above_the_law
Forumsvar skapade
-
Tjena Nic!
Låter intressant. Vad är det för mått? Hur mycket vill du ha för det? Jag har några på “G” i Örkelljunga som skulle skänkas bort, så jag återkommer om det inte går i lås med att hämta dessa o s v.
Tack för att du svarade!
Vi hörs eller ses på vattnet:-)
Verkar kunna bli lite vind på söndag (äntligen)….@nic 419573 wrote:
Jag har en divinycell-skiva (stor till en bräda) du kan köpa som jag inte kommer använda.
nic
-
Tack igen!
Ok, vet du var man kan få tag i airex/herex? Är det billigare om man ska köpa nytt än Divinycell?@kinetic 419571 wrote:
above_the_law: Nej jag tänker på divinycell eller airex/herex (det som skiljer dessa 2 är så vitt jag vet att airex/herex har lite “mjukgörare” i sig, man kan säkerligen få en liknande variant av divinycell), men det finns säkert andra som vet bättre…
-
Klart man ska ha hjälm och andra skydd (om man känner för det), men det var ju inte det som tråden handlade om…..
Dags att börja på en ny tråd om hjälm kanske, för ingen verkar orka läsa allt från början, vilket är förståligt med tanke på mina monsterinlägg;-)The point:
Freeeeeeeeeeeeeeeeeeeeedom for all of us “on the water” (or land), as long as we do not hurt anybody else!
Don´t try to master other individuals with statistics or try to hassel us with crap services/products etc….
Och inget mer; – “Cirkulieren, Papieren bitte! (Mårtens “Tysk”)Förresten: “Tysken” är väl när man kör in tummen i lucka 2 samtidigt som man sätter på någon bakifrån va? Fast då är det ju nästan samma sak i o f s;-)
“- They fuck you at the drive thru!”God natt
/Nicco
@Haze 418850 wrote:
Hjälm är väl det inge fel med? Eller iofs. Är ju en sport med attityd så då ska man väl inte ha hjälm? Eller??
Har haft hjälm sedan 95 när jag åker skidor och bräda. Kan inte åka utan det eller ryggskydd. Men det är väl ingen hardcore sport att köra extremskidåkning.
-
Ok,är du inne på PU-skum, styrolit etc eller menar du mjukgörare i Divinylcell?
Tack för tipset:-)
/Nicco
@kinetic 419540 wrote:Above_the_law: Välj den variant på skummet som har lite “mjuk-görare” i sig, brädan bör bli hållbarare då…
-
OBS! Jag behöver väl inte tillägga att det är en kiteplanka jag tänkte shapa?!
Den ska alltså vara supertunn!!!! Därför är jag tveksam till att använda styrolit/Clarkfoam eller liknande….
Någon som har info om var och hur balsaträ säljs, samt priser?/Nicco
@above_the_law 418372 wrote:
Tänkte shapa en bräda med måtten:
135×40
…så med lite extra marginaler ca 137×42 cm ungefär. -
Rättning:
(Oj vad snabbt det “försvaret” kom….Sorry om jag trampade på en öm tå;-).
Syftet var ursprungligen att göra en saklig jämförelse mellan Waroo-07 och -06!
Jag menade INTE att den 5:e linan på just Ozone är speciellt onödig! Jag påstår inte heller att Ozones 5:e lina är ämnad just till att få “dubbel” depower, utan syftar främst på att 5:e-lina rent allmänt inte behövs med den lösningen som BEST använder (subjektiv uppfattning). Kanske var det lite slarvigt att blanda in några märken i diskussionen (sorry)…MEN eftersom Ozone faktiskt har 5 linor så råkade det bli så…Jag syftade främst till regeln att ju färre linor och andra möjliga “hang-ups” desto bättre! Så resonerar i alla fall jag…
(Tag det inte personligt Nic:-)Och ja, förklara gärna de “unika” fördelarna med Ozones 5:e lina i en egen tråd. Jag är seriöst både nyfiken och intresserad.
Jag antar att den ger möjlighet att fintrimma vinkeln och kanske även bågformen på kiten under segling, eller?OBS! För att ge en mer objektiv framtoning så vill jag påtala att BEST-bomen inte heller är fullkomlig (så klart)!
