above_the_law
Forumsvar skapade
-
Så ska en skönhet ridas:-)! Abstinenssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Underbart…att bli påmind om det bästa beslut jag någonsin tagit! Nämligen att flytta från ostkusten till västkusten:-)!!!!!!
Flytta eller dö…typ;-)
-
above_the_law
Medlem23 oktober, 2007 vid 15:24 som svar på: Gislöv eller närliggande imorgon och ev tors?Ok,
jag drar tidigt imorgon (ons) för att ha lunchmöte i Helsingborg (12-13). Sedan drar jag direkt till Gislöv och planerar att övernatta extremt billigt:-).
Om det är bra med vind på torsdag så stannar jag hela dan. Annars blir det att dra uppåt Gbg för att jobba….
Hör av dig om du kommer iväg:-)
Nicco
@Haze 423998 wrote:Jag på om någon mer kommer med. Sjukt sugen nu 😉
-
Suck!
Why am I not surprised over who made this “lågvatten”-statement (“Citat” below)??
Please, let´s skip this type of comments on this forum (all of us):@skotten 338980 wrote:
I cant be sure Anna, I would really need to give you a personal consultation which may involve removing your top!! hahahaha….
Nah seriously, if someone has something smart to say… now is a good time, as I dont…..
-
Suck!
Why am I not surprised over who made this “lågvatten”-statement (“Citat” below)??
Please, let´s skip this type of comments on this forum (all of us):
QUOTE=skotten;338980]I cant be sure Anna, I would really need to give you a personal consultation which may involve removing your top!! hahahaha….Nah seriously, if someone has something smart to say… now is a good time, as I dont…..
-
Förstår att du är orolig när Haze ska ut och leka;-).
Annars är det ju inte fel med Stråvalla, Kosa eller Stranninge (Glommen) på NNV heller….
Jag kommer nog inte ifrån förrän vid 13.30 men drar nog till Stråvalla (närmre hem)…Ska i o f s till Borås på fm/lunch, så det kan bli direkt till Varberg efter det…
Hasse: Du kan väl sms:a mig när du vet var ni drar?
/Nicco 0706695030@gonzo 422831 wrote:
n näs är inte den optimala spoten för nybörjare precis.
svårt att starta draken där, sen så måste man kunna höjda bra.
annars så hammnar man i fågelreservatet å då kan vi snart glömma denna fina spot.
hade gjärna vart med å lekt lite bakom ön men tyvär så kallar jobbet. -
Var ligger klippet? Sökte lite snabbt på http://www.aftonbladet.se utan att hittan det….Kanske kan du lägga ut exakta länken istället?
@MCDPLB 422213 wrote:
…undrar hur mycket det blåste och om det verkligen var lämpligt att kitesurfa i den vinden…På bilden innan klippet ser man en husvägg som rasat och läser texten “Kitesurfare kastades in i hotellvägg”…ser man sen klippet så är hela orten ödelagd… sättet att skriva rubriken får ju nästan en att tro att det var den stackars kitesurfaren som krossade väggen!?
Alltid tråkigt när det går illa 🙁
Nyhetsklippet finns på Aftonbladets hemsida
-
Tja,
en Nemisis-q på 14, 10 och 7 kvm (alt 12 och 7) tillsammans med en Naishbom inkl Smart-Loop så har man nog den bästa kiteutrustning komplett (utan bräda då..), som går att köpa för pengar just nu (tror jag i alla fall….):-)
Finns dock ett märke till som nog kan slå övriga på fingrarna (men det får ni allt hitta själva;-)!Ses på vattnet Falle och Co:-)
/Nicco@Falle 421708 wrote:
Här é lite text jag skrev på planet hem:
Tarifa, 7 oktober 20072008 BEST dealer meeting & kite-testing
Mycket trevligt att förlänga sommaren genom att komma hit till Tarifa, 25 grader, soligt och bra vind! Kändes som hela Spaniens befolkning var på stranden med kites, fantastiskt trångt! Räknade till 150 kites i luften samtidigt! Då är ändå detta i oktober, lokala kitare sa att det var sjukt mycket mer under högsäsong. Hann se 6 incidenter idag. Kiteskolorna är inklämda mellan andra kitare och familjer som ligger vid strandkanten mitt i farozonen. Helt galet! Eleverna krockar med minst 2-3 andra kites innan de är i vattnet… flyger sedan längs med stranden och utan någon som helst kontroll.
Fick tillfälle att träffa hela BEST organisation och en hel del surfbutiksägare från hela europa. Riktigt tillmötesgående och lättsamma, vilket är viktigt, dock så var det viktigaste att BEST kitarna presterade som de skulle:
2008 Waroo: Dacron i LE/Teijin rip-stop 4-linors SLE-kite
Kändes grymt bra, stabil, tämligen enkel för alla att gilla. Svänger snabbt, hoppar högt, loopar tight och en goo hangtime. Fanns inga vågor att köra unhooked i så det får jag testa en annan gång. Liten ny detalj på bridles var att det satt en trissa i bridles-linorna för att fördela kraften på frontlinorna längre mot kitens topp. Detta gör att kiten svängs runt med cirka 40% av kiten… fattar knappt själv… drar du bommen mot dig så är responsen längre upp på kitens framblåsa och svänger därmed bättre och ger en stabilare kite. (än förra årets Waroo).
