Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Zenit
-
Zenit
Publicerad av teddo på 15 augusti, 2005 vid 12:14Morning.
Jag är färsk på kite och har upptäckt att min drake (Naish ARX 17) gärna vill vandra över huvudet på mig (med krasch som följd) när jag ska ställa draken i zenit. Kan jag trimma set-upen på nåt sätt för att undvika detta?
mrmille svarade 19 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Gissar att detta är i lättare vind?
Du kan öka power så slipper du lite av detta, men då ändras andra saker.
Tyvärr så måste man flyga de flesta kiter i Zenit. Kan beskrivas som att balancera dem lite där.
Du ska annars vara rätt nöjd att det är just detta problem du har, det är mykcet bättre än en kite som inte riktigt kommer tillräckligt långt ut i vindfönstretVill du slippa balancera kiten i Zenit så finns det egentligen bara en kite man helt kan strunta i det för. Det är då en FOIL kite med autmatisk zenithfunktion. Den måste man istället alltid styra ifrån zenith, även när man kör den….
-
Svar till:
Morning.
Jag är färsk på kite och har upptäckt att min drake (Naish ARX 17) gärna vill vandra över huvudet på mig (med krasch som följd) när jag ska ställa draken i zenit. Kan jag trimma set-upen på nåt sätt för att undvika detta?
[/ QUOTE ]
hmm.. jag vet vad du menar.. verkar inte som att den andra snubben vet..
skit i att köra upp kiten i zenit istället.. det e bara skitjobbigt för andra som vill komma förbi när du står i vägen..
dom flesta 2003or och nyare kites har inte den förmågan!
så köp nytt eller ha inte kiten där förutom när du ska köra iväg.. och då e det ju inga probs efter som du svänger med kiten! -
mmm
kallas “overfly” och innebär att den går förbi zenith och flyger bakom ryggen på dig.
Ta bort lite depower (förläng framlinorna/draglinorna lite) så stannar kiten längre bak i fönstret. Detta ger ju mer drag då.Men, en LEI skall du undvika att ha i zenith.
1. Precis som Zoo skriver är det lite dumt om många andra åker omkring där, en kite som står i zenith är väldigt mycket ivägen.
2. Har du en ARX/LEI ovanför huvet riskerar du att bli loftad (upplyft) om det kommer en vindby. Inget du vill råka ut för som nybörjare.
Logga in för att svara.