Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › zero-7?
-
zero-7?
Posted by ola_p on 25 juni, 2002 at 09:38Skumma måttangivelser?
Fick lägga till tio(!!!)cm uthal och körde med rekommenderat nedhal, lite drygt. fick dock känslan att ännu mer behövdes.
Någon med erfarenhet av detta? 6,8 01.sunkan_ replied 22 years, 4 months ago 7 Members · 16 Replies -
16 Replies
-
Kan det vara ett s k “sample”-segel? SP säljer något de kallar för “sample”-segel som enligt dem är försäsongsexemplar identiska i skärning och form med den vanliga linjen men ibland med felaktiga rekommenderade nedhal/uthal påtryckta. Varför man gör så övergår dock mitt förstånd.
-
Det vore intressant om du mätte bommens verkliga längd. Sätt den i det läget du körde och mät sedan från bommens mastfästes framkant till bommens bakbeslags framkant. Kolla sedan på Simmers hemsida om data för seglet stämmer med det som är tryckt på seglet.
-
Det vore intressant om du mätte bommens verkliga längd. Sätt den i det läget du körde och mät sedan från bommens mastfästes framkant till bommens bakbeslags framkant. Kolla sedan på Simmers hemsida om data för seglet stämmer med det som är tryckt på seglet.
-
På seglet står ganska korrekta mått. även om de är i minsta laget. kände dock att det inte var bra att dra ner för mkt. tryckpunkten började då vandra våldsamt och det blev helt hopplöst att segla.
9 är dock ganske lätt att förväxla med en 8. vilket jag läst eller åtminstånde trott att jag läst i sp katalogen… -
hmmmm köper man ett simmer så får man ju ett simmer kanske dags att sluta snålköpa och lägga lite extra och slå till med lite bättre saker. JAg har aldrig hört någon som varit nöjd med deras segel det lär ju säga en hel del ! var det inte två år sen dom sydde om gamla segel och sålde SKITEN som en nyhet bara det säger ju allt, Gör dig av med seglet satsa på Niel Pryde Rs2 alt Arrows WB-racing / Gaastra nitro 3 eller liknande så skall du se att du blir nöjd . Själv kör jag arrows t-force1 super nöjd men det har ju kostat men det väger upp allt strul men rigg problem innan man har kommit ut på vattnet
-
Hej!
Jag har ett 00 6,7. Det stämmer hundra med riggangivelserna som står på seglet. Stort register på seglet och lätthanterligt är min erfarenhet. / Joacim
-
Hur f-n kan man (Arrowsmannen) jämföra ett Zero-7 med ett Gaastra Nitro 3, RS-1 osv? Ett renodlat freeridesegel vs racesegel…sällsynt korkat…
-
Svar till:
JAg har aldrig hört någon som varit nöjd med deras segel det lär ju säga en hel del !
Det säger ju ingenting, vem vet vad du hört överhuvudtaget, särskilt som du är anonym och inte vågar stå för vad du tycker…
Jag köpte ett Zero-5 6,4 förra året och är supernöjd, betydligt smidigare segel att hantera än mitt gamla Sailworks Race, definitvt ett av de bättre segel jag ägt. -
Kan jag alltså inte vara säker på att min bom (175-225) passar till ett zero-seven (bomlängd 224)?
-
Jag hade för en tid sedan ett Simmer Zero7 8.6 som enligt affären (SP) skulle vara ett -01 där luff- och bommått ska vara 511 resp 224. De påtryckta luff- och bommåtten var 515/231, vilket överrensstämmer exakt med -00-modellens specs. När jag riggade seglet och verkligen maxade nedhalet (drog av en tamp och sabbade en adapter…) fick jag ner det till 510 (=5cm mindre än rek medeltrim) och med normalt nocamdrag i uthalet fick jag ett (helt korrekt mätt) mått på 228. Seglet betedde sig allmänt underligt med denna riggning. Twisten på land nådde bara ner till den andra lattan uppifrån och det var rejält med buk över bommen fasten översta lattan släppte ordentligt. Inte riktigt vad man väntar sig av ett freeracesegel. Ingen ordning alls med andra ord.
Vid närmare granskning av seglet såg jag att de två största rutorna var utbytta.
Givetvis kontaktade jag affären och de vidhöll att det var ett -01-segel, men jag fick skicka tillbaka det om jag inte var nöjd.
Jag tog då en bild på seglet och skickade det till Tomas Persson på Simmer. Enligt honom var det ett protosegel som var sytt innan -00-serien, alltså -99, alternativt ett proto -01 sytt av överblivet material från -00.
Efter en del tjat bekostade SP returen och jag fick pengarna tillbaka. Men det visar att det är läge att kontrollera både tre och fyra gånger vad det egentligen är för segel när man köper beggat Simmer hos SP. -
Köpte två st ProRace-00 på SPs rea i våras och hade klara problem med att rigga seglen enligt måttangivelserna. Jag mailade Tomas Persson och fick hjälp med att rigga dem rätt och de fungerar nu över förväntan! Jämfört med mitt Np V8 så känns seglen betydligt mer lätthanterliga och har likvärdiga prestanda (för svenssonsegling..). -För 799 resp 1499 pix så får man nog acceptera att de var omsydda (vilket de visade sig vara..). Dock är det dåligt av SP att försöka mörka fakta. Badly, badly done SP!!
-
Jag har ett zero seven segel 8kvm -00, skall ha 502 luff och 220 bom. Så med 490 mast blir det 12cm förlägning. Jag har problem att dra nerhalet i botten, men jag vet inte säkert hur jag skall mäta hur långt jag skall dra heller.. Samma sak gäller bommen hur mäter jag när jag skall mäta upp 220cm? Om jag ska mäta så att det blir så långt som möjligt så blir det ju mellan motsatta sidan av masten och slutet på seglet vid öljetterna antar jag, men är det rätt?
Jag har köpt det begagnat av en privatperson men jag funderar på om jag borde försöka få hjälp med att lära mig hur mycket jag skall dra i nerhal/uthal.
Dem segel som jag använt tidigare är nog från <90 tal om jag gissar, det enda jag lärt mig och följer är att jag sliter som ett djur i nerhalet tills det tar stopp typ.
/Sunkan
-
1. Har du trätt den lilla pryde kringlan rätt? Be ngn visa, helt cp stört att trä rätt, iaf i början. Gör stor skillnad…
2. Använd en pinne till att dra nedhalet.
3. Uthalet ska du (förmodligen) dra typ 4-5 cm till från att du börjar få motstånd, inte tamplängd utan hur mkt närmre bommen akterliket kommer.Lycka till…
-
Ok..
1. Vet inte.. menar du alltså tampen till nerhalet? Finns det ingen bra bild eller nåt på nätet, jag har letat men alla ser ju tyvärr olika ut..
2. Det gör jag redan
3. Ok.. jag har nog kört bara ca. 2 cm så jag ska nog dra seglet lite plattare nästa gång jag är ute och kör..
Tack för tipsen!!
Log in to reply.