Såg riktigt välbyggd ut, kraftiga förstärkningar på LE vid sömmarna. De tre olika fästpunkterna för baklinorna ger; extra snabbsvängd, extra mycket kraft och en för max depower. Jag körde bara i inställningen för max snabbsvängd kite vilket funkade utmärkt.
Mycket enkel att vattenstarta! Kraschade kiten flera gånger för att verkligen testa denna egenskap… den bara flög upp igen. Inga tvärgående linor, ingen 5-e lina, ingen invertering (behövs ingen extra lina för att förhindra detta)
Kort sagt; Använd den som du behagar, åk i alla förhållanden!
Priset för en 08 Waroo 11kvm kommer att ligga på ca 6999kr utan bom och ca 9850kr komplett med bom, linor och pump.2008 Nemesis HP: Cuben fiber/Teijin rip-stop Hybridkite. Best prestandakite.
Hoppade kalashögt! Högre och längre hangtime än Waroon! Nemesis HP har två lattor i bakkanten på kiten.
Fanns både med och utan One-pump, eller E-Z pump som Best kallar det. Minsta LE-diametern som jag någonsin sett tack vare Cuben-fiber (heavy-duty material som jag tror används på båtsegel). Väldigt stadig konstruktion med detta materialet och det gav en mycket responsiv kite. Upplevde att det var mycket kraft i denna kiten, faktiskt mer än vad jag personligen behöver. Perfekt för dig som vill hoppa högt och länge. Skulle tro att denna kiten passar både för freestyle, freeride och i vågor. Samma fina sömmar som Waroon.
Kort sagt; Rock & roll!
Priset för en 08 Nemesis HP 11kvm kommer att ligga på ca 9550kr utan bom och ca 12399kr komplett med bom, linor och pump. Ungefär.Bommen:
De hade endast prototyper på 2008 bommen men de kändes solida. Dubbla linor genom bommen, dock utan cleat i chicken-loopen. Bomtrycket var mycket lätt. Enkelt och smidigt säkerhetssystem. Depower-straps ovanför bommen. Oh Shit handtag på båda bom-ändarna.Brädorna:
Satan va ful grafik. Deras twin-tips kändes dock ok i Tarifas skvalp. Kommer inte att sälja dessa i min butik. Inte heller 5,7″ vågbrädan som jag inte riktigt fick kläm på (kanske på grund av det skvalpiga vattnet)Generellt kan man säga att BEST har ett riktigt bra pris för vad man får. De första demokites kommer snart och vi söker två teamåkare för detta märke. Första sändningen med 2008 kites och 2008 bommar kommer att finnas tillgängliga i början på 2008 skulle jag tro.
Här é lite bilder:
-
Tjena Hazzzze:-)!
Men det kan väl inte vara något vidare vid NO, eller?
I o f s så skulle det väl inte vrida mot O förrän på em…Annars blir det nog åka av på SÖNDAG:-)
Take care dude…
@Haze 421433 wrote:
Vi kör i Ringsegård kl 7 imorgon. Häng på 😉
-
Tja,
Draget på Onsalahalvön funkar ju på NO…..Bättre att åka “runt” (vänster 2:a avfartsväg efter vanl gräsplätten vid stranden, så man hamnar på den yttre lilla halvön för att få jämnare vind.
Om man ser till hur prognosens vindpilar pekar så är det ju NNV lite längre idag om man åker neråt Bjäre och Ängelholm….Kanske ses på vattnet!:-)
@Zilversurfarn 421427 wrote:
Har äntligen fått lägga mina svettiga nävar på min vinst i Ozone-demo-tävlingen.
Padsen är påklistrade, stropparna är justerade och fenorna iskruvade. Missade tyvärr en höjdardag i läjet idag och imorgon är det nordost!
Nån som har förslag på nån bra secret spot som inte jag hittat ännu?Tack igen Yann för att du tog med dig brädan! 🙂
-
That´s Art!:-)
Den vågen går ju inte av för hackor! Inte för att den verkar så stor, men så jvla skön shape!!!
Hur nära beachen bryter den? Ser ut att vara precis intill strandkanten…
Hur är vattentempen? Långa våtdräkter trots allt….
Ha d gott och kör hårt!@HugeO 420757 wrote:
mekc ws d
-
Proffsigt fotat, men kanske inte så mycket kite/surf?!;-) Ny kamera?
Är det lika kargt, stenigt/bergigt och torrt efter hela kusten?
Ser ut att var riktiga playgroundvågor i hamnen i alla fall:-).Ser fram emot fler bilder och kanske lite resetips, om du orkar….
Have a nice ride…
@HugeO 420345 wrote:
Börja morgonen med en av mina bästa wavesessions någonsin, Lobitos, tyvärr var det för bra för att fotta så här kommer lite eftermiddagsbilder från Mancora istället.
