_frippe_
Forumsvar skapade
-
Jag ser att du kontaktat dem om bilhyra Steffo, stabilt! Fiat Uno med takräcke, jag blir imponerad om dom fixar fram det (takräcket alltså) men det har ju funkat utan förut.
Hur gör vi med boende? Jag håller med om att man gärna skulle bo närmre medinan men då kanske vi måste fixa det på plats? Annars är det ju rätt sjysst att ha det bokat och klart redan innan med garage och allt hos “guldtanden”. -
_frippe_
Medlem22 april, 2007 vid 20:26 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?@Kamaaina 376618 wrote:
Så menar de att om väskan väger mellan 24-32kg så får man pynta 120 eller 84 pund beroende på om man förbokat eller ej?
/FDet var den uppgift jag fick per telefon från BA’s kundtjänst.
-
Jag har också upplevt att passformen mellan botten och topp varierar en hel del på SC6. Min 400 sitter perfekt men jag lämnade faktiskt tillbaka en 430 som hade väldigt dålig passform mellan topp och botten. Det gör kanske inget för prestanda och hållbarhet(?) men risken är ju mycket större att mastdelarna inte sitter ihop ordentligt när man riggar om det sitter väldigt löst ihop och det i sin tur gör ju att risken är större att masten går av. Jag tycker att man borde kunna kräva bättre passform med tanke på att man ändå betalar några tusenlappar för den…
Ordentligt ihopsatt är det dock en väldigt bra och prisvärd mast tycker jag men tipset är nog att testa att sätta ihop delarna i butik eftersom det verkar skilja så mycket från mast till mast.Att de är ovala är inget jag märkt av.
-
_frippe_
Medlem10 april, 2007 vid 21:43 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?@Kamaaina 375565 wrote:
Tycker att det de senaste åren har blivit mer komplicerat att resa med surfbagage. Senaste ryktet jag tänker kolla upp är att British Airways tar brädor gratis, någon som vet?
Det stämmer. Här är mina slutsatser efter samtal med BA inför Marockoresan i sommar:
Handbagage
Max mått: 1 väska, 56x45x25cm
Max vikt: 23 kg (Ja, bara den håller måttet ovan är det OK)Vanligt bagage
Max mått: 1 väska, Höj+Bredd+Längd = 158cm
Max vikt: 23 kgSportutrustning, Windsurfing
Max mått: 1 väska, 2.5×1.00×0.80 meter
Max vikt: 23 kg
Jag frågade hur dom skulle hantera det om det var två kolli. Enligt honom jag pratade med så var det OK så länge måtten ovan hölls om man ställde dem bredvid varandra. På hemsidan står det dock en väska…Övervikt
Överskrider man 23 kg (gäller både surfutrustningen och det vanliga bagaget) så kostar det per väska (som även den får väga max 23 kg). Priset är £120 enkel resa. Det verkar dock gå att få ner till £84 om man förbokar det via webben (enkel resa).För alla väskor gäller under en övergångsperiod fram till oktober 2007 att de får väga ända upp till 32 kg. Om jag förstod honom jag pratade med korrekt så får man dock betala övervikt för det som ligger över 23 kg. Det blir alltså “en väska” till enligt ovan.
Min gissning är dock att så länge man håller sig under 32 kg för surfprylarna så kommer man gratis undan…
Sportutrustningen ska förbokas antingen när man bokar resan eller åtminstone 24h innan take off.
Läs mer på http://www.britishairways.com/travel/baggag/public/en_se
-
@Oscar 372350 wrote:
Tillägg:
svart neoprenlim funkar bäst för ej genomgående hål. Har man genomgående hål så måste man komplettera med neoprenlapp.
Jag har flera gånger försökt laga hål med liquisole. Funkar ett tag tills det spricker upp runt om limningen.Jag har även lagat genomgående hål genom att lägga på många lager med neoprenlim på varandra. Eftersom dom vulkar ihop så blir det nästan som vanligt neopren. Det krävs dock ca 5 omgångar innan det blir bra, lägg på ganska tjockt varje gång eftersom det sjunker ihop när det stelnar.
-
Jag har Naish Force 04or och 06or och jag har riggat båda på Simmer SC6. 4.0 och 4.5 som är 04or funkar perfekt på SC6 däremot är jag inte lika nöjd med 5.0 och 5.7 som är 06or när jag riggar dem på SC6. Drar man ner dem så att man får lagom mycket “fladder” i akterliket så blir dom för platta och släpper man på nedhalet så buken/draget bli bättre blir akterliket för spänt. Min teori är att det beror på att 06orna är sydda för RDM medans 04orna inte är det(?). Jag har faktiskt beställt Naish rdm mast så snart vet jag om 06orna blir bättre på den.
