alken
Forumsvar skapade
-
Konashop och onwater säljer dem iaf
http://www.konashop.se/easy-uphaul.html
eller
http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&product_id=2549&flypage=flypage.pbv.v1.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=36&vmcchk=1&Itemid=36
Största fördelen är med stor rigg och mycket vatten i seglet, med mindre segel använder jag inte öglan, det tar bara extra tid, men den funkar självklart som vanligt upphal också… -
Håller helt med Rasmus, jag försöker aldrig ens vattenstarta med 11.0.
Upphalet jag använder är ett easy uphaul, men det skulle inte vara så svårt att fixa nån egen lösning heller, det är ju inte precis raketforskning.
/alken
-
Vilken artikel förresten? länk?
Håller absolut med Rasmus om att en lös ände är bra att ha, många upphalstampar tenderar ju även att vara för korta för att de ska kunna sitta bra på en stor rigg.
Jag har en specialare till upphalstamp, en tamp där övre halvan är en stum justerbar tamp, på mitten sitter en ögla och därifrån och ned är det gummiband till mastfoten, kan antingen använda öglan att dra i eller till att kroka i selen i och därigenom dra upp riggen de första och tyngsta decimetrarna utan att använda armarna alls genom att bara luta mig bakåt! Vid segling ligger tampen slickad längs masten precis som en vanlig fast upphalstamp.(öglan är bara ca 4-5 cm eller nåt sånt). Gubbfaktor? SVAR: JA men vafan… det funkar utmärkt för mig i alla fall.
Bom
|-sele
MastfotTror inte heller att ett 8.0 simmerstyle spark är så tungt att få upp ändå, marknadsförs ju som en lätt rigg och det är ju ocambrat.
Jag kommer tyvärr inte att segla i Stockholm i sommar , annars så hade det varit trevligt att köra en sväng!
Nu trådstealar jag lite andående min tomma Kristiansund, norge tråd, nån som har nån erfarenhet av området däromkring?/Alken
-
“Men blir det inte jobbigare vid jipp t.ex då seglet ju måste dra utav bara h’te =/ om det är stort?”
Det beror verkligen på i vissa väder är det sant att det blir tyngre, typ om man seglar i mycket vind men inte planar, men egentligen så tycker jag sällan eller aldrig att själva trycket i seglet varit ett stort problem vid gippar oavsett brädtyp. Teknik och timing är mycket viktigare. I synnerhet om det inte blåser särskillt mycket så är det inga större problem kraftmässigt eftersom din egen fart är ganska hög i förhållande till vindens vilket minskar trycket i seglet ytterst påtagligt.
Extremfallet är om man seglar formula med 10+m2 segel i ca 5-6 m/s (=9-11 knops vind) så planar man i regel och går bokstavligen fortare än vinden . När man då faller av för att gippa så släpper trycket i seglet helt(ibland slår det back i seglet) , svårigheten här är att svänga brädan och gippa innan brädan tappar mycket fart(=tvärstannar) för DÅ och först DÅ blir det tungt. Jag med min ytterst begränsade gippteknik hamnar ofta i det läget , men även då kan man ta sig ur det utan bad eller Swarzeneggermuskler genom att på bästa nybörjarmanér hållandes i bomens framkant vrida runt brädan till den nya bogen, skota in och plana iväg. Varken snyggt eller snabbt men funktionellt för amatörer.