Den saknar bl a en clamcleat nere vid CL, så att kitens depowerlina kan finjusteras med kiten i luften…men det är lätt att sätta fast en sådan själv. OBS! Det måste göras nedanför metallringen på CL och med en stopperball i änden, så att ett ev brott på clamcleaten inte gör att depowerlinan kan passera genom metallringen, så klart…En annan enkel förbättring på BEST-bommen är att sätta en boll precis innan HP-leash-kopplingsringen. Det kan annars vara svårt att haka på/ur HP-leashens karbinhake om man skulle behöva göra det efter att kiten är i luften…(tex om man vill byta förare utan att ta ner…vilket ju inte är helt enl skolboken i o f s..)
– För utveckling inom sporten och fler innovativa lösningar för att göra Kitesurfing fri från onödiga skador och oförtjänt dåligt rykte bland försäkringsbolagen:-)!!!!
/Nicco@nic 419448 wrote:
Sorry men Ozone var ett dåligt exempel eftersom 5e linan i en Ozone inte används till det du syftar på, alls. Den är fast och har ett helt annat syfte. Obegripligt att ingen kopierat den featuren än men lik förbannat är den unik då. Exakt vad den gör så bra tar jag gärna i en annan tråd, en annan gång, så jag inte kidnappar denna.
nic
-
Var glad att du köpte Northbrädan utan pads och stroppar!
Brädorna tycker jag är helt suveräna, men jag fattar inte varför dom inte satsat på bra pads och stroppar, för dom suuuuger verkligen!!!!En bra bräda blir aldrig RIKTIGT skön om den inte sitter bra på fötterna…Så satsa på LF senaste stropp och pads, så blir brädan så bra den kan bli:-)
Robban på robsport.se har ett ex kvar när jag var uppe hos honom senast…Ring honom för dom finns inte på hemsidan, som för övrigt kommer ersättas av en helt ny sida med nice shop:-)!/Nicco
@egget_ 419478 wrote:
Fixade mig en ny planka (north) häromdan, men tyvärr utan fenor, handtag o pads.
Spanade in wallén’s hemsida för att kolla upp vad det skulle kosta, men tyckte de var rätt dyra.
Vet nån om det är standardmått på fenor (avstånd mellan hål, hålstorlek), pads (bredd) o handtag?
Hade ju varit schysst att kunna köpa några till ett mer humant pris om möjligt./Egg
-
Orkar du med en uttömmande redogörelse?!!!!
I så fall läs detta:Jag har kört Waroo:s sedan 06:an kom ut och är otroligt nöjd!
Har kört allt från W -06 i stl 7, 9, 12, 16 kvm och -07 i stl 13, 15 samt Bularoo 10:an.
Håller helt med Stebes iaktagelser…med vissa tillägg!Korta fakta:
1. -07:orna är väldigt mycket mer förstärkta på viktiga ställen (LE-sömmen tex) och otrooooligt stabila (bl a pga cambattens, dacronframe, samt blocket på V-brideln vid styrlinorna & stärkt LE).
Ex: På Mauritius (One Eye) hade jag 13 kvm W -07 när andra körde med 7-9 kvm! Tog bar med en kite pga vikt/bagagereglerna…2. -06:orna måste verkligen pumpas stenhårt, särskilt de små storlekarna som har en väldigt smal LE. Jag har enbart haft problem med min 7:a (kört 12:an -06 toköverriggad utan att den betett sig ostabilt), på samma sätt som beskrivits i tråden, dvs att den slår in i framkant. Det har uppträtt på senare tid då kulan i ventilen till LE-bladdern åkt in i blåsan, vilket gjort att det blivit svårt att pumpa den stenhård!
Problemen har enbart inträffat när man down-loopar kiten eller kör den snabbt genom powerzone, ikrokad och med en hand, dvs med bomen högt uppe. Tendenser med instabilitet har även inträffat när jag kört den överriggad och försöker att minska trycket genom att släppa upp bomen. Lösningen har då varit att istället köra kiten lägre och skota hem bomen så att den inte fladdrar. Då går den som tåget:-)3. Jämnheten i kvalitén är något tveksam på W-06 vad gäller exakthet i sömmar mm. På -07:orna är kvalitén riktigt hög och förstärkningarna outstanding vs många andra märken!
