above_the_law
Forumsvar skapade
-
Tack så mycket för tipset!
Gott att det företaget inte ligger så långt bort heller:-)Inte så långt från Yran heller….för det är väl det grundet du har som avatar va;-)? Cool man, but a secret spot for as long as it is posible, right?!
Var faktiskt där igår en sväng på väg hem från jobb i Hlb, bara för att det är så jäkla nice! Ingen vind och fel riktning men jag passade på att fota och att kolla in min farmors hemtrakter och hennes morsa och farsas grav i Grevie. Är du från Bjäretrakten?Ladda fett och ha det!
@SamHansson 418229 wrote:
Laholm
-
@RobRox 415612 wrote:
Jag var nere och fotade bara 10 meter ifrån olyckan. Det såg riktigt illa ut jag såg inte första smällen men den andra och vidare. Tyckte att de personerna som tog hand om honom på stranden gjorde ett riktigt bra jobb. Jag hoppas verkligen att killen repar sig. Jag har lagt ut bilder från lördagen kolla in dem på http://www.stoneandwater.nu ställ upp i rate my surfcar oxå 🙂
RobRox
Goa foton!
Kul även att se sig själv ibland;-) (Vita shorts, North Jamie Pro M-bräda, Best Waroo 7:a).
Är ju sällan som någon kompis eller fru vill stå på stranden och fota när det är sådana förhållanden som det var den dagen. Dessutom verkar du ju har riktigt bra koll på “foto” över huvud taget och ganska feta objektiv också, med tanke på zoomen!
Hör gärna av dig om du lägger upp fler foton från den dagen (eller någon annan bra dag så klart…). Alltid roligt med så bra bilder på sporten man älskar:-)!
OBS! Har du några bilder från senare på dagen så vore det nog bra att lägga upp dom istället….för då hade jag satt på mig min vita hjälm också (med tanke på olyckan mm), hmm;-)
M v h,
Nicco Schiller -
Ännu ett stoort TACK för en mycket bra redogörelse!
Hälsa John att vi alla önskar honom god bättring så att vi snart får se honom på vattnet igen:-)!
Tror nog att många av oss har fått oss en ordentlig tankeställare på olika sätt.
I fortsättningen kanske vi alla kan koncentrera oss ännu mer på att se efter varandra och påminna varandra om hur vi undviker olyckor mm (spec på land där utomstående också befinner sig), så att vi får ha kvar “den bästa sport som hittills utvecklats”:-)!Peace!
/Nicco@Beep 417795 wrote:
Hej,
Jag tänkte ge lite information om vad som hände vid kiteolyckan i Apelviken förra lördan.
Killen som heter John och är min son, kommer enligt läkarna sannolikt att klara sig utan bestående men. Men det kan ett tag med rehabiliteringen. TACK alla ni på stranden som hjälpte John, fixade dit ambulans och även tog hand om mig som var helt övertygad om att han var död när jag först kom fram och såg honom där han låg helt livlös och med blodet rinnande ur munnen och ena ögat. John fick en kraftig hjärnskakning, blodutgjutning innanför skallbenet, rejält blåslagen i ansiktet, mm. och låg på intensiven i Varberg i halvkoma i ett par dagar. Dock inga frakturer på nacke och rygg som tur är. Han är fortvarande på sjukhus men är bra på bättringsvägen nu.
John har kitat sedan första året det fanns kitar att köpa i Sverige och 7 m2 Naish-kiten var perfekt i storlek för vindstyrkan som rådde. (Bedrövligt med vissa kommentarer från folk som inte ens var där och har nollkoll på kiteing och på vad som hände).:mad2:
Vad hände då?
John och jag hade varit ute runt 3 timmar denna dag. Kanonfina vågor och inte så mycket folk att det var trångt därute. Lite ryckig var vinden men inga problem med kontrollen med dessa moderna kitar som har ett enormt vindregister. Vi turades om med Naish Shock Wave 7:an och det var John tur att köra.