Även om man inte planar så kanske man gör 5 knop med en 160L freeride bräda i en sådan vind (5-6 m/s) och då har man ju bara ett tryck på ca3 m/s i seglet.[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=ukThXOE-5ZE&feature=related”]YouTube – Windsurf formula e slalom al poetto ita-189[/ame]
Här är en video av 2 gippar (ca 0.45 och 1.05 )med stora segel (kring 10?) i gissningsvis typ 6m/s som jag hittade på youtube, Gippen vid 0.45 är vältajmad (åtminstone med mina mått mätt) och ser inte alls så fysikt jobbig ut. Notera att kille nr 2 (1.05) tappar all fart och släpper ut bommen, men klarar sig ändå undan genom att vrida=exakt det jag skrev om tidigare. Visst, han får använda musklerna lite men den kraft han främst jobbar emot där är riggens vikt, inte så mycket vindtrycket. Dessa båda seglar formula men samma sak skulle gälla på en stor freeride med ett större freeride segel typ de som diskuterats tidigare i tråden.Riggens vikt är förstås något som är tyngre med större rigg, längre mast mm, men ändå överkomligt när man hittar balansen i grejerna. Jag tyckte min 11.0 rigg var som en rond mot en rysk brottare på steroider varje gång jag skulle slå när jag seglade med den första gången eftersom jag alltid jobbade mot riggens vikt i något konstigt läge, men man vänjer sig snabbt och hittar lägen där riggen är i balans. Det lär väl du ha märkt bara under surfkursen du gick, hur mycket mindre jobbigt det blev att hålla riggen när den inte lutar åt fel håll hela tiden.
Jag tycker dock inte du ska överdriva och skaffa ett segel större än de som diskuterats, det kan du ta senare i så fall när du utökar segelgarderoben. Själv började jag med 7,5.
Oj då , nu blev det en bok igen… men kul att analysera och tänka igenom vad man egentligen gör.
//alken
-
Gillar verkligen färgen på den där sista brädan! nästan sugen… :=)
-
“Faast jag måste nog ha centerbord om jag inte ska falla hela tiden med så stora riggar.. med tanke på att jag inte är van att åka i så stora vågor heller (tror jag iaf) o dessutom kunna låta sonen låna om han blir sugen =)
usch.. jag tyckte jag hade koll men ..”Jag vet inte om jag håller med dig i din analys att centerbord skulle innebära färre fall… Men om egenskaper i ickeplanande fart (tänk sol och bad väder och 4 m/s)och möjligheten att låta någon som är total nybörjare testa är värt mycket för dig så har möjligen centerbordet en funktion. Men det finns ju en bra anledning till att mindre och mer avancerade bräden inte har centerbord och den heter planingsegenskaper. Du kanske får ställa dig frågan hur du kommer använda din bräda, både hur mycket, var och vilka dagar du kommer segla.
Sen vet inte jag om jag håller med Staffomania om att en större rigg nödvändigtvis är svårare att slå med(trots att jag också har rätt usel teknik) Jag tycker helt ärligt inte att mina 11.0 eller 10.0 är så mycket svårare att slå med än mitt 7.5, bara fysiskt tyngre och långsammare, men egentligen inte tekniskt svårare.
// Alken -
När man väl planar med ett stort segel så spelar det inte så mycket roll att det är just stort, åtminstone inte om man jämför kanske 6.5eller 7.0 med 7,5 förutsatt att man inte är ordentligt överriggad, dvs att det blåster aldeles för mycket för den segelytan man har. Om man är överriggad är det stora problemet att det blir instabilt, den stora faran är kastfall, dvs att riggen kastar en diagonalt frammåt när man sitter i selen, detta kan bli både smärtsamt och ha sönder grejer (klassikern är kroken eller knät i seglet alternativt masten som krossar nosen på brädan) Säger bara been there done that!. Ett annat problem när man är överriggad är spinout, dvs att man får för mycket tryck över fenan så den inte orkar hålla emot krafterna från seglet, detta resulterar i att brädan går upp i vindögat och inte allför sällan i ett bad, dock ej så våldsamt som kastfall.
Liksom mr jibe skulle jag säga att kring 11 m/s börjar det bli påtagligt överriggat med 7,5, åtminstone för mig som väger 75 kg. Jag har även haft möjligheten att jämföra olika segelstorlekar en del eftersom jag även seglar formula och där kör ca 11 m2 segel. Det känns som den stora nackdelen med en stor rigg är när den ska upp och i slagen. Med en stor rigg blir det också mer vridningskrafter, ffa märks det på 11.0 riggen men även om man jämför 7.5 med 5.2. Även om du väger 100 pannor och kanske är jättestark i armarna och därför fysiskt orkar ska du betänka att brädor har en övre segelgräns, det som sätter denna gräns är bla fenans yta och brädans storlek och bredd. För stor rigg på en freeride är alltså inte bra, men 7,5 på den brädan du pratar om lär inte vara några probs(det går alltid att kolla up vad som är rek max segel).