4. BEST:s -07-bom är helt suverän både vad gäller enkelhet och säkerhet. OBS!!! Dubbellinan är INTE där för att den ska hålla bättre/längre, utan för att ge dubbel depower om du kör un-hooked och tappar/släpper bomen. Stopperballen åker upp med automatik när trycket ökar, eller linan slakar (tex unhooked). Därmed behövs inte någon 5:e-lina (typ Ozone)! Detta system funkar också ypperligt för att starta och landa själv med hjälp av “hundkoppel-skruv” i marken och HP-leash!
Skulle du behöva flagga kiten är det bara att ta tag i “Oh Shit Handels” på styrlinorna närmst bomen alt koppla leashen i OSR-handels…5. Även ryggan till -07:orna är av höre kvalité och mer funktionella än -06:ornas! Bra som handbagageväska på flyget;-)
Möjlig förklaring till problemet med W -06:
-Waroo-06 har en något för lång depowerlina till CL vs vad konstruktionen klarar av, samt att LE skulle behöva Cubenfiber även på icke Pro-modellen, samt en förstärkt LE-söm (som på W-07), för att klara downloops i hård vind, samt kiteloops i extrma förhållanden.
Ett alternativ kan vara att modda brideln till -07-modell…..men då blir den inte lika direktstyrd istället…hm.
För dig som har en bra symaskin skulle det även kunna funka att utöka antalen bridellinor så att supporten i LE blir jämnare (käns som att det saknas en mellan de två som är längt ut i vingtipparna)…?Tips:
Jag har länge tyckt bättre om -06:orna, eftersom jag tycker att dom varit snabbare och mer direkta i styrningen, MEN efter att ha satt dit en “stopp-ring” på -07:an (då behövs inga knopar och den går lätt att flytta/trimma) vid blocket på V-brideln för styrlinorna, så fick jag en “aha-upplevelse”!
Testade det först på en W -07 15 kvm och plötsligt blev den superrolig att köra! Den blev grymt direktstyrd & mer lättloopad samt att jag hoppade högre! (Förklaring: vik V-linan, trä den genom en liten metallring, lägg öglan runt ringen och dra åt kring egen part…flytta ringen till det ställe när blocket löper mest och finjustera så du får mer tryck på bakre linan/trailing edge..)
OBS! Detta skulle i teorin kunna göra att kiten inte tål lika mycket depowertrimning när det brallar i (fallet på -06:an i mindre stl än 12 kvm), men då är det ju bara att tillfälligt ta bort metallringen eller flytta den så långt att den inte påverkar blockets rörelse…Kontenta:
– Köp en W -07:a med -07-bom eller “upgrade-kit” och trimma den så att den flyger och reagerar som du önskar t ex genom att sätta på “stopp-ringar” på V-linan med blocket i vingtipparna!
– Köp inte större än 13 kvm…Du får bättre “lättvindseffekt” med större bräda i än att öka kitestorleken!Du kommer garanterat att bli mycket nöjd, dessutom till ett bra pris:-)!
Peace!
/Nicco
@Flirrrt 417447 wrote:
Ska köpa ny kite, och kollat en del på begagnatlistan.. hur är det egentligen med utveckling de senaste åren? Anser ni att det hänt väldigt mycket, att det är stor skillnad på 06 mot 07-kites?
Har kollat på på Best Waroo.. nån som har erfarenhet av både 06an och 07an (kanske till och med 08a?)
-
Trist med knät Arild, men du såg inte direkt ut att lida på bilderna i alla fall:-)
Blir det bra med vind så är det givet att jag Dyker upp till helgen igen!
Är i o f s lite sugen på Yran för att köra vågor. Desstutom så har jag släktkänningar på Bjärehalvön som jag kanske borde ta upp….
Läk väl! -
Grattis till er som kom iväg!
Riktigt goa bilder och beroendeframkallande vågor!
