_frippe_
Forumsvar skapade
-
Här är två sidor jag hittat…
http://www.surf-keppler-mannheim.de/test%20&%20testsieger.htm
http://www.surfersparadise.nu/build/test.html -
Någon som har koll på surfbara isar i Stockholmsområdet imorgon? Nordliga vindar skulle väl t ex passa Görvälnsbadet (Jakobsberg), frågan är om isen är säker där ?
-
Medarna är korrekt slipade, det funkar inte med en plan yta på en issurfingbräda, då glider du bara i sidled när du får drag i seglet. Men det låter lite konstigt att du inte fick någon fart alls. Det ska räcka med några pumptag för att glida framåt även om vinden är svag. Har du kollat att medarna sitter helt parallellt?
-
Jag har upptäckt att man inte får ha “enkelfnuttar” dvs ‘ i sin kod för då går sidan inte att spara. Vill man absolut ha det ändå måste man skriva två st efter varandra, dvs ” (obs inte ett vanligt citationstecken). Notera dock att man måste fixa det varje gång man sparar eftersom en av fnuttarna försvinner när man ser koden igen så det är bara ett realistiskt alternativ om man sparar ner sin mall i en textfil lokalt och klistrar in den i mallrutan varje gång man vill spara om den..
-
Jag funderade också på dom där brädorna när jag förra året skulle införskaffa en bräda för 6.0 – 7.5 segling. Det slutade med att jag köpte en Tabou X-Rocket 64 (115 liter). Jag har kört den med 5.3 – 7.5 både inomskärs och på mer öppet hav (med 30 + 36 cm fena). Jag är överlag nöjd med den, den känns snabb, hyfsat lättplanad och tar bra höjd. Den relativt korta längden (245) gör också att den känns enkel att manövrera även om det blir lite vågor (obs inte rida vågor utan bara segla bland dem). Det jag reagerade på i början var hur mycket man måste “tvinga” brädan runt i gipparna, men då ska jag nämna att jag var van vid att endast äga en vågis tidigare.
Sammanfattningsvis är jag alltså nöjd med brädan men det skulle vara kul att jämföra den med andra brädor i samma klass. Tidigare i vintras testade jag en 100 liters freestyle och blev rätt imponerad av manöverbarheten på den. Efter det har jag börjat fundera på om jag kanske skulle ha en 115 liters freestyle istället… fast då hade jag kanske klagat på speed och höjdtagning istället 🙂 -
Båda brädorna är hemmabyggen. En limträskiva köpt på K-Rauta (lackad och försedd med “vanlig” halktejp). På den sitter ett par vanliga skateboardtrucks som är breddade. I mitt fall mha ett vinkeljärn som ligger fastsvetsat i bultarna på trucksen. Längst ut på vinkeljärnen sitter pinnbultar fastsvetsade.
Medarna ritade jag upp en skiss på och lämnade in till en smidesverkstad som fixade dem. Jag har lite material skrivet kring vad jag köpte för att bygga allt och mått på brädan och medarna. Jag ska försöka sätta ihop det i en PDF och lägga ut för de som är intresserade. -
Kanske inte riktigt ett kilo, men bra nära i Gaastra-fallet (om nu viktuppgifterna på tillverkarnas sidor stämmer).
Gunsails Wave MC 5.8: 4.5 kg
Maui Sails Global 5.8: 3.7 kg
Gaastra Poison 5.8: 3.6 kg
Neil Pryde Search 5.8: 3.9 kg -
Jag kör ingen nyhetsläsare men jag använder RSS-feeds “Bookmarks Toolbar” i Firefox för att ha koll på diverse nyheter. En med de senaste vindobservationerna från Stockholmsområdet skulle jag direkt lägga upp.
-
Jag har inte letat så mycket, men jag vet inga sådana tjänster förutom en som gjort ett eget hack och importerat in DMI’s vindkartor. Den funkar faktiskt riktigt bra men den täcker ju inte stockholmsområdet.
-
Jag vet inte hur mycket det påverkar prestandan men åtminstone deras vågsegel verkar var lite tyngre än de flesta andra på marknaden. I större storlekar kan det nästan skilja upp till ett kilo vilket borde kännas även ute på vattnet. Men det kanske är ett medvetet val för att få bra kvalitét (tjockare monofilm)…?
-
Lyckas ni få till bra femdygnsprognoser och korrekta detaljprognoser för olika surfspots som är bättre än de befintliga tjänsterna är jag imponerad. Även om det inte lyckas så tror jag att rapporteringsfunktionen och RSS-feeds kan bli en hit om ni bara lyckas få med en tillräckligt stor användargrupp (troligen genom att inte ta betalt för det om det går…).
-
Jag antar att det innebär att ni bedömmer isen på Görväln som åkbar i helgen alltså? Det kanske är dags att plocka fram issurfingbrädan…
-
Sotavento på Fuerteventura stämmer mycket bra in på din beskrivning: http://www.rene-egli.com/2005/index-en.php