Forumsvar skapade

Sida 135 av 135
  • above_the_law

Medlem
    7 september, 2007 vid 21:24 som svar på: Bilplats till Läjet från GBG lördag 8e sept?

Tack för att du påminde! Det lutar nog åt viken eller Kosa morgen.
    ! Nicco above the law
    @Fate 412544 wrote:

Är det lejet som gäller imorgon? Ingen som tror att det vrider för långt till norr?

• above_the_law

Medlem
    7 september, 2007 vid 21:22 som svar på: Bilplats till Läjet från GBG lördag 8e sept?

Virena,
    testa med en svamp och lite såpa. Annars är det ju alltid bra med en extra bladder. Ses kanske i Läjet imorgon:-)
    Nicco

@Virena 412433 wrote:

Tjohooo!

Skall kanske ner och köra´. Har inte bestämt mig än. Lovade typ Jens att jag skulle vila så att mina knäppa ben bli bra nån gång, men e sjukt sugen. Skall bara se om jag får tillbaka bladdern i i kiten. Hittade inte hålet och ger upp och köper en ny iställt. Suck! Men om jag skall ner imorn kan du självklart åka med.

Virena

• above_the_law

Medlem
    6 september, 2007 vid 20:08 som svar på: Mauritsius

Jag var där över nyår och det var nog det bästa kite-/surf och semesterstället jag varit på med tanke på tillgängligheten, vinden, no-crowds, priser, fungerande vägar, enkelhet mm!

Vi bodde på lägenhetshotell i utkanten av Grand Bay på ett ställe vi som hette Sea Point. Vi bokade över nätet och betalade ca 500 sek/natt för ett riktigt fint rum med plats för 3 pers, toa med dush, liten altan, fullt utrustat kök, pool utanför och BBQ-area och nu kommer det bästa…. 15-20 m från vattenbrynet!!!!!! Jag kunde ha mina prylar riggade hela dagen utan att vara rädd för att någon skulle sno dom.

OBS! Ön är ungefär lika liten som Gotland, så det är inga problem att bara ta en taxi (vägarna är bra) för en hel dag för en billig pening och dra till legendariska One Eye vid Le Morne. Där är vågsurfen extremt bra vid revkanten men långgrunt plattvatten innanför. Det finns flera kite- och vindsurfingcenters där. En svenska ska visst hyra ut rum också enl en Aussie jag träffade där.

OBS! Bussförbindelserna är bra och kostar nästan inget alls!

I övrigt är deras inhemska rom (deras största export) riktigt billig och lika så maten. M är inte dyrt så länge du inte bor på All-inclusive!!!!!!!!!

Ta en tur med en katamaran en dag och kolla in delfinerna eller dra ut till några av de små öarna (ta med kiteprylarna till öarna)!

Naturen är helt fantastiskt fin med toppar och grönska i överflöd!

Åk dit!

M v h,
    Nicco Schiller

• above_the_law

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 09:09 som svar på: Läjet 070826: Var höll alla andra kitare hus?!!!

Gott Torö-mannen och ni andra positiva kitare!
    Är det Edge som är Ozones High AR-kite?

• above_the_law

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:49 som svar på: Läjet 070826: Var höll alla andra kitare hus?!!!

Som sagt vem gillar inte att hoppa högt:-)!
    Ingen mening med att dissa varandra eller tävla i bilder tycker jag… Bättre i så fall att pusha varandra till ladd, samt ge cred till dom som i alla fall har kul på vattnet och försöker utveckla sin åkning från viken nivå det än handlar om eller?!

Varför inte en high-jump-tävling på V-kusten nästa gång det blåser över 15m/s (bara det inte sker nu i helgen för då är jag på ostkusthelvetet)?!! Någon som är på? Förslag på hur man bäst mäter höjden och hängtime?

Det jag skrev om Helix var inte menat som provocerande utan mest lite “stret-skoj”. Helixen verkar absolut vara en bra kite, men vad jag menade var att man kan ha väldigt skoj på en -06:a också.