Fan, i de förhållandena måste det ju ha varit ännu bättre att bara vågsurfa, eller???!!Arild: Sorry att jag var tvungen att prioritera min lilla 3 månaders JR, men kul att du hörde av dig och fick riktigt go surf:-).
Vågsurfade ni nåt?
Peace!
/Nicco
-
Virena,
hur ser resplanen ut (om det nu finns någon)?
Skriver du resedagbok? Inte för att jag kanske har med det att göra men det är ju alltid kul att läsa om bra kitespots och andra intressanta platser. Kanske kan man i all hast snappa några bra ställen att bo o s v?Ha det så skönt, kör hårt men tänk på kroppen:-)!
Nu ska jag laga min Warro 7:a, sedan gårdagens byiga förhållanden i Draget igår em..
Take care,
/Nicco
@Virena 418778 wrote:Kul att du kom förbi Johan. Sorry att jag blev lite sen så att du va tvungen att bli sen till din “vuxensocialaktivitet”:wink:. Och när jag kommer hem om 7 (till 16) månader hi hi får vi se till att komma ut och klänga i bergen.
Ja, på onsdag bär det av Alex. Lovar att tänka på dig när livet där borta oxå blir vardag. Fast det skall jag se till att det inte blir för vardag är nog min största fiende och fiender är till för att bekämpas. Kommer att sakna beachhänget med alla er go kitepolare.
Ha det så gott här hemma, KRAM på er
-
@pewe 418612 wrote:
här kan man lära sig!! 🙂
Kan inte nog uttrycka hur “FEL UTE” jag tycker att den där killen med “Kite-Coaching” är, vad gäller sin idé!!! (Tag det inte personligt om du läser detta för nu kommer det;-)…)
Vad hände med “Free your soul from mental slavery”, vilket speglar mycket av brädsporternas grundtanke om FRIHET, KREATIVITET & NYTÄNKANDE, helt utan regler, ramar, statistik, normer, dommare, kommersialism & girighet o s v. Visst är det “nytänkande” med “Kite-Coaching-försäljning”, men kanske inte med “rätt magkänsla”;-)….
Dessutom;
– Vem i helvete är det tänkt ska gå på det där ordbajseriet???!!!!! Har han gjort någon behovs- och marknadsanalys som visade att det finns en marknad (med tanke på det akademiska ordbajseriet)? Vor kul att se resultatet i så fall!!!!
Tyvärr finns det folk som går på det mesta….Samtidigt finns det alltför gott om skrupellösa lirare som vill utnyttja andras okunskap. Om den här killen dessutom tillhör den skaran av akademiker (inget fel med kunskap) som blivit insnöade “besservissrar”, som måste ha tydliga regler, kontroll och statistik vet jag inte, men hemsidan stämmer i alla fall in där. Om man dessutom ägnar all sin tid till att sälja “luft-tjänster” genom att skapa behov som egentligen inte finns så är det ju riktigt RUTTET!
Det hanlar alltså om ideal som står i rak motsats till vad brädsporterna handlar om (min subjektiva åsikt)!– Vad har den där killen för expertkunskaper rent konkret??? Kanske är han skitduktig kitare, men då borde det tydligt framgå på hemsidan! Vilken insats ska han ha betalt för? En videokamerautrustning, samt tips och råd kan man ju få tillgång till nästan gratis!
– Vad skulle en sådan “coachning” kosta mån tro;-)? Bara ett sätt att kunna fakturera en målgrupp som ändå har för mycket pengar än vad som är sunt, hoppas jag…..
– Håller med Crillan om att det bara MÅSTE vara frågan om en “ärke-skidlärare” av värsta sorten. Vet inte varför men det är inte många ggr (har dock hänt) jag träffat en “skön” person med “soul” som jobbar som skidlärare. Betänk bara; – Vem fan är så dum att man gör säsong som skidlärare när man kan få bättre betalda kvällsjobb??!! Säsong gör man ju för att kunna åka så mycket det bara går, när, hur och var man vill!!! Min iaktagelse säger mig att det ofta är loosers som letar efter en identitet/titel och som inte lyckats få brudar i hela sitt tidigare liv..(jag kan ha fel men har ändå gjort några säsonger på olika platse i världen).
