_frippe_
Forumsvar skapade
-
Jag såg den (sista exet…) på Skidsport, men man har ju inte fått hem den i brevlådan ännu?!?
-
Sökte på Google och hittade http://www.speedsailing.com
Siten verkar uppdaterad, men rekorden står sig fortfarande, Thierry Bielak håller vindsurfing rekordet på 45.34 knop och den där gula trimaranen är fortfarande snabbaste segelfarkost med 46.52 knop, båda rekorden satta -93. Med den materialutveckling vindsurfingen haft sedan -93 känns det som att vi borde kunna ta tillbaka overall rekordet om någon bara försökte? -
Det var länge sedan jag la på halkskydd, men jag har testat både socker och peel ply väv och det senare blev mycket bättre (faktiskt ett av de bästa halkskydd jag någonsin haft). Peel ply är en finmaskig väv som man lägger på brädan och plastar över med epoxy. Dra ut plasten med en spackel (så tunt du kan över väven) och låt det härda. Dra sedan bort väven och du har ett grymt halkskydd som håller länge (sanda ner det om det blir för “bra”). Jag kommer inte ihåg hur länge man skulle låta plasten härda innan man drar bort väven, men lägger man bara tillräckligt tunt lager plast kan man nog dra bort väven även efter att det härdat klart. Jag gjorde en snabbsökning på internet efter “peel ply” och hittade en pdf som beskriver hur man bygger en bräda och där nämns detta som det bästa sättet http://www.spsystems.com/pdfs/appl%20guides/Sail%20&%20Surfboard%20Constr.pdf (s. 6).
-
Visst beror det på seglarens vikt och alla de andra nämnda faktorerna, men jag skulle nog vilja säga att gränsen går vid 6.0 ändå. Större segel än det ger nog knappt tidigare planing. Jag har en Naish 8,6:a (-00) som jag kör med ett 6.0 Naish Edge på och det funkar bra. Jag skulle troligen kunna köra med större segel ändå på den, men jag tvivlar på att jag skulle plana så mycket tidigare med det. Jag har även en 5,3:a WaveComp och med den planar jag inte så himla mycket senare än med 6.0:an och jag tror att ännu större segel gör ännu mindre skillnad, man har liksom nått minimum nivån för hur mycket vind brädan behöver. Tilläggas bör att jag väger 88kg och en Nasih 8,6 alltså inte har så mycket volym för min vikt.
-
http://www.weatheronline.co.uk – http://www.weatheronline.co.uk/cgi-bin/windframe?3&CONT=euro&WIND=g192&LANG=en klicka på Baltic Sea och välj område
http://www.windguru.cz – Registrera dig så kan du lägga upp egna koordinater (Longitud, Latitud) -
Jag skulle nog vilja säga att det är lättare att få tryck på mastfoten med en sittsele än en midjesele pga av att man kan hänga mer neråt än utåt. Detta gör (tycker i alla fall jag) att man kan ta bättre höjd genom att “sitta” i selen och pressa ner lä-kanten på brädan genom att sträcka på vristerna. Jag tycker också att det är lättare att köra överriggad med sittsele eftersom man har mer kraft/tyngd att lägga på. Däremot är det krångligare att kroka i/ur vilket gör att en midjesele är överlägsen i vågsegling. Dessutom slipper man de där banden som ska samsas med familjelyckan mellan benen vilket kan räcka som motivering för en midjesele även om det inte gäller våg eller freestyle segling.
-
Shopen i Pozo där Jonas jobbar heter Cutre och finns på adressen http://www.cutre.com/index_uk.htm
Enligt siten är deras mailadress mail@cutre.com och på siten finns även ett formulär för att hyra lägenheter och bil (billigt).
Erfarenhet från Gran Canaria: Det blåser sjukt mycket, en 3.5:a och inte allt för stor bräda behövs om man inte vill sitta på stranden och titta (i alla fall i Pozo i juli). -
Jag tvivlar på att det ligger någon sanning i det där. Mer troligt hamnar din mailadress i någon spam-lista som resulterar i en massa skit-mail i din inbox. Hur som helst tycker jag inte att det där hör hemma på konfen.
-
Jag har funderat på att åka iväg lite senare, typ februari/mars. Någon som har erfarenhet av vindarna i Pozo då?