andreas-t
Forumsvar skapade
-
Fågelöudde var bra vid 11-tiden. Var där och tittade och tog lite blider (som kommer senare). 5.3 kvm var segelstorleken som gällde. Själv lyckades jag tyvärr inte fixa barnvakt idag
-
Är det någon vind kvar kl. 17 så ska jag också satsa på Fågelöudde. Det är dock bara Foreca som tror att det fortfarande blåser då…
-
Var i Brevik idag kl. 11 – 13. Under den tiden ville det inte riktigt ta sig med vinden. Grundvinden var uppskattningsvis 5 m/s, med 7-9 m/s i byarna, som var korta och spattiga. Fick några repor borta vid sundet mot Ljusterö, men annars var det mest guppeligupp med 6.2 kvm och 99 l bräda. Någon som var vid Kallhäll? Var det bättre där? Brevik borde bli bättre imorgon, då det verkar bli ren västlig vind.
-
Var kliver man i vid Kalhäll? På kartan ser det ut att kunna vara bra där vid sydväst, även om det nog blåser lite mindre där än utåt skärgården. Annars tänkte jag åka till Brevik mellan kl. 11 och 13. Surfar man bort till sundet upp mot Ljusterö, så brukar det vara bra drag där vid sydväst.
-
Börja med att träna segelkontroll på land. Sitt ned på marken och träna på att ställa dig upp med hjälp av seglet. Lär dig känna hur det beter sig. När du känner att du börjar få lite koll, gå ut i vattnet någonstans där det är långgrunt och lär dig att styra runt brädan kors och tvärs bara med hjälp av riggen. När det går bra, gör om övningen med bakre foten på brädan. När det går bra har du nog inga problem att ställa dig på brädan och segla iväg.
Lycka till! -
Även tjejerna hoppar högt. Daida Moreno hade väl en av de högsta hoppen av alla, tjejer som killar, under tävlingarna på Sylt 2003. http://www.morenotwins.com/pruebas/nuevo/verfotogrande.php?id_foto=82
-
Jag har en Fiberspar Reflex 3200 i ett North Tonix-segel och det fungerar helt ok. I ett North Natural-segel har jag en North Viper 75-mast, och det funkar kanske ännu bättre, men det är ingen gigantisk skillnad. Det beror nog på vad för slags North-segel man har. Freeride-segel i allmänhet sys nog för att funka hyggligt med många olika master, så länge längd och styvhet stämmer, medan race-seglen är optimerade för en specifik mast. Det gäller nog inte bara för North utan för de flesta segelmärkena.
-
Rapport från Brevik 14.30 – 16.30:
Först behaglig formula-glidar-vind, c:a 5 m/s, sedan kom ett stort mörkt moln och massor med vind, fullt med vita gäss och skumränder, sedan kom regnet vid 15-tiden. Ytterligare en kvart senare blev det soligt och fint igen, men lugnare med vinden. Sakta men säkert blev det dock mer och mer vind och vid 16-tiden var det survival-surf med stor bräda och max ned- och uthalat 7.5 kvm segel. När jag var tvungen att åka kl. 16.30 såg det fortfarande fint ut. Lite byigt dock, som det blir i Brevik när det inte är ren västvind. -
Åker till Brevik (Åkersberga) vid halv tre-tiden. Hoppas på att det ska öka till 7-8 m/s iallafall i enlighet med Windgurus senaste uppdatering.
-
Ja det är mäktigt. Det är samma bilddata som Google Earth, men det går betydligt snabbare om man installerar Google Earth. Då får man dessutom overlays och mmöjlighet att spara sina gobitar. Noterade att det är mycket bra upplösning lokalt över Legoland – Fast det är nog Billunds flygplats som är den egentliga anledningen till det…
-
Ja, fast DMI tror inte att vinden kommer in i skärgården… Det blir nog som vanligt…
-
Ja, Foreca brukar vara bra på att pricka in lokala variationer i Sthlms skärgård. Fina orangea 10 m/s-pilar ute på de stora yttre fjärdarna (precis som SMHI också säger), men en ynklig grön 5 m/s-pil på Stora Värtan och Görväln…
-
Progression-bommen går att plocka isär, medan Progression Comp-bommen är skruvad, vilket gör den lite styvare, annars är det samma bom. Jag har en Progression Comp, som jag är nöjd med.
-
Jag har köpt North Natural + mast från Surfstadl Ammersee. De är stora på North och är bra att ha att göra med. Bom har jag handlat från Surf- und Sportshop Schumacher. Inga problem där heller. Förskottsbetalning och en hundring eller två i fraktkostnad, så kommer grejorna med UPS några dagar senare. Smidigt!
/Andreas