_frippe_
Forumsvar skapade
-
Jag lovade ju även att kolla med Benny var ni hyrde bil förra gången. Det blev dock lite sent så jag letade upp er gamla tråd från 2004 istället.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=20363Där finns länkar till ett antal biluthyrare
Den förtroendeingivande Beautiful car
http://www.beautiful-car.com/version/mainnet.htm
ca 280 Dirham per dag = ca 26€ = 182€ per veckaEn till synes seriös men något dyr
http://www.net-tensift.com/ramsis/us/voitures.htm
ca 30€ per dag = 210€ per vecka.En utan priser och med ett icke fungerande bokningsformulär
http://www.othodo.com/evehicules.php
pris ?Morrocar – Ser seriös ut, lite dyr
http://www.moroccar.com/RubriquesGener/CadreGal02-Rent_a_car_rates-UK.htm
206€ per vecka (inkl försäkring)Sist men inte minst den som jag tror var er vinnare förra gången – Abba Car
http://www.abbaservice.co.ma/eng/abbacar.htm
250 Dirham per dag = ca 23€ per dag = 162€ per veckaI alla fallen ovan har jag räknat på den billigaste bilen vilket är en Fiat Uno eller Fiat Palio i de flesta fall. På Marockos skitvägar skulle det egentligen vara skönare att hyra någon lite bättre bil men då sticker priset iväg. En 4×4 på det billigaste stället kostar 4 ggr så mycket (=1000 Dh per dag = ca 644€ i veckan…).
-
Coolt. Den enda nackdelen jag hittar är att man bara får ta med sig en bag. Jag vill köra min streamlined mast & segel bag och brädan i en egen… Eller har jag missförstått texten?
Jag kan ringa dem imorgon och dubbelkolla.Är det gratis förresten?
-
Tid på vattnet är säkerligen det bästa om man har möjlighet att surfa ofta. Har man inte det finns det många alternativ. Jag tycker att konditionsträning är en viktig del för att orka surfa länge när det brallar på lite mer. Dock tenderar ju konditionsträning att inte träna överkroppen så mycket. Jag har under det senaste året kört Bodypump en gång i veckan och för min något otränade överkropp har det varit mycket bra både för allmänt välbefinnande och för att orka surfa längre och med högre intensitet. Bodypumpen är mer uthållighetsträning än styrketräning och jag känner stor skillnad i muskulaturen kring rygg, axlar och armar. Att det är ca 80-90% vältränade damer på dessa gympass är ett annat plus :tongue:
-
Man kan hyra bil via surfcentret på Flag beach. När vi hyrde (2003) fick man en rätt sunkig liten Opel Corsa som man inte behövde vara så rädd om när man brände runt på grusvägarna utmed North shore.
http://www.flagbeach.com/cms/car_rental.php -
OK, nu har jag pratat med nya jobbet och det är klart med semester för min del.
-
Jag har inte kollat semester ännu. Det är v.27-28 som gäller då?
-
@Oåxen 363194 wrote:
Om jag inte missminner mig kör du med ganska korta medar, eller? Med en kortare med kan man kanske köra rakt.
Jag använder långfärdsskridskoblad, ca 40-45 cm långa, på dessa har jag slipat till dem med den snävaste LF-skridskoradien de hade. Håller greppet bra och bryter lite i gipparna.Ja dom har 22 resp. 27 cm “åkyta”.
-
Jag kör med helt raka medar men jag filade ner eggen ute i kanterna lite lätt (OBS bara några drag för att runda av eggen lite lite grann). Tycker det funkar bra. Visst kan man få “spinout” om man pressar hårt i en gipp eller 360 men det var samtidigt lite kul att ligga precis på gränsen till sladd, lyckas man hantera det kan man utnyttja det för att få tajtare svängradie.
-
Jag ska byta jobb i april så jag måste kolla med dem hur det blir med semester. Jag antar dock att det inte är något problem om vi är ute så här tidigt ute. Kommer vi bara överens om vilken vecka så kollar jag upp det direkt.
Funkar v. 27-28 för er andra?
3.100 låter ju som hittat för flygbiljetten förresten. Vi pröjsade väl över 5000 förra gången. -
Jag lämnade ritningen jag har i pdf:en ovan till “Helmers Smides & Mek Verkstad” i Solna. Jag är helt nöjd med resultatet och har för mig att det inte kostade mer än 500 spänn.
-
@Oregistrerade 362658 wrote:
frippe, eller någon annan, kan du beskriva hur du fäst trucksen vid vid vinkeljärnet?
Jag kapade en liten bit av vinkeljärnet och svetsade fast det i det långa vinkeljärnet precis där bultarna från trucksen sticker ut. Det blev nästan perfekt i nivå med bulten vilket gjorde det ganska lätt att sedan svetsa fast bulten i den lilla vinkeljärnsbiten. Jag bifogar en enkel bild på det så kanske det är lättare att förstå.
-
Jag har alltid flygit med två separata kollin. Ett med brädan i en boardbag och ett med segel och master i. Ibland har t o m bommen varit lös i ett tredje “kolli”. Det har aldrig varit något problem med antalet kollin (det är dock aldrig problemfritt att flyga med grejjorna 🙂
Jag tror på att hålla kollit med brädan så lätt som möjligt (dvs bara brädan i det). Ju tyngre det är desto tyngre faller det…
Tejpa inte ihop dem är alltså mitt tips. -
Jag satte ihop lite info när jag byggde min bräda. Just medarna ritade jag ganska noga eftersom jag lejde ut det jobbet. http://hem.bredband.net/b382887/Issurfingbr%E4da%20-%20_Frippe_.pdf
-
När jag byggde min bräda satte jag ihop lite info.
http://hem.bredband.net/b382887/Issurfingbr%E4da%20-%20_Frippe_.pdf -
Jag vill med, jag klarar inte en sommar till utan en sjysst surfresa. Jag lägger nog min röst på Marocko, OK det är inte världens mest civiliserade ställe men vindsäkerheten och sjysst sideshore med inte för mycket tryck i vågorna passar mig perfekt. Guincho är lite sämre med vind och ibland klart brutalare att segla. Dock ett trevligare ställe att vara på när man inte är på vattnet…
/Fredde