-
Lägg gärna på flera lager (låt torka mellan) för att få ordentlig styrka. Det neoprenlimmet jag har smälter liksom in i dräktens neopren och lägger man på flera lager så blir det riktigt starkt. Jag har lagat en spricka i ärmöppningen på det sättet och den verkar hålla bra. Första gången körde jag bara ett lager lim och det räckte inte men nu senast la jag nog på fyra-fem omgångar och det blev riktigt bra och starkt.
-
@_Frippe_ 370392 wrote:
Jag räknade en del på det där när jag fick chansen att uppgradera hela min våglinje. Det blev 5.7, 5.0, 4.5, 4.0 till slut. Jag har även en gammal 3.6a som jag nog inte kommer använda längre. Det blir i alla fall ca 11% mellan storlekarna. Jag tycker det blir perfekt, man har alltid möjlighet att välja hyfsat rätt segelstorlek och det finns ett visst överlapp mellan dem så väljer man “fel” är det inte kört ändå. Vill man komma undan med färre segel så kan säkert upp till 14% funka. Det skulle t ex kunna vara 5.5, 4.7, 4.1 då blir det dock större konsekvens om man väler “fel” segel när vinden ligger mitt i mellan två segel.
Ovanför min 5.7 har jag en 7.5 och det hoppet är ju mycket större men det funkar faktiskt ändå eftersom de är så olika segel.Jag ser nu att jag räknade omvänt mot hur den länkade segelkalkylatorn gör. Jag räknade på hur mycket mindre varje segel i linjen var medans den räknar på hur mycket större varje segel är. Vänder man på ordningen i segelkalkylatorn räknar den så som jag gjorde. Ska jag räkna som ni andra gjort blir det alltså 13% i snitt och inte 11%…
-
@Mowgli 370288 wrote:
Vad ska man ha med sig för segel, klarar man sig på 4.0 4.7 tro?
Jag kommer nog att köra på 5.0, 4.5, 4.0. Förra gången hade jag 5.3, 4.7, 4.2 och det funkade också även om det var lite väl bra tryck i 4.2 ibland. Då hade jag ca 90 kg att lägga bakom och jag har för mig att Benny hade ungefär samma känsla fast han körde med 3.7. Jag använde min 5.3a några ggr men jag tror det var då vi stack ut tidigare på dagen och vinden ökade ju alltid efter lunch.
4.0, 4.7 funkar säkert bra för dig. -
@_Frippe_ 370392 wrote:
Vill man komma undan med färre segel så kan säkert upp till 14% funka.
När jag läste detta kände jag att det lät lite fel. Allt funkar ju och ekonomin sätter ju gränser ibland. Det jag menade var att går man över ca 14% så tänjer man på gränserna och man kan bli tvungen att segla väldigt under- eller överriggad ibland.
-
Jag räknade en del på det där när jag fick chansen att uppgradera hela min våglinje. Det blev 5.7, 5.0, 4.5, 4.0 till slut. Jag har även en gammal 3.6a som jag nog inte kommer använda längre. Det blir i alla fall ca 11% mellan storlekarna. Jag tycker det blir perfekt, man har alltid möjlighet att välja hyfsat rätt segelstorlek och det finns ett visst överlapp mellan dem så väljer man “fel” är det inte kört ändå. Vill man komma undan med färre segel så kan säkert upp till 14% funka. Det skulle t ex kunna vara 5.5, 4.7, 4.1 då blir det dock större konsekvens om man väler “fel” segel när vinden ligger mitt i mellan två segel.
Ovanför min 5.7 har jag en 7.5 och det hoppet är ju mycket större men det funkar faktiskt ändå eftersom de är så olika segel. -
Jag har kört Neil Pryde UXT i ca fem år nu och jag tycker dom funkat bra. Någon enstaka gång kan kanske “knappen” ha kärvat fast pga sand men det har inte varit värre än i andra modeller…
Ni som rekommenderar kolförlängare, vad är fördelen? Är det vikten, skiljer väl inte många gram eller? Rent prestandamässigt kan det ju inte påverka eftersom förlängaren inte ska flexa alls. Eller är det kanske kvalitéten man vill åt? Jag har haft svårt att motivera för mig själv varför jag ska lägga det dubbla priset för en förlängare i kol. -
Det finns iofs en DMI variant även för oss 08or. DMI Ocean Forecast: http://ocean.dmi.dk/anim/index.html
Välj område “Baltic Sea”.
Jag kör Windguru för att hålla koll på om det kommer vind framåt i tiden och sedan DMI Ocean dagen innan för att se en mer exakt prognos. Brukar även kolla SMHIs båtväder. Theyr tyckte jag var bra eftersom man kunde se nederbörd och molntäcke på samma sätt som vindkartorna men jag la ner den när den började kosta pengar.