Vi har kört med Cabrinah kitar de senaste åren. Naishkiten är nyinköpt för någon månad sedan och har fungerat väldigt bra vid de få tillfällen då det blåst tillräckligt för att använda den. Cabrinahkitarnas bommar är asymmetriska vilket gör det ganska självklart vad som är höger och vänster På Naish bommarna är det rött till vänster som gäller. Vad som hände när John skulle starta kiten var att han av misstag/slarv lyckades ta tag i bommen med rött till höger trots att han varit ute flera gånger under dagen och haft bra koll på läget. Lite okoncentrerad och rött till vänster satt inte tillräckligt bra i ryggmärgen efter allt kitande med Cabrina-kitar (Möjligen också lite ologiskt att Naishmärket skall vara vänt ifrån en när bommen ligger rätt?) Kiten gick upp lugnt och fint men bara efter någon sekund när han skulle justera kitens läge i luften så gick det naturligtvis väldigt fel väldigt fort.Några reflektioner och insikter ifrån oss utifrån vad som hände:
-Det finns mycket lite utrymme för okoncentration och misstag när det gäller att rigga eller starta en kite oavsett vindstyrka och hur erfaren man är. Kanske är risken till och med större att man gör ett slarvfel när man har hållt på ett tag och tappat lite av respekten.
-Vi kommer alltid att slå upp bommen förbi Override läget när kiten startas och landas och inte klicka tillbaka förrän vi är ut i vattnet. Vi har slarvat ibland men inte efter detta.
-Vi kommer hädanefter alltid att ha hjälm när vi kitar. John hade hjälm vilket troligen räddade honom från riktigt allvarliga skador. Även här har vi tidigare slarvat ibland.
-Vi kommer aldrig mer att kita ensamma.
-Att vända bommen fel på Naishkiten kommer naturligtvis aldrig mer att hända men vi kommer att vara väldigt försiktiga med nya kitar eller om vi lånar av andra.Vi ses på havet när John är har återhämtat sig.
Hälsn Stefan:smile:PS. Som ett positivt inlägg i debatten om eventuella motsättningar mellan kitare och vindsurfare (om det nu finns sådana) så kan jag berätta att John en halvtimme innan olyckan hände bogserade in en vindsurfare till stranden med kiten. Vindsurfaren låg långt ut i Apelvikenviken och var ganska skärrad och bad om hjälp då han hade blivit av med sina prylar i vågorna.
DS. -
@Gadget 416996 wrote:
Vad menas med det!
Alla snowboards är väl “riktig” twintip…
Kriteriet är väl att både nose och tail är identiska, eller ???????Nej!
Nästan alla snowboards (nu för tiden) har midjans centrum förskjuten något bakåt vs brädans mittpunkt. Dessutom är det som sagt även rätt stor skillnad på flexet i tip vs tail på många brädor (mycket pga midjans placering så klart).Viktigast vid snökiting är ju ändå att du mäter upp så att du monterar bindningarna lika långt från brädans ändar och kör en bred “duck-stance” (båda fötternas tår utåt/Charlie Chaplin Style:-)!
Vanligen har dessutom midjan på en snowboard lite väl liten radie för kiting I HÖGA FARTER (för smal på mitten vs ändarna), vilket naturligtvis gör att brädan svänger tvärare när du kantar den. Det gäller naturligtvis både när du lovar (tar höjd) eller faller av med kiten.
Jag tycker inte kiting med en sådan bräda är något större problem, speciellt inte om det är gott om snö (helst puder så klart), men är det stenhårt och du kör på skär så får du låta brädan sladda lite eller “pumpa” (dvs trycka vs släppa efter med benen) så att du kör lite slalom liksom…annars tenderar du att lova lite väl mycket uppwind. MEN, ska du hoppa och köra wakestyle, samt toeside så är midjan bara en fördel!!!En riktigt BRED bräda som inte har smal midja går lugnare i höga farter. En sådan bräda men med “medelsmal” midja (tycker jag) även passar bättre för snowkiting i puder MEN då MÅSTE den ha ett MJUKT FLEX också! Ska du bara köra puder så kan det ju t o m vara värt att satsa på en bräda med lite spann och t o m stukat/omvänt spann. Då flyter du bättre i bottenlöst puder…men går knappt att använda på hårt underlag!