OBS! För mina subjektiva tips för att hoppa högt sen nedan. Någon som kan ge mig lite ytterligare tips så uppskattar jag det så klart!:-)

Det som verkar spela mest roll för att få till höga hopp är nog följande ;
    – Var på gränsen till överriggad när du har fullt nedhal. Kör med så uppsläppt nedhal som möjligt i depowern!
    – Kör en lite drake med mycket kraft på styrlinorna (montera nära akterlik eller kör på knutarna längst bak)
    – Kör draken långt fram/ner, fall av med kontroll och skicka sedan kiten snabbt rakt upp samtidigt som du vrider kroppen och brädan mot lovart. Skota hem fullt, och kör draken tillbaka mot åkriktningen så långt som den tillåter och skicka upp brädan frammåt/uppåt så högt över kroppen du kan (häng upp-och-ner). Kör sedan tillbaka kiten till kl12 och greppa tailen och sätt ner brädan med draken i Powerzone. (Ev kan du köra den bakåt en gång till och så åter ner i powerwindow innan landning med full fart.)

På bilderna kör jag min gamla Waroo-06:a 7 kvm och hade i alla fall en jävligt skön känsla i kroppen efter den dagen! Observa att hoppet är gjort på plattvattnet längst in i viken utan hjälp av någon vågramp…Dessutom var det var väldigt lågt vatten den här dagen…Tips: Landa inte fel;-)!

Go big and have fun everybody!
    Peace!

Nicco

• above_the_law

Medlem
    15 maj, 2007 vid 22:53 som svar på: Pirate customboard

Bara att gratulera till både design och affärsidé!
    /Nicco

• above_the_law

Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:54 som svar på: snowkite i lofsdalen

@wisco 362441 wrote:

tjena, sist jag va i lofsdalen såg jag några drakar ute på sjön. Ska dit denna vacken igen och har ev. med en kite då. Är ni många som kör där?

Tjena!
    Jag bodde hos en riktigt skön Aussie i Vemdalen för en tid sedan som kitar och kör turer upp på fjället med skoter. Han heter Tim och har rest runt i jeep genom hela Afrika bl a…..
    Nu driver han VIP Ski Lodge i Vemdalen (inte långt från Lofsdalen). Det är ett riktigt nice ställe med chillad stämning och världens goaste fårhund som kompis. Vi fick t o m låna skotern mot att vi fyllde på bensin i dunken efteråt när han inte var hemma. Han kör på Slingshot men ni har väl egna prylar antar jag? Han kör även kurser för ev flickvänner eller nybörjarpolare…
    Ring honom på: +46 70 257 12 86
    eller maila på: tim@vipskilodge.com
    Kolla: http://www.vipskilodge.com
    Hälsa från Nicco Schiller och hans fru Caroline som var där på ett bröllop men tog med min BEST Waroo-07:a så klart:-)

• above_the_law

Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:35 som svar på: Mauritius boende/utrustn?

@callep 367901 wrote:

vilket bolag flyger man med? hittar bara flyg för 10 papp på fritidsresor och travelstart.

Vi flög med Air France och betalade 7500 t/r per pers men då bokade vi reguljärt och ca 6 mån i förväg. OBS! Det var en svensk donna där som bokat flygstol via något charterbolag för 6000 sek! OBS! Charterbolagens all-inclusive är svintyra!!!!! Fattar inte varför dom bara säljer det alternativet när det finns så mycket annat…..suck!

Lycka till!:-)

• above_the_law

Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:20 som svar på: Best waroo:s bom..Stopperball? onödigt??

Tjenare,
    jag fick ett meddelande från dig på min mobil att du var sugen att köpa en Waroo-07 13 kvm. Du lämnade inget tfn-nummer, sa bara att du skulle ringa upp senare och jag hittade inte rätt mobilnummer som ringt upp….

