_frippe_
Forumsvar skapade
-
Jag skulle nog säga Boards just pga testerna. Jag tycker Windsurf’s tester känns rätt klena, både i kringsmaterial och informationen om själva prylen. Boards tester däremot känns riktigt genomarbetade och dom lägger stor vikt i att förklara skillnader och trender på ett generellt plan och sedan refererar dom till det i texten om varje pryl. Däremot kan jag hålla med om att inget slår Peter Harts teknikartikar i Windsurf och även resereportagen och fotot känns lite bättre i den. Jag tycker dock att Boards lyft sig i materialet utöver testerna också och skulle jag välja en tidning blir det den (men så här under vintern/våren slutar det ofta med att jag köper båda två…).
Tyska och franska är inte riktigt min grej så jag kan inte bedömma Surf eller Planchemag, däremot har jag läst den amerikanska Windsurfer några ggr, men det känns sämre än både Windsurf & Boards. -
Jag har för mig att vi också hyrde bil av Avis när vi var i Portugal (2001). Vi tjatade i förvag om att vi behövde takräcke, men fick det vanliga svaret att dom inte kan garantera det. När vi kom ner satt det mycket riktigt inga takräcken på bilen, men efter lite ytterligare tjat lyckades dom hitta ett par räcken som dom satte dit. Det var inga top-of-the-line prylar direkt, kommer ihåg att vi fick spänna ihop dem med spännremmar för att de skulle sitta fast ordentligt.
Ett alternativ om du inte får tag på ett takräcke kan kanske vara att köpa det på plats när du vet vilken bil du får. Jag kommer ihåg att det fanns en Thule återförsäljare i Cascais. Efter en snabb sökning på internet tror jag att jag hittade dem, kolla på följande sida http://www.portugalvirtual.pt/0/8675dat1.html efter “Equinócio”.
Att köra runt med prylarna direkt på taket en längre tid kan helt klart ge en buckla i taket, men den gång det hände oss lyckades vi klämma ut den innan vi lämnade tillbaka bilen (en gammal skruttig Fiat Uno så det var inte så noga…). -
Om jag inte såg fel så är det ju förra årets bom som reas ut för 1.800:- Den kostade 2.500:- förra året. Jag har en själv, men har bara hunnit använda den en gång så jag kan inte verifiera hållbarhet mm. Däremot kan jag säga att den är grymt styv jämför med min gamla alu-bom. Den är nästan styvare när den är på maxlängd än vad alu-bomen var vid 0 cm förlängning.
Det enda jag har att klaga på är att den inte är ordentligt ledad i fronten (tydligen ska den gå att “vicka” ca 1 cm). Det gjorde i alla fall att när jag vill ha bommen riktigt högt upp så spänner det en del i uthalet eftersom bommen är så styv (det var ingen problem med min alu-bom eftersom den var mjukare). -
Du kan få en tillverkad helt enligt dina egna önskemål. Jag hittade deras site här: http://www.witchcraft.nu (klicka på Windsurf uppe till vänster).
Där har dom till och med ett beställningsformulär där du anger vikt, längd, skostorlek, segelstorlekar, seglingsförhållanden mm.
Priserna börjar på € 1575,- och stiger ju mer Dyneema du vill ha i brädan. -
Jag håller med, det var en riktigt skön film. Ett perfekt sätt att avnjuta den var i Galärparken i somras när Stockholms Filmfestival körde den på “utomhusbio”.
Det var riktigt coolt att höra de “gamla gubbarna” sitta och berätta om första gången de paddlade ut i monstervågorna på Hawaii som ingen trodde man kunde surfa. Inga jet-skis där inte
Där kan man lugnt snacka extremsport som diskuterades i en annan tråd här… -
Jag har förresten för mig att vi var tvungna att förvarna om bagaget för att vara säkra på att få med det. Vi fick ett nummer ut till Arlanda som vi skulle ringa ca två veckor innan om jag minns rätt. Det viktiga då har jag för mig var att berätta måtten på grejjorna (10 kg hit eller dit spelar nog inte så stor roll).
-
Vi flög ner med BA för några år sedan. Dom hade samma härliga priser. Vi funderade på alla möjliga lösningar, men hittade ingen bra (toppnoteringen var DHL som skulle ha ca 125.000 SEK för tre utrustningar ).
Det slutade med att vi packade lätt, en boardbag och en segelbag + ett handbagage. Det enda vi lastade på planet var alltså boardbag och segelbag, men det vägde ändå över gränsen. Med lite tur och några snälla leenden slapp vi dock betala övervikt överhuvudtaget. Värt att nämna är att det räcker med ca 4.0-5.0 i Marocko om man är av normalvikt, man behöver alltså inte släpa med hela segelarsenalen utan max tre segel räcker. -
Det låter nästan som testet av Fanatic Skate (Ultra, resp Pure) från ca -94/95. Jag ägde själv en Ultra Skate då (på den tiden Skate var en vågbräda). Det var bl a det testet som fick mig att inse att man måste tänka på det när man lusläser tester och jämför. Det är ju inte ovanligt att det finns en tyngre variant av testvinnaren och då funderar man ju på hur testet hade sett ut om det var den dom testat istället.
Sen är det ju självklart seglaren som gör den stora skillnaden och i slutändan trivs man oftast bra på de grejjor man kör in sig på, men så här under vintern är teori ett bra substitut för praktik… -
Med tanke på jämförelsen mellan olika årsmodeller skulle jag även tycka det vore väldigt intressant med ett test eller en jämförelse av samma bräda med olika vikt (och styvhet?). Alltså t ex en wood och D-RAM Starboard av exakt samma modell. Detta är ju något man sällan får ut från tidningarnas tester då de nästan alltid testar den exklusiva varianten.
Det borde gå att lösa om man snackar ihop sig på stranden eller här på konfen. Någon kanske tom har input angående detta redan? -
Vi var därnere 2003 och inför den resan använde vi en reseberättelse från VVK som gav mycket bra info. Den finns på http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=5&visning=artiklar_marocko01.asp
När vi kom hem skrev BWSS_BG ett inlägg under “Resmål” som också är läsvärt: http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=127702&page=21&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1 -
Det är ju som sagt en smaksak, men jag skulle nog välja 4,5 – 5,0 – 5,7 om de primärt köps för Sverige. Jag tycker 0,8 kvm är lite för stort glapp i de mindre storlekarna.
Ska man ut och resa kan ju dock 4,5 vara lite stort som minsta segel på många ställen…. men då kan man kanske satsa på en billig begagnad 4.0 eftersom den ändå inte kommer att användas så mycket här hemma. Tilläggas bör kanske att jag väger ca 90 kg. -
Medarna måste kunna röra sig en del i z-led också. När man svänger är medarna inte parallella med centrumlinjen (då svänger man ju inte…).
Testa att inte dra åt trucksen så hårt först och skruva åt dom om det börjar wobbla för mycket. -
Svar till:
Är det januarinumret av Boards
[/ QUOTE ]
Yes (Jan/feb). -
Det finns ett bra test av vågbrädor i nya Boards. Dom går igenom skillnader, fördelar/nackdelar osv på ett rätt genomarbetat sätt. Dom kom fram till att det inte är så lätt som att bara dela in brädorna i stubbisar och gamla vanliga vågbrädor, utan det finns även (inte helt oväntat) många varianter där imellan. Hur som helst kan jag rekommendera att läsa det testet.