Om du är en riktigt duktig snowboardåkare (inte kör så mycket snowkite), som kör aggressivt på “riktigt” skär (vilket alltid ger mer fart i åkningen och mer höjd i hoppen) och vill få många transitions i t ex pipen eller behöver en bräda som är snabb från kant till kant (t ex i pucklar eller andra svårare förhållanden), så är ju en relativt smal bräda med smal midja och livligt flex det rätta verktyget (se Terjes alla promodeller för freestyle, men hänsyn måste tas till skostorlek för att undvika toe- eller heeldrag).
Har du råd så köp två brädor så klart!
För kiting: En “riktig” twintip med ganska rak midja som tillverkats spec för snowkiting! Anpassa flex, spann och styvhet efter underlag och åkstil samt din egen vikt så klart.Vill du däremot ha samma bräda till både kiting och åkning på berg eller i parken så måste du KOMPROMISSA helt enkelt….Prioritera efter vad du tror att du kommer att köra mest, snowkite eller traditionell snowboard?!!!
OBS!!!! Hur som helst går det att ha jäkligt kul och går utmärkt att köra med en och samma bräda, så länge du inte ska tävla och förutsatt att du justerar bindningarna!
Have fun!
-
Tja,
håller med Yann (om man måste välja), men det är riktigt gott att gå direkt från skidkläderna kalla dagar, behålla understället på och rakt i min Pyro Pro Torris också. Den har dragkedjan fram, flexibla partier där det behövs och rikligt med förstärkta partier, krage för att stoppa in huvan i som är dränerad mm, MEN det blir lite svettig kondens i den (inget större problem dock)!
Henrik Hagdorn köpte en 3-lagers Gore-Tex (tror det är Musto) som han trivs riktigt bra med så vitt jag vet. Kolla med honom! Den är smidigare i materialet men kanske inte lika mycket förstärkningar som min Pyro Pro… -
Låter som ett skönt initiativ!
Jag har inte testat att köra efter kabel men en sjö med hyfsat centralt läge borde ju vara bra va? Ska det vara en stor “rund” sjö eller en med många smala passager för att enkelt kunna sätta upp kabelns upphängningsanordning?
En bra sjö med många vindlingar men som ändå är ganska stor är ju Surtesjön! Den ligger isen rätt tidigt (ligger högt), så då kanske man kan fortsätta köra på isen;-)! Nej skämt å sido, Sisjön kanske också vore bra med ganska centralt läge och nära Askim med busslinjer mm.
Tänkte du att du skulle tjäna en massa stålar på det? I så fall är ju tillgängligheten viktig!Kör hårt!
/Nicco
-
@debkåusf 415184 wrote:
Hörde att ambulansen hämtat nån som blivit slagen medvetslös. Någon som vet nåt?
Sluta att lipa och kritisera nu!
Jag vill också försvara den stackaren mot fega och nedvärderande kommentarer (han behöver nog istället lite uppmuntran där på sjukbädden). Han såg ut att ha full koll på läget ute på vattnet! När han däremot bestämde sig för att lägga ner (i enighet med “era” rek.), så måste något ha gott riktigt fel (ev någon som inte borde varit där som la sig i eller var i vägen kanske???). Dessutom så hade vinden vridit mer mot nv just då och den var byigare än resten av dagen, men bara precis inne vid stranden (var jämn längre ut). Jag vet inte exakt vad som orsakade själva olyckstillbudet, men en liknande olycka skulle kunna hända oss alla även i lägre vindstyrkor när istället större kite används! Ju större kite desto svårare att få stopp om det bär iväg o s v ……..Ser fram emot en redogörelse så ingen annan behöver råka ut för samma sak!OBS!
Sluta för fn också att gnälla på oss som tog vara på denna EPISKA och smått historiska dag och var ute med 7:or i Apelviken hela dagen igår!
