_frippe_
Forumsvar skapade
-
Skön film. Visst hade dom riktigt bra fart i sina freestylemanövrar?
-
Vad har du tänkt köra för segel som störst?
Om du inte siktar på större än 7.0 skulle jag välja en mer manöverinriktad bräda typ Tabou 3s, Starboard Kombat eller RRD Freestyle wave runt 110 liter. -
Även Taboun är PWA beprövad. Jag tror Matt Pritchard körde på 105an när han vann Super-X för något år sedan.
Angående manöverbarheten så håller jag helt med om att det är en nedtrimmad slalombräda snarare än något annat. -
Jag kör själv en Tabou X-Rocket 64 från 2005. Jag kör den framför allt med 7.5 men även med 5.7 om det inte är “vågis-förhållanden”. Jag är väldigt nöjd med brädan men jag tycker absolut den är mer planing/fart/höjdtagning än manöverbar. Visst funkar den OK att svänga med, särskilt om man monterar fram/in stropparna och den känns hyffsat OK även om man kör i lite mer skvalpiga förhållanden vid kusten. Dock är den mycket mer slalom än manöverbarhet tycker jag och jag har ibland funderat på om man inte skulle haft en stor freestyle wave eller freestyle istället.
Skulle jag segla oftare i Varberg eller på Gotland skulle jag definitivt vilja ha en mer manöverbar “stor-bräda” men eftersom jag nu kör mest inomskärs så fungerar den riktigt bra, särskilt med 7.5an… -
Det är UV-strålningen som är skadlig för monofilmen så om du inte har UV-lampor i taket borde det vara OK ur den synvinkeln 😉
-
Jag svalde stoltheten och valde bort Torö idag. Körde Rasta (Ekerö) med 4.0 och tokdrag. Sista reporna vid fyratiden var det sjukt mycket vind och det rullade ganska sjyssta vågor ute på Södra Björkfjärden. Den blåsigaste dagen jag haft på Mälaren någonsin tror jag, och då har jag ändå surfat i dom här krokarna i 15 år.
-
Powerex har ju annars dealen att du kan köpa en halv mast för halva priset
Alla master har Constant Curve, 64% böjning i basen och 76% i toppen. Särskilt unikt med masterna är att det går att beställa en bas- eller toppdel till bara halva priset av en mast. Bryter du masten även efter garantitiden på 1 år, är det alltså inte längre nödvändigt att slänga den hela delen.
Ovanstående är klippt från http://www.onwater.se
-
Om det bara är ett litet område som är trasigt har det funkat bra för mig att laga det med Liquisole. Lägg på ett lager och dra en tejpremsa runt bommen tills det torkat.
-
Förlåt det är nog delvis mitt fel, jag köpte en ny vågbräda för två veckor sedan. …
-
En bild säger mer än tusen ord…
I den länkade PDFen finns en bild på hur man trär det med block men det går som sagt (nästan) precis lika bra direkt i öljetten. Viktigt att vara noggrann med att linorna ligger rätt innan man börjar dra så brukar det funka (sista delen i mitten som Klas säger ovan).
http://download.neilpryde.com/2006/pdf/ws_rigging_guide_english.pdf -
TomasN wrote:Eller är jag snål? Man kan kanske inte räkna med en bom till segel 4,7 till 7,6?
Det finns. Jag kör med en Vindsurfing.se kolbom med just dom måtten. Kör den med 212 cm förlängning till en 7.5a och jag tycker den är tillräckligt styv även med den förlängningen. Jag tror dock att det är rätt stor skillnad på kol och alu när man kör med så lång förlängning så det är nog värt att lägga några extra kronor om man har det i åtanke.
http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=80_37&products_id=549 -
Själv sitter jag fast på jobbet men jag fick nyss en rapport från Torö: 4.7 och sideshore på stenstranden!
-
Jag har rip curls tjocka.
Vem säljer Rip Curl i Sverige? Jag hade ett par grymma tunna Rip Curl med split-toe en gång i tiden men jag har inte hittat den modellen igen. Den modellen är inget att ha på vintern dock 🙂
-
Jag har ett Tushingham Thunderbird II 7.5 som jag är grymt nöjd med. Nu har jag i och för sig inte jämfört med likvärdiga freeridesegel från andra tillverkare men jämfört med mina vågsegel (Naish) som jag också gillar skarpt så är nog ändå 7.5:an ett strå vassare. Faktiskt ett av de bästa segel jag någonsin ägt, alla kategorier. Jag köpte det i Sverige men det var ett enstaka ex som tagits in (av “Vindsurfing.se”).
-
JPS wrote:Jo det var det jag ville ha tips om 🙂 Framförallt segel, mast och bräda.
Jag kör med boardbag för brädan samt segel och master i en NP streamlined bag. Det funkar hur bra som helst i en bil där man kan fälla passagerarstolen i fram. Visst blir det lite gräs och sand i bilen men det är ju bara att dammsuga bort. Jag brukar lägga en filt över det nerfällda passagerarsätet för att skydda klädseln lite.