_frippe_
Forumsvar skapade
-
Nu vet jag inte hur det såg just i testerna i Boards och Windsurf som nämns ovan men man får nog tänka på att brädorna i princip alla tester jämförs relativt de andra brädorna i samma test. Det gör ju att bedömningarna kan bli ganska olika beroende på om den aktuella bräda är minst eller störst i testet och om den testas mot brädor åt fart eller manöverhållet.
-
Enligt min erfarenhet ger det marginell eller ingen tidigare planing att köra med ett större segel. Därmed inte sagt att det inte fungerar, det ger bara ingen effekt, dvs du skulle planat lika tidigt med en 8:0:a. En större fena än orginalet kan dock göra underverk. Jag skulle även rekommendera att försöka hitta ett test av brädan, det är inte alltid tillverkarens uppgift om segelrange stämmer med vad dom kommer fram till i testerna.
Jag skulle dock tippa att det med en större fena kommer att funka fint att köra 8.5 på den brädan. Jag tror nog att en 8.5:a fungerar bättre än den 5.0:a som dom rekommenderar som minsta segel…Jag kanske ska tillägga att jag aldrig kört en S-Type så mina kommentarer gäller inte specifikt denna bräda.
-
Köp en bil för 4000 spänn och packa alla grejjorna på den. Då får du med dig allt och du kan transportera dig till surfställena när du väl är där. 😀
-
Fuerteventura är nog lite av en chansning så här års, men det kan vara riktigt bra. Jag var där vid den här tiden 2002 och då fick vi ca 50-60% vindsurf med vågprylar på 14 dgr om jag minns rätt. Bor man på den norra delen som vi gjorde så kunde man vågsurfa flera av dagarna då det inte var någon vind och bemödar man sig med att åka ner till Sotavento på sydsidan kan man få ordentligt med vind. Bor man på norra sidan bör man ha bil så man kan åka utmed nordkusten och leta spots, men Flag beach som hyr ut prylar ligger iofs nära/i Corralejo som man bor i så det går att klara sig utan…
Lite länkar:
René Eglie, fett surfcenter i Sotavento (sydsidan): http://www.rene-egli.com
Flag Beach, surfcenter och beach i Corralejo (norra sidan): http://www.flagbeach.com -
Eller i och för sig, när jag tänker efter så var det inte helt rätt. Byggnaderna man ser i bakgrunden är Las Cucharas men den här bilden tog jag när jag stod på piren vid Playa de los Charcos (viken ovanför) och han som surfar har precis åkt ut i öppningen mellan de två pirarna.
-
Oregistrerad wrote:Den där bilden är klockren Lanzarote, Las cucharas!
Correctomundo ! -
getwet wrote:_Frippe_ wrote:Vad tror ni om denna då… (fotad 2000 om jag minns rätt).
Fuerte Northshore utanför de vidriga byggnaderna vid Corralejo, visst är det rätt!!!!! Kör nu inte något Magnus o Brasse svar att “visst är det rätt men ändå fel”, jag har vunnit eller hur!:smile:
Nja…. rätt ögrupp är det i alla fall 🙂 -
Vad tror ni om denna då… (fotad 2000 om jag minns rätt).
-
Även DN hintar att det blir en sen surfpremiär på ostkusten…
Isläget i Bottenhavet och Bottenviken är det värsta på tio år. Sjöfartsverkets fem isbrytare har bråda dagar.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=529757&rss=1400
Faan det är ju snart april, jag vill inte läsa sådana artiklar vid denna tid på året !!!
-
Man ska alltid läsa testresultat med en nypa salt, men här finns i alla fall resultatet av testet från tyska surf som kanske kan vägleda dig lite också: http://www.surf-keppler-mannheim.de/test%20&%20testsiegerfreerideboards115l2005.htm
-
Jag har en X-Rocket 64 som jag köpte förra året. Jag valde bl a mellan JP:n också men det blev X-Rocketen pga kombinationen av bra testresultat och ett bra pris. Jag har kört brädan med en 7.5:a camberlöst freeride, en 6.0:a freestyle och 5.3 vågsegel. Min känsla är att det är en snabb bräda som tar bra höjd. Jag som klev upp från att bara ha ägt en vågbräda i många år reagerade dock på att den var lite trögsvängd. Jag tror inte det är speciellt för X-Rocketen, men den är nog helt klart mer freerace än freestyle om man säger så. Jag tycker den har funkat bäst med 7.5:an men OK även med 6.0:an på lite mer öppet vatten med visst swell. Jag tror att den korta längden (245) kör att den klarar sig bättre bland lite vågor än de gamla freeridebrädor jag ägde i början av nittiotalet.
Jag tycker absolut att Taboun är en bra bräda, men hur den står sig i jämförelse med JP:n vet jag inte. Det enda jag har att anmärka på är i alla fall som sagt manöverbarheten, men där tror jag inte JP:n är bättre utan vill man ha det ska man nog kolla mer på Mistral Syncro eller Fanatic Triple X eller kanske t o m en “freerideorienterad” freestylebräda.Mina mått är förresten 189cm och ca 90-92 kg.
-
Ärligt talat, sånt där snack tror jag mest är ett sätt för dom som aldrig blev något inom fotboll, vindsurfing eller what-ever att hävda sig ändå. Nu kanske du hade en säker källa (brukar heta så) och Jonny Rödlund blev ju aldrig den där stjärnan alla trodde när han var ung, men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att döma folka baserat på sådana rykten.
Hur nu detta kan ha något att göra med en tråd om rabatter på vindsurfingprylar… -
Pga skatteskäl kan vi ej utbetala kontanter för refererad försäljning.
Frågan är ju då vad man ska göra med sina 400 kr i rabatt per bräda… Dom säljer väl inte så mycket annat än brädor för 12-13000 eller?
Som jag förstått det så kan man ju inte få rabatten på brädan man köper utan det är efter man köpt den osm man får en bonuskod att dela ut till sina polare. -
_frippe_
Medlem20 februari, 2006 vid 20:34 som svar på: Surfbilsfunderingar: Kangoo/Berlingo/PartnerI både Volvo V40 & V70 kan man fälla passagerarstolen framåt så den ligger platt i nivå med det fällda baksätet. Jag får plats med båda mina brädor och en streamliner segelbag med ca 4-5 segel och tre master i det utrymmet på min V40. När allt är på plats spänner jag passagerarsätets säkerhetsbälte över prylarna så ligger de på plats. Baksätet är fällbart i 1/3 resp. 2/3 men det dumma är att den stora delen är bakom förarsätet så ska man få plats med alla prylarna måste man fälla hela baksätet = inga passagerare. Riktigt smidigt ändå att få plats med allt inne i bilen tycker jag.