009 vid 12:42Någon som vet något om surfet där?
vogon-jeltz svarade 16 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Killen som hade kite center I Kenya hade ett center även på zansibar. Och han sa att vinden var lika bra på zansibar som i Kenya och att det va lite mer soft stämning där. Så jag tror nog det är fint för en kitesemester där ,men då missar man safari om man inte flyger.
Kolla http://www.airbornekitecentre.com -
@Vogon Jeltz 532848 wrote:
Killen som hade kite center I Kenya hade ett center även på zansibar. Och han sa att vinden var lika bra på zansibar som i Kenya och att det va lite mer soft stämning där. Så jag tror nog det är fint för en kitesemester där ,men då missar man safari om man inte flyger.
Kolla http://www.airbornekitecentre.comHade flyt o fick 3 gratis nätter i masaimara så de e kirrat. Flyger sedan till Z. Hur var vinden? Bris eller?
-
afan . Vinden va bra vi hade vind 12 av 14 dagar i Kenya och tror det är kazaki vinden som blåser då så det är NO och klen bris dom vindstilla dagarna från SO
-
Jag har också varit där och kört, efter en oförglömlig safari och besök hos Masaierna… (Min avatar är från Zansibar:-)…
Var ensam på hela stranden (ostkusten), men det fanns visst ett center uppe vid norra udden. Riktigt nice var det, men ett litet problem var att revet var väldigt grunt och gick ända in till sandstranden, samt var fullt av sjöborrar… Du gör klokt i att kolla när det är högvatten och köra då, samt ta med revskor!
Vinden var kom varje dag på em/kvällen men var inte så hård. Vill minnas att jag körde min 16 kvm C-kite (Cab. Contra) alla dagarna.Ska du åka på bröllopsresa eller;-)?
Ha det så jevla bra hur som helst!
-
När jag var i kenya runt nyår förra året (under nästan inbördeskriget) så var det 9m/sek i stort sett hela dagarna förutom någon timme (1-2) mitt på dagen då det gick ner mot 3m/sek. Fantastikst surf.. Revet låg kanske 500-600 meter ut så det var platt och fint. Dock så kan jag känna igen det där med sjöborrarna, jag plockade nog ut ett 10tal taggar när jag kom hem. Så skor är nog inte så dumt. Dessutom var det lågvatten några timmar varje dag så då fick man ta sig ut en bit innan det var surfbart.
//Pär
-
Sjöborrar va det gott om ja , Men jag tror inte att det hjälper med skor såvida du inte har en riktigt hård sula . Dessutom åker man ju ner för att slippa sin vintermundering . Men Kitar man bara när det är högvatten är det inga problem
-
Någon som varit på mnemba island? Ser ganska krääm ut om man kollar på google earth.
-
Kul om du svara på mobilen nån gång!!!
Jag var ju på Zanzibar men surfa inte, fast på öst kusten fanns det ett kite center, såg inga som körde när jag var där och vinda bra många dagar när ja var där. sjukt klart vatten! Var en heldel som körde på fast landet i Dar el selaam. -
Vogon Jeltz;533048 wrote:Sjöborrar va det gott om ja , Men jag tror inte att det hjälper med skor såvida du inte har en riktigt hård sula . Dessutom åker man ju ner för att slippa sin vintermundering . Men Kitar man bara när det är högvatten är det inga problem
TIPS, ang sjöborrar och våtskor:
– Gå till närmsta skomakare och be att få/få köpa ett ark LÄDER. Slipp till efter sulan och lägg i i våtskorna. Efter en liten stund i vatten är dom perfekt formade och ganska smidiga, UTAN att sjöborredjevlarna går igenom!
Jag körde med det på Guadeloupe både när jag vågsurfade och kitate ”sjöborrefulla” rev och klippor. DET FUNKADE KANON, så länge som inte taggarna går in snett ovanifrån! Tycker faktiskt inte att jag förlorade så mycket känsla vs utan extrasulorna.
-
Finns ju dem här grejerna oxå som lösning på problemet. Har inte provat dem själv dock.
-
Fan kanske borde testa ett par nya mina gamla är en aning otympliga och varma
Logga in för att svara.