Men visst, om man inte har rutinen eller den kyla som krävs om något går fel så ska man ABSOLUT inte vara ute (gäller även vindsurfare)!!!! Sporten behöver verkligen inte mer “skit” och skriverier om att vara en “extremsport”! Fan, kiting kan man ju hålla på med från det att man kan stå upp tills dess att man blir pensionär (om man har rutin och inte kör över sin förmåga)…eller hur Guy Liljegren:-).
Vi körde från ca kl 12.00-16.30 utan några som helst problem utom när jag vid ett tillfälle gjorde en S-bend och loopade kiten (vid ett tillfälle när ingen låg i lä om mig så klart!). No danger on the roof:-)Jag upplevde faktiskt färre tveksamheter ute på vattnet än någonsin (en solig dag i A-bay), eftersom de som var ute var rutinerade, höll avstånd och alltid HÖLL STENHÅRT PÅ VÄJNINGSREGLERNA (då uppkommer inga missförstånd)!
Vi som tog oss an förhållandena med RESPEKT, noggranhet och is i magen, fick en oförglömlig session med helt underbara vågor av sällan ridet slag i A-bay:-)!
Ni som skakade knän och tyckte det verkade “otäkt” gjorde nog helt rätt i att stanna på stranden;-), men sluta upp med avundsjuka “bror duktig-kommentarer” (alternativt ägna er åt casting eller bridge för fn.)!
For freedom under responsibility!!!
Peace! -
Kolla med Carlanderska i Götet. Dom är halvprivata, har kortare väntetider och är inte rädda för att ge remisser omgående om det skulle behövas.
Lycka till! -
above_the_law
Medlem11 september, 2007 vid 09:15 som svar på: Någon som checkat in allt som vanligt bagage?Med en Jobe-wakebag har jag rest till bl a Filippinerna, Mauritius, Zanzibar och Åre:-) utan att betala ett öre extra!
Den fanns på Udéns för 500:- förra veckan (jag bet nog ca 800:-)….
Det är en lagom stor trolley på 135 cm som även har en genialisk lösning med ryggsäcksband som enkelt går att dölja/skydda med en dragkedja.
Jag har då packat ALL min packning (en Jamie Pro & Warro 7 & 12/13, bom, kläder, dykfenor och mask mm) i den väskan MEN tagit Kite-ryggan som handbagage och lagt i så mycket jag vågat i handbagaget.
Så länge man inte överstiger viktgränsen så har det inte varit några probem.
När jag skulle till Åre med SAS inkl snowboardutrustning, dator och kite så fick jag lägga över en hel del till handbagaget, men då var det ok. Helt galet med tanke på att man ju inte borde ha tungt bagage i kabinen, men men…
Betona att det är din resväska och att du inte har någon mer väska!!!
/Rock on -
@Virena 411708 wrote:
Jag hade lite vatten och diskmedel på det där som jag trodde var hålet. Oj, det blir spännande om jag måste tvålan in hela den där långa saken. Får ju inte plats i lägenheten ju. Å vad kladdigt det skall bli. Tur att min inneboende inte är hemma.
Tack för hjälpen
Virena,
nu är det skön nivå tycker jag:-)!Vad ska en viril man tro igentligen;-)? Nog för att du ser oskuldsfull ut men här anar man ju “horn i pannan” (vilket ju är positivt):
Ensam hemma en fredagskväll med lite onda knän och inte ens kan hitta hålet, trots att du tvålat in hela den där “långa saken”!!?
Verkar i alla fall som om du fick hjälp tillslut efter att ha läst trådens avslut där du tackar alla hjälpsamma killar….:-)
Peace n Love!Citat 1: Hur hittar man det j…. hålet
Jag hade lite vatten och diskmedel på det där som jag trodde var hålet. Oj, det blir spännande om jag måste tvålan in hela den där långa saken. Får ju inte plats i lägenheten ju. Å vad kladdigt det skall bli. Tur att min inneboende inte är hemma.Citat 2: inte så “kladdsugen”Suck!
