

alexander
Forumsvar skapade
-
Hmm om du har bytt olja och filter för ca 100 mil sedan så låter osannolikt att filtret skulle hunnit blivit så smutsigt att det inte kan släppa igenom tillräckligt med olja. Så då låter oljetryckkontakten som en mer trolig orsak till problemet.
När det gäller två olika oljor som delar på dig, har jag inget bra vetenskapligt svar på. Mer än att om skulle vara fallet så skulle mina bilar ha rasat flera gånger om.
-
Tjena Ollefax !
Kinetic hann vist för men här är min diagnos.
Av det du beskriver så skulle jag prova följande.
1 Byta oljefilter. Eftersom lampan tänd lite nu och då så kan det vara ett täcken på dålig cirkulation det kan bero på att oljefiltret är igensatt delvis och inte släpper igenom tillräckligt med olja. I de flesta fall brukar lampan slockna vid högre varvtal då oljepumpen ökar trycket och då pressar igenom oljan genom filtret.
2 Byt Oljetryckgivaren. Glapp kontakt är inte nåt ovanlighet på gamla bilar. Oljetryckgivaren/oljetryckkontaten sitter på de flesta Saab 900 straks ovanför oljefiltret. Förslagsvis byter du både oljefiltret och givaren på en och samma gång.Byt ut dessa två och du kan utesluta två enkla och ganska vanliga fel på gamla bilar.
Det är dessutom billigt Oljefilter ca 60-100 kr, kontakt 50-90 kr, oljeplugs packning ca 10 kr och 4 liter motorolja från 90 kr på BiltemaKvarstår problem är det kan det bero på, sliten/defekt oljepump, för hög drifttemperatur, slitage på motorn. Detta är mer omfattande att åtgärda och även dyrare.
-
Det stället där dom flesta seglar från är Kullerstasand eller Nabbudden
Kullersta är absolut bäst på vindar mellan Nordväst till Nordost. Om man seglar formula eller större bräder, så funkar det även bra på väst och ost vindar.
Nabbudden passar bättre för småbrädor eftersom det är friare vind på väst och ost. Nackdelen är att det är väldigt stenigt och trångt att ta sig i och ur vattnet OBS man måste ha nyckel till en bom för att komma ner de sista 400m. I mina ögon så är Nabbudden värld att besöka när det blåser satan på Väst eller Ost annars föredrar jag Kullerstasand oavsett om man seglar formula eller småbrädor.
Länk till Blackens Isseglings Klubb´s Spot Info http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=714744&CatId=404458
MVH // Alexander
-
Tjena Johan !
Kul att du fått tag på grejer. Jag kanske kan hjälpa dig lite grann, är inte någon expert på området, men jag kan trimma in det så att det funkis, ska du ha trimm för optimal raceing så är det Åke Lucks du ska snacka med han seglar ofta från Kullersta.
Det är bara att höra av dig.MVH // Alexander i Hundala
-
Hej !!!
Jag kan tänka mig köpa din gamla pärla.
Maila mig på acke@hawaii.com om du har henne kvar.MVH // Alexander
-
Jag skulle kunna tänka mig att ta han om din folka problemet är väl att mitt garage ligger i Eskilstuna. Har du nån smart ide om hur man skulle kunna transportera den på ett billigt och bra sätt. Så är jag intresserad.
MVH // Alexander
-
Bra jobbat alla på SBF. Tidningen är efterlängtad. Jag kommer sitta och vakta brevlådan
-
Hej Perra !!!!!!!!
Vi är på G. men tyvärr går det lite långsamt men det går framåt. Kan du ta dig till nabbudden på lördag, vi är ett gäng som planerar surfa då. Jag kan ringa dig på fredag så får du veta om det blir av.
MVH // Alexander E-tuna
-
alexander
Medlem23 maj, 2003 vid 09:39 som svar på: Folkabuss-78 2,0 Automat inspr. ska bort: 2500.-Är det plexirutabakom förarstolen som är trasig ???
-
Jag gjorde exakt lika dant med min Formula fena. Och jag använde gelcot spackel. Lägg på spacklet i flera omgångar och sedan slipa ner skiten. Så blir fenan som ny. Jag körde bort ca 5 mm när jag var och hackade i botten och det byggde jag lätt upp med spackel. Jag har aldrig haft spinout med fenan.
-
Jag skulle väl säga så här att bussen inte kommer att användas till att åka in till stan med och handla det har jag en gammal opel till. Eftersom jag bor vid vattnet så kommer den användas till att transportera sig till bättre spots när det är dåliga förhållanden hemma och då rör det sig om transporter på ca 3-10 mil om man ser till det vardagliga bruket. men sen blir det väl några enstaka längre turer som tex. i sommar Danmark med flickvännen.
Men en sammanfattning om vad jag (tror jag vill ha) Jag vill kunna transportera lite grejer inuti, sov möjligheter, möjligheter till att laga enkel mat och att kunna åka 4 pers bältade -
Jag vet faktiskt inte om jag bara ska ha den över sommaren och sedan köpa en större med högtak till hösten som man kan ta sig tid och renovera. eller så kör man med bilen till den inte vill vara med längre.
-
Jag insåg det oxå. när jag var nere på mekonomen 6500. för ett komplet ”paket”.
Jag har därför tänkt dra till skroten och köpa ett beg. ljuddämpare. eller försöka lappa det själv med.
Vad säger ni om det???