Jag köpte kiten för nu drygt två månader sedan dvs i slutet av december och har seglat den i en vecka på Mauritius samt ett fåtal ggr hemma i kalla Sverige, men bara på vatten. Den kostar 7800 sek utan bom och linor hos närmsta återförsäljare (Robert Brusberg, Göteborg), så lägre än 5500:- går jag inte! Det är några minimala stickhål i duken som orsakats av hård strandråg, men det är absolut inget som påverkar egenskaperna i luften. Tips: Stansa ut några runda spinnackertape-lappar i storleksordningen 10-öring och klistra på så blir det tom starkare än innan. Kostar inte många kronor hos segelmakaren….
    Skälet till försäljningen är att jag har en -06 12:a, 7:a och 16:a och har gjort av med lite för mycket stålar för att kunna dra iväg på snökite-/puderresa i slutet av mars:-(.
    Mitt mobilnumer är: +46 706 695030

Mvh,
    Nicco Schiller

• above_the_law

Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:37 som svar på: Best waroo:s bom..Stopperball? onödigt??

OBS! En annan fördel med nya Waroobommen-07 är att hp-leashen är kopplad till den dubbla chickenlooplina, inte till chickenloopen! Det gör att du enkelt kan dra safety-sprinten i chickenloopen utan att förlora kiten. Dessutom har du ingen hp-leash som trasslar in sig när du gör flera rollar åt samma håll! Trots detta får du full depower gemom att den dubbla litan löper ut i sin fulla längd, vilket gör att styrlinorna blir längre i förhållande till depowerlinorna i sle:n än utan den dubbla linan.
    De är inga problem att starta och landa draken själv!!!! Tips: Fäst hp-leachen runt en stolpe, takräcke, markskruv eller dylik, gå fram till kiten och lägga den på sidan, gå tillbaka till kiten, koppla chickenloopen i selen och starta draken själv. När du fått kontroll utan dragg och depowrat kopplar du hp-leashen till selen och drar iväg:-)
    När du ska landa gör du bara tvärt om!

M v h,
    Nicco

• above_the_law

Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:28 som svar på: Best waroo:s bom..Stopperball? onödigt??

@Surfballe 367289 wrote:

Köpsugen ..

Väljer mellan att köpa en best waroo drake lr en ocean rodeo one…har läst ganska myckt om hur kitarna skiljer sig…men vilken bom är bäst ?? är det stopperball på någon av dom och är det något som behövs ?? ..jag har vindsurfat länge och kört lite kite me polare(c-kites) ..ska nu köpa en kite till mig å en till tjejen….några tipps ?

tänkte en 9 m2 til tjejen och kanske 12-14 m2 till mig (87kg)

Båda varianterna är väll lätta att “vattenstarta”?

ha det kaga !

Warro -07 är riktigt skön! Lätt att vattenstarta, riktigt bra hangtime och höjdtagning, samt förlåtande i kiteloops. Det sista kan ändras om man sätter stoppknutar istället för den geniala pulleyn på styrlinornas V-lina i vingtippen. Då blir den ännu mer direktstyrd men inte lika förlåtande i luften.
    Kör med 55 cm bom och den nya Best-07 bommen. Den har en genial stopperball på en dubbel lina till chickenloopen som ger lagom motstånd att snurra upp linorna mot efter en eller flera rollar, samtidigt som den åker upp i ett nödläge med mer tryck på den. Det bästa är att det är så enkelt att ändra stopperballens läge under segling! Dubbla linan gör det enkelt att ändra längden fram till depowern, samt håller bommen rätt efter ev handlepass eller bara bomsläpp. Depowern är riktigt lång för den som vill använda bara en kite. Dessutom har -07:an fått korta lattor i för och akterlik som tar bort en hel del flutter/fladder, vilket är vanligt när kite över-depowras. -07:an har riktigt bra förstärkningar vid ventiler, vingtippar, bladder och struts samt förstärkt akterlik mm.
    Jag tog vara med mig min 13 kvm till Mauritius över nyår och seglade den när andra körde allt från 7:or till 16 kvm utan större problem! Möjligtvis att hoppen i den ibland väldigt stötiga vinden blev lite väl höga med tanke på det grunda revet utanför;-).