Fasen vad lång den e, har bara en 9a och den trycks in i förnstrena på varsin sida i lägenheten. Den känns inte alls lika lång på stranden. Vad luran man blir bara för att den e böjd. Tur att man inte har en 16 iaf.Citat 3: Tur att det finns snälla och hjälpsamma killar på det här forumet.
Tack för hjälpen/Ride on baby!
PS: Hoppas den inte var alltför stor, så att du hittade hålet. Annars är det ju inte fel att göra det ute i naturen eller på stranden heller, som någon föreslog…Ds
OBS! Förlåt Virena, men jag kunde inte heller låta bli att streta ur i väntan på vinden..
-
En bra bild från Mauritius Le Morne one eye
-
Mer info från Nicco
Kolla in
http://www.seapointbungalows.com/home.htm
Där bodde vi. Hälsa nattvakten Prem från Mig. -
Den som är rädd får aldrig leva på riktigt;-)
Åk, annars kommer du ångra dig…
Det är väl vind du vill ha?
Dessutom är ön så liten att du kan hitta bra våsurf på den sida det inte blåser ifrån och kite på andra. Det tar ca en timme från ena sidan till den andra med taxi som är billigt.
Jag var som sagt där över nyår och det blåste 9:a nästan varje dag i två veckor. Jag hade min Waroo 13 då och kunde köra varje dag ändå, dock ett linbrott vid One Eye revet en dag. Kustbevakningen kom ca en timme efter att jag jagat kite med en aussie i kajak. Ingen annan surfare var villig att hjälpa till fast det var en windsurfare som inte väjde som ställde till problemet…suck. Det löste sig dock men det finns mängder med sjöborrar på revet och våtskor är ett måste men hjälper inte helt heller…
Låt dig inte avskräckas. Det är ett sagolikt ställe på jorden och som gjort för kitsurfing och vågsurf på utsidan av revet.
Kör hårt -
above_the_law
Medlem7 september, 2007 vid 21:49 som svar på: Demo BestXeleratorMysticTablas Läjet Lö 8/9@Brushanen 412490 wrote:
Fantastiskt, äntligen helg och det ser ut som det skall bli bra vind imorgon. Vi kör demo kl10-17. Läjet blir fint, vågorna drar in onshore och vinden från NV, något byigt men perfekt för vågridning och vågorna ger bra kick. Ni som vill ha saker levererade kan passa på att maila mig så tar jag med prylar. Har alltid med lite linor, pads, fenor, skruv, hälstraps mm.
Prylar som demas:
Kiter:
Best Bularoo (har alla storlekar)
Best Waroo (har alla storlekar)Brädor:
Best Float 127*41 (lättvind-allroundbräda)
Best Pro06 125*38 (wakestylebräda)
Best Drive 131*39 (New school-allroundbräda)Tablas Custom Pro Wakestyle06 129*38
Xelerator Thrill 138*39 (Perfekt nybörjarbräda att växa med)
Xelerator Epic 5’3 161*40 Vågbräda-Körs snabbt i vågor med tryck i kiten
Xelerator Epic 5’8 177*45 Vågbräda-Håll kiten still i luften och känn surfen.Välkomna!
Vad sägs om att parkera min eller din bil i Kärradal och köra en downwind till läjet med demokites och brädor mm som en event?
Snygg och humoristiskt skön pdf med bra syfte Robban!
Nicco
-
@Axelne 412473 wrote:
Ser ut att bli W-NW imorgon. Blir Anrås bra då eller?
Hur hittar man dit?Tackar
Vnv imorgon gör att du bör ta dig till Stora höga istället tror jag. Kör inte till hamnen utan tag vänster i rondellen med palmen, fortsätt på grusvägen och stanna innan “Privat v# till höger. Gå ca 100 meter genom hagen och du kommer fram till en perfekt gräsplats med sandstrand och långgrunt.
Snälla, kör inte ända ner med tanke på att de som bor där redan börjat klaga lite på oss.
Respect