Man ska ju inte generalisera men den här lirare stämmer i alla fall in i den “mallen” (hatar iofs mallar) ännu så länge;-)OBS! Ber om ursäkt om jag har fel, men detta är fn ett fenomen som tål att ifrågasättas! Intressant om någon annan har en förklaring till “fenomenet” skidlärare by the way…? Kan ske kräver en ny tråd?
Avslutningsvis:
Som Mårten sa (ungefär):
– Om Kitingen blir som fotboll, gymnastik eller golf mm…då är det dags att lägga av och hitta någon ny/annan sysselsättning som inte förpestats av struktur- och kontrollfacister ännu!”– Do your own thing, as long as you don`t hurt anybody else! FREEEEEEDOM!
OBS! Kanske blev lite hårt skrivet mot den stackaren som lagt ner så myket tid på sin hemsida….Ber om ursäkt i så fall.
Oj vad långt det blev! Lätt när det är ett ämne man brinner för:-). Risk för att jag sällar mig till “ordbajsarna” om jag inte slutar nu….Sorry!
Peace!
/Nicco -
Håller helt med Yan om att Dreamland är ett guldställe för för en låg penning!
MEN….
Under Wet season (okt-april) har du svellen på den östra sidan!!!!!
Då är det ofta utblåsta vågor i tex Dreamland, Uluwatu och Kuta-omr (Legian funkar dock alltid för nybörjaren och Purinaga är ett billigt men fint litet hotel.). Bättre är då att dra till Nusa Dua-sidan och surfa t ex Sri Lanka Reef, Sanur, Hyatt Reef, Tanjung Sari eller Turtle Island. Även Nusa Lembongang funkade när vi var där senast (wet season). Den senare (en ö) kan man surfa hela dagen på olika rev som ligger på paddlngsavstånd från varandra!!! Playground morgon, Lacerations (mid day, experts) och Shipwreck (afternoon, big). Kolla in Coconut Resort för högre klass men man kan förhandla riktigt bra pris. Då har du utsikt över alla reven från sängen i varje bungalow men bara 1 min ner till playground, samt pool med samma utsikt!En mysig och billig lite by med eget rev nära Sri Lanka och Nusa Dua är Sanur!!! Där bodde vi på ett litet men mysigt hotel/hostel för ca 50 sek/natten inkl frukost men fick hyra solstolar på det riktigt fina lyxhotellets strand på andra sidan gatan och även bada i deras pool. Där tar man en jetski för 5 spänn ut till det yttre revet t/r. Annars kan man paddla till det lite mindre revet närmast stranden på höger sida. Båt är att föredra för att ta sig till Sri Lanka Reef (billigt).
OBS! Kan ni så boka boende för de första nätterna endast och kika runt och förhandla pris på plats! Då kna ni bo på lyxhotel för en spottstyver och har mer frihet och möjlighet att se mer av de fantastiska platser som faktiskt fortfarande finns på Bali…Undvik Kuta, utom när ni vill handla billiga surfprylar:-)
Ha de gott!
@Yann 415810 wrote:
Boendet på Dreamland är tokbilligt och lagom sunkigt. 50sek för ett dubbelrum 20-0meter ifrån vågorna beroende på tide och storlek :-). Min favorit är Jerrys Café men det finns massor att välja mellan. Går inte att boka innan så det är bara att åka dit och välja. Vill du ha lite mer klass så kolla in http://www.micksplacebali.com/ . Det ligger ovanför Bingin men det finns även lite mer överkomliga alternativ bredvid, t.ex Leggies Bungalow. Allt nära surfet och långt bort från Kuta.
-
Tänkte shapa en bräda med måtten:
135×40
…så med lite extra marginaler ca 137×42 cm ungefär.@Svenne 418239 wrote:
Hur stora ska du ha?
-
@Svenne 418233 wrote:
Finns i en båtprylsbutik nära dig.
Nja, så långt har jag redan kollat och de få block/skivor som säljs så är ofta alltför små och VÄLDIGT dyra!
/Tack ändå:-)