Gå in och läs om Best Kites, nya bommen, priser (OBS! Priserna är utan bom, frakt eller tull och dollarn ligger i ca 7,50 idag), samt recensioner på http://www.bestkiteboarding.com!

Jag har en Warro -07 13 kvm, som är 2 mån och som ev är till salu p g a att jag behöver pengar för bräd-/snökiteresa till LaGrave mm i slutet av mars. Jag har en utrustning nu med uppgraderade -06:or; 7:a, 12:a, och 16 mkv så det är ett lyxproblem även om det grämer mig att behöva sälja…kommer köpa en ny till sommaren….och om jag har råd en Warro Pro 13 mkv:-)!!!!
    13 kvm -07:an, som jag vill ha 5500 sek för, är orange/svart/vit. Dock vill jag behålla bomen och linorna, men kan ordna den nya -07.an åt dig för ca 2000 sek inkl linor. Kiten har fått några små stickhål från strandrågen i duken vid ena vingtippen men annars har jag bara seglat den sedan i slutet på december (2 mån). Du får gärna provköra den om du har möjlighet. Jag bor i Göteborg.
    Du når mig på 0706-695030
    Mvh, Nicco

• above_the_law

Medlem
    21 februari, 2007 vid 09:28 som svar på: Mauritius boende/utrustn?

@above_the_law 366180 wrote:

Hallå,
    du behöver inte hyrbil även om det är skönt när man vill utforska ön! Det kostar nästan inget med taxi. Dessutom går det många bussar som kostar nada att åka med. Annars kan man hyra moppe eller cykel billigt. De har riktigt fina vindsurfingprylar så du behöver inte ta med eget om du inte vill. Det finns en svensk som driver ett bed & breakfast men jag kommer inte ihåg vad det heter. Ni behöver inte boka i förväg heller.

Vi bodde senast (Nyårsveckan) i närheten av Grand Bay på ett riktigt bra lägenhetshotell som heter Sea Point (bredvid Canoniere och Club Med). OBS! Inga stränder är privata så det är bara att välja!!! Där betalade vi ca 500 Sek/natt för rum med fullt utrustat kök, dusch, AC, fläkt, veranda med utemöbler, gemensam pool och bbq-area. Dessutom har nästan alla lägenheter har havsutsikt!!!!! Ni kan boka SeaPoint via nätet och betala när ni kommer dit!
    Vår lägenhets veranda låg 3 m från sandstranden!!!!
    Där kunde jag kita varje dag och behövde inte ens rigga ner mellan pauserna för vakten höll koll gratis (han heter Prem). Det är plattvatten innanför revet och fina vågor vid pointbreak vid revkanten. Det finns även en K2 havskajak att låna och vi såg en manta vid ytan när vi var ute! Delfinsafari var vi också på med en megakatamaran och det är nästan 100% säkert att dom hittar skruvnosdelfinerna!

Från Grand Bay tog vi taxi till Le Morne, One Eye och Flicken Flack. Det tog ca 1 h 15 min och kostade ca 100-150 Sek för en hel dag med lite sightseing i naturparken mm!
    Vid Le Morne och One Eye kan man även vågsurfa på revet! Det rullar in en riktigt stor, kraftig och välformad vänster rakt utanför Mistralcentret lite till höger om revets öppning utanför Le Morne. Jag paddlade men det är ganska långt och fullt med små sjöborrar, så revskor och skjuts av tex vattenskoter är att föredra. OBS! Revet är väldigt grunt vid lågvatten men just vid vänstervågen till höger så är det som ett lent och jämnt salsgolv utan sjöborrar!!!! Det är alltså inte så farligt som “klippreven” runt om. Finns ytterligare riktigt bra vågsurf lite längre sydost om One Eye! Kolla Stormriders Guide. I Tamarin har de en episk våg när det fungerar men där regerar locals kallade “White Shorts” och dom är INTE vänligt sinnade;-(. Ska du vågsurfa där så är det bäst att först lära känna Jeff, 58 årig Aussie. Han är den ende utifrån som är accepterad, så surfar du med honom så har du förtur:-).

