_frippe_
Forumsvar skapade
-
Jag har en gyroboll, men jag kan inte säga att den gett något resultat hittills. Det kan dock bero på att den mest samlat damm i hyllan
Jag tror den kan ge lite om man kör den regelbundet, men det lilla jag kört så har jag kännt samma sak som någon annan nämnde här, dvs den tar mest på ovansidan av underarmarna. Jag har även ett par “gripfjädrar”(?), typ två handtag som sitter ihop med en fjäder som man klämmer ihop (med en hand). Det känns som de tar mer på “surf-underarmarna”. -
Det skulle vara intressant att veta skillnaden mellan Triple X och Hawk (och även mellan freeride och Super X brädor från andra märken). Jag har från tidigare (lästa) tester fått för mig att Super X brädorna är mer åt slalomhållet och freeridebrädorna är mer lättgippade osv. Antagligen för att farten ändå är det viktigaste i en SuperX tävling, tricken kan en duktig seglare sätta även på en mer slalominriktad bräda (antar jag…).
Någon som testat Hawk eller läst mer om den någon annastans? -
Jag kör oftast med en NP väst (se nedan) när det blir lite tuffa förhållanden. Jag kan hålla med om att man blir lite mer som en kork i vågorna, det är lättare att spolas med om man hamnar i skummet. Men än så länge lutar jag mot att tryggheten överväger, lite flytkraft och skydd mot slag är inte fel när det börjar bli tufft.
-
Det är ju lite lotteri det där, men att förvarna om bagaget och behöva betala för det verkar inte hänga ihop. Har vid minst ett tillfälle ringt och meddelat två veckor innan att vi har med oss stora grejjor och ändå sluppit betala när vi väl checkade in. Jag har dock för mig att vi var ganska restriktiva då vi uppgav vikten per telefon, men vi angav de rätta måtten.
-
Det blev Neil Pryde som tog fram det vinnande förslaget. Läs mer här:
http://www.neilpryde.com/en/2005/rsx/rsx_announce.php -
En bräda har breddning med “hylsor” som gängas på trucksen, den andra har en konstruktion likt den som visats på bilder här.
-
Jag såg också måttet 40 mm i en byggbeskrivning men jag tycker det låter lite lågt. Var och mätte på en polares bräda och de medarna var ca 95 mm höga. Det är ju inte helt ovanligt att det ligger lite snö på isen och ju högre upp trucksen sitter då desto bättre. Anledningen till att inte ha för höga medar läste jag någonstans var att axeln kan gå av, men den här brädan har hållt i tio år så jag tror inte det ska vara något problem. Jag ska bygga en egen bräda i år och kommer nog satsa på medar kring 80 mm om det går att få tag på materialet.
-
“Eddie would go” ska tydligen vara en bra bok om surflegenden Eddie Aikaus liv. Jag har beställt den från Bokus (Se här) men inte läst den ännu.
-
Sjysst, då kan man ju även lasta in sin gamla “pråm” från 80-talet
-
Hur har du fäst det där vinkeljärnet som breddar trucksen? Är det bara svetsat i trucksen eller?
-
Automatlåda står redan på listan, men mugghållare var ett bra tips 🙂
Skämt åsido, takräcke fungerar, det vet jag, men grejjorna blir lite lättare att stjäla då, plus att det är krångligare att spänna fast osv (ja, jag är lite slö). Jag har en V40 nu och i den går det inte att lasta prylarna eftersom framstolen inte går att fälla på något bra sätt. Fäller jag baksätet så viks sitsen upp bakom framstolen så den går inte att fälla bakåt, och framåt är lutningen begränsad (den går inte att vika fram mot instrumentbrädan).Det jag var ute efter med min fråga var att få exempel på bilar där man kan få ett 2,60 långt utrymme att skyffla in prylarna i, t ex genom att kunna vika ner passagerarsätet. Sedan är ju det så klart inte mitt enda kriteria för mitt nästa bilköp, men en nice-to-have.
En Vito är nog för mycket buss för min del, men ska man ha något åt det hållet är jag säker på att den är grym.
Jag kanske ska ta mig en närmare titt på en Passat som någon nämnde…
Larry, väckarklockan skippar jag nog, tidiga morgonsurf är inte min grej ändå
-
Det här säger Windsurf i sitt test av 85 liters vågbrädor:
Fördelar
– Ökad bredd gör att de kan ta större segel.
– Grymt bra för tighta svängar, lättare att initiera svängen och de håller farten bättre genom svängen.
– Mer flytkraft gör dem stabila i icke planingsläge
– Mer pop när du smackar läppenNackdelar
– Annorlunda och ovan känsla med mindre “fin drive” och lägre topphastighet
– Vissa är lite studsigare i bottensvängen när det blir hektiskt (pga bredden)Slutsatsen verkar vara att vågridningen är mycket bättre med de bredare brädorna, men bump & jump egenskaperna försämras.
-
Problemet är ju att du drar alla (färgade) över en kam. Om man skriver “jävla bruna tattarn” som du gjorde så inbegriper det ju även en chilenare vilket du själv tydligen är. Det var kanske inte din avsikt…
-
Det fungerar inte med längdskridskomedar om du inte slipar om dem. Medarna måste vara spetsiga (dvs ha egg) annars glider du bara i sidled.