-
Ja, med tanke på att masten max är en 430 med dom vindarna så måste dom ha mätt från vågdalen och då blir det väl knappt 11 meter FRÅN DEN DEL AV BRÄDAN SOM ÄR HÖGST (fören) i hans backloop…..
Undrar hur Red Bull Storm Chase skulle reagera om vi kitare talade om att vi hoppar ca 15+35(linorna)=50 m högt!! Ha, ha! Då kanske dom skulle tänka om och börja inkludera kitesurfare också;-)Det skulle även se ganska roligt ut om man började mäta vanl höjdhopp på samma sätt. Då skulle ju den med störst balle vinna, förutsatt att han floppar:-).
MEN, kul att media börjar intressera sig lite för wind- och kitesurfing i alla fall..eller?
Gott filmklipp i alla fall:-)/Nicco
@Bratwurzt 419665 wrote:
http://wwwc.aftonbladet.se/atv2/popup_wmp.html?id=categories/Sport/0710/6831
-
Stort tack!:-)
@kinetic 419609 wrote:
http://www.epotex.se/page/140/140/69 (Airex)
Herex kan du googla på, finns att få tag på hos välsorterade “plast handlare” -
Tack Nic!
En mycket bra redogörelse och förklaring dessutom:-).
Jag gillar verkligen vad jag hör ang att slippa vanlig bridel som är kopplad till bomens depowerläge, samt att man får C-kitens direktstyrning!
Jag hade faktiskt fått för mig att den hade både bridels och 5:e-lina (trots att jag hjälpt till att launcha många Ozone). Synen är det första man blir blind på:-).Förklaringen om tvärgående lina har jag inte heller sett ordentligt tidigare. Kanske inte alla som använder den heller? Om det funkar bra, utan att krångla till det hela vid ev “ofrivillig landning i vattnet”, så borde det ju var en bra grej också. Särskilt lätt är det ju att mista trycket när man testar nya trick och kanske inte får i kanten tillräckligt fort (t ex när man kör en S-bend med toeside-landning och downloopar kiten till ny bog..). Det är just i det beskrivna momentet som jag fått problem med min Warro 7:a (-06:a).
Testar gärna en Ozone någon dag, men jag tvivlar väl på att du vill byta någon längre stund mot mina lagade Warro-06:or;-).
Tack för erbjudandet! Kanske antar det om vi ses på söndag (eftersom det verkar bli vind då…)Ha de gott!
/Nicco@nic 419572 wrote:
Haha, bra provocerande 🙂
Rak bakkant tror jag inte spelar så stor roll överhuvudtaget. (Shockwave har ju också rak bakkant) Tror rak bakkant har mer att göra med att man vill slippa riskera bli stämda för patentintrång (bow-patentet). Men det kanske gäller mer Shockwaven där allt i övrigt är enl.bow.pat.
5-linan som jag antar du är mest nyfiken på nu är unik eftersom den är fast och inte används för säkerheten eller kopplas till leasen alls. Istället är trimmet kopplat så att man drar ner 5-linan 2ggr mer än front-linorna. Detta gör att kiten tippar framåt exakt. Dvs det som bow-patentet istället gör med ett komplicerat fisknät av linor upp i kiten är här förenklat och alla töjningar i material med mera är minimerade. Det fina med detta är att oavsett hur man trimmar kiten (dvs hur det blåser) så känns den likadan att styra. Samma styr-bom-tryck över trimrangen. Hur viktigt detta är ju upp till var och en att tycka. Jag tycker att det är viktigt eftersom jag bara behöver tajma in mig på en “känsla”.
En annan unik feature är den tvärgående linan som effektivt hindrar kiten från invertering. Detta kanske är viktigare för nybörjare som inte fått in i ryggmärgen att i alla lägen se till att hålla tryck i kiten. Men jag tror det händer alla nån gång att man tappar trycket och då ökar risken för invertering. Även om det bara händer en ggn per år så är det jobbit att i utsatta lägen veta att risken finns.
En relativt unik feature är Tejin-materialet som är lite dyrare en det vanliga Dacronet som nästan alla andra kitar är sydda i. Enligt tester ska det vara dubbelt så beständigt mot UV-ljus. UV-ljus är den största orsaken att tyget åldras och blir känsligt för mekaniskt slitage. Det är endast Best Pro-modellen vad jag vet som också är sytt i Tejin.
Renaste bommen? Jo, numera finns det faktiskt många rena bommar därute. Bland annat Best-bommen. Någon annan får förklara varför man skulle vilja ha 2:1 koppling med block på bommen istället för att kontrollera bomtrycket med design upp i kiten. Tills dess tror jag det beror på lathet.
Jag skulle även vilja slå ett slag för direktkopplingen till kiten gör att kiten känns direkt. Det i kombination med att den har c-kite-svängar gör att man känner vart kiten är på väg i alla lägen. Feedbacken från kiten gör att man snabbt lär sig vad som påverkar kiten, vilket i sin tur gör att Ozoneägare lär sig lite snabbare 😉
Om de spelar i en liga för sig tror jag du får testa dig fram till. Så vi får väl byta kites nästa gång vi ses.
nic