-
Jag är intresserad// Alken
-
sebbe87;644412 wrote:Din utvecklingskurva kommer att gå väldigt fort på denna bräda vilket är bra! Tyvärr gör många fel att de börjar med för små grejer!
Lycka till med surfingen
Absolut, jag gjorde det misstaget, köpte en bräda på ca 125 L som första “riktiga” bräda utöver den ENORMA 80 tals pråm jag lärt mig grunderna på. Tror att jag hade utvecklats klart snabbare på en större bräda. typ 170 L eller nåt sånt, i synnerhet som det sällan blåser mkt där jag bor. Resultatet av för liten bräda blev att alldeles för mycket koncentration gick åt till att bara balansera och att hålla höjd(inget centerbord). Om du väger mellan 40 och 50 behöver du givetvis inte lika stor bräda som jag som väger 80. Var du seglar spelar också roll, utöver vinden så innebär vågor att det är svårare att dra rigg och då är du betjänt av mer volym. Eftersom du väger så lite så kommer du nog att segla med ganska små segel, detta har viss påverkan på brädval, extremfallet är om man har en 200+ litare med 3-4 kvadrats segel(vet en kille som kör med det) . Han får stå i en konstig framåtlutad ställning och segla och kan aldrig komma bak till stropparna på grund av att det seglet är för litet för den brädan(om han går bakåt går brädan upp i vind pga att tryckcentrum hamnar för långt bakom centerbordet). Jag tycker den där vipern ser vettig ut för övrigt.. vägde jag 40 så skulle jag dock ta någon av de minsta storlekarna.
Lycka till! -
Kanske har du redan sett det, men det finns en uppdaterad version av den här guiden på http://www.vindsurfingforbundet.com/ (läs under “guide till formula” i fliken till vänster). Där står det bland annat lite om skillnaden mellan olika brädtyper. Jag har även läst att starboard generellt ska vara rätt allround.
Jag har sett att onwater.se har ett par några år gamla men oanvända bräden relativt billigt, bla en starboard formula Experience bräda och en starboard 161 formula från 07 för 7990. Jag har dock ingen erfarenhet av att köpa därifrån.//Alken
-
Köpa förra eller förrförra årets modell är precis vad jag alltid gör, väldigt prisvärt och bra och vad jag siktar på även idag. Gissar på minst 30% billigare = råd med 30% fler prylar =enkel studentmatte :=). Just nu händer det väldigt lite på shoparnas sidor, väntar på att 2010 ska bli förra årets modell….
-
Jag har också dåliga erfarenheter av ford då familjens 90 scorpio rostade något ofantligt. Grannen har en mondeo från sent 90 tal med samma problem. Toyota kan jag för lite om men jag har på något sett fått känslan av att japanerna var tidiga med elektronikboxar etc=svårare meck (rätta mig gärna). Volvo har en fördel för mig och det är att jag har kompisar som meckat med gamla volvo så där kan jag få hjälp. Någon som vet om en formula går in bakom framsätet i en äldre volvokombi?
Kanske intressant Kinetic, men det beror lite på. Vad du menar med framåt sommaren?, jag skulle nog behöva en bil till aprill nån gång i alla fall, Hur menar du att en formula går in? vinklad mellan framsätena eller helt bakom? vinterdäck?, det kommer nog att bli enstaka vintermil här uppe i norr också. Vilken generation/årsmod är det?
Sedan är det hela den här transportbiten, fram till månadsskiftet maj-juni kommer jag för det mesta vara här uppe i norr. Det är alltså minst 60 mil till stockholm. Visst sånt går att lösa och jag åker söderöver ibland, men det är enklare om “rätt” bil dyker upp här i närheten.MVH Alken
MVH Alken
-
Vikten??? så du menar att typ ett halvkilo mer eller mindre skulle spela någon större roll??