Hur som helst, ni kommer att få en helt underbar upplevelse på en sagoö-)!!!!!

Hälsa Prem (nattvakten från mig om ni träffar honom)!!!!
    M v h,
    Nicco Schiller

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• above_the_law

Medlem
    21 februari, 2007 vid 09:24 som svar på: Mauritius boende/utrustn?

@KallleK 361025 wrote:

Jag och min icke surfande fru har bokat resa 2v till Mauritius i slutet av mars. Där man kan vindsurfa heter Le Morne. Just nu har vi lyckats hitta ett hotell 10 km därifrån, men vi kan även välja bara flygstolar om vi hittar ett annat hotell i Le Morne.
    Hursomhelst…så undrar jag om det går bra att hyra vindsurfprylarna på plats, bör man förboka grejerna, är det knepigt att pendla dom 10 km varje dag (kräver självklart hyrbil), är vägarna dåliga? Bör vi tänka på ngt annat?

Hallå,
    du behöver inte hyrbil. Det kostar nästan inget med taxi. Dessutom kan man hyra moppe eller cykel billigt. De har riktigt fina vindsurfingprylar så du behöver inte ta med eget om du inte vill. Det finns en svensk som driver ett bed & breakfast men jag kommer inte ihåg vad det heter. Ni behöver inte boka i förväg heller.
    Vi bodde senast (Nyårsveckan) i närheten av Grand Bay på ett riktigt bra lägenhetshotell som heter Sea Point (bredvid Canoniere och Club Med). OBS! Inga stränder är privata så det är bara att välja!!! Där betalade vi ca 500 Sek/natt för rum med fullt utrustat kök, dusch, AC, fläkt, veranda med utemöbler, gemensam pool och bbq-area. Dessutom har nästan alla lägenheter har havsutsikt!!!!!
    Vår lägenhets veranda låg 3 m från sandstranden!!!!
    Där kunde jag kita varje dag och behövde inte ens rigga ner mellan pauserna för vakten höll koll gratis (han heter Prem). Det är plattvatten innanför revet och fina vågor vid pointbreak vid revkanten. Det finns även en K2 havskajak att låna och vi såg en manta vid ytan när vi var ute! Delfinsafari var vi också på med en megakatamaran och det är nästan 100% säkert att dom hittar skruvnosdelfinerna!

Från Grand Bay tog vi taxi till Le Morne, One Eye och Flicken Flack. Det tog ca 1 h 15 min och kostade ca 100-150 Sek för en hel dag med lite sightseing i naturparken mm!
    Vid Le Morne och One Eye kan man även vågsurfa på revet! Det rullar in en riktigt stor, kraftig och välformad vänster rakt utanför Mistralcentret lite till höger om revets öppning utanför Le Morne. Jag paddlade men det är ganska långt och fullt med små sjöborrar, så revskor och skjuts av tex vattenskoter är att föredra. OBS! Revet är väldigt grunt vid lågvatten men just vid vänstervågen till höger så är det som ett lent och jämnt salsgolv utan sjöborrar!!!! Det är alltså inte så farligt som “klippreven” runt om. Finns ytterligare riktigt bra vågsurf lite längre sydost om One Eye! Kolla Stormriders Guide. I Tamarin har de en episk våg när det fungerar men där regerar locals kallade “White Shorts” och dom är INTE vänligt sinnade;-(. Ska du vågsurfa där så är det bäst att först lära känna Jeff, 58 årig Aussie. Han är den ende utifrån som är accepterad, så surfar du med honom så har du förtur:-).

Hur som helst, ni kommer att få en helt underbar upplevelse på en sagoö-)!!!!!

Hälsa Prem (nattvakten från mig om ni träffar honom)!!!!
    M v h,
    Nicco Schiller

Sida 135 av 135
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums above_the_law

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.