andreas-t
Forumsvar skapade
-
Jag tyckte att det blåste hyggligt mellan kl. 18.30 och 19.00 i Näsby Park, då jag planade mest hela tiden med 7.5 kvm och en gammal *board Formula 155:a, men visst, annars var det mest de renodlade formula-ekipagen som planade. Intressant var att min kompis lyckades komma upp i planing tre gånger under kvällen med ett gammalt NP dacronsegel 6.0 kvm från c:a -85 och en 105 l bräda!! “It’s not about the bike”, som Lance Armstrong brukar säga… ´
-
SailCote är ett alternativ.
http://www.888teammclube.com/frames/sailkote/index.html
Sök på SailCote på Gaastra-forumet, så får du tag på några långa trådar i ämnet.
-
andreas-t
Medlem8 juni, 2004 vid 08:38 som svar på: Volym i relation till kroppsvikt för att dra rigg?Jag väger 68 kg och har inga problem att dra rigg på en 89 l Fanatic Gecko. Det känns svårare att dra rigg på en 103 l Mistral Flow. Det beror mao en hel del på hur litrarna är fördelade på brädan. En 100 l långsmal frigolit-cylinder är svårare att balansera på än en 100 l tunn, men bred frigolit-skiva.
-
Jag läste ett rätt skoj inlägg på Gaastra-forumet för något år sedan (kommer dock inte ihåg vem som skrev det):
“Windsurfing is less expensive than most other types of boating, but when I owned a power boat, I didn’t have to:
Buy two or three other boats.
Replace it every one to five years.
Buy 9 motors (sails plus masts & booms).
Replace at least two or three of the motors each year (sails).
Buy half a dozen props (Curtis fins).
Buy a van to pull the trailor (haul all the boards, sails, masts, booms, fins, universals, extensions, wet suits, harnesses, tools, hats, chairs, helmets, booties, etc.).Don’t get me wrong, I love windsurfing, but if you get “bit by the bug”, IT AINT CHEAP!
However, the fuel is cheaper, a couple of cheeseburgers can keep you going all day.
The key element and the most important issue for windsurfers – An understanding wife or husband!!”
Det är dock billigre än havskappsegling. Jag var med på en större båt på Sandhamn Open för några år sedan. Det var spinnaker-start och 11-12 m/s vind. En båt i närheten av oss skörade två spinnakrar (á 35.000:- styck) inom en halvtimme, satte sedan upp en tredje (!) som de dock lyckades ta sig runt på…
/Andreas
-
andreas-t
Medlem17 mars, 2004 vid 10:07 som svar på: Byte halvgammalt 7.5 -> nytt 8 eller bättre mast?Ja, jag håller med, Gaastra 2X -99 är ett bra segel. Stabilitet och balans är bra. Det är lätt-trimmat också. Möjligen är seglets vindregister aningen mindre än ett motsvarande -03/-04, men man planar nog minst lika tidigt med detta som med ett nyare segel. Har själv ett 2X -99 (i en mindre storlek) som jag trivs bra med och då har jag -03 segel att jämföra med.
En större fena tror jag gör underverk för lättvindsegenskaperna. Räcker det inte ändå, så får du jobba på lättvindstekniken eller gå över på en betydligt bredare bräda och ett par kvadrat större segel.
/Andreas
-
Jag gillar entusiasmen som finns här på Konfen, men kan ändå inte låta bli att tänka på vad konsekvenserna skulle bli vid ett ev. haveri. Att det går att få till en fungerande klädsel för normalt surfande i minusgrader kan jag mycket väl tänka mig, men har du någon plan för hur du fixar ett haveri 2 km från stranden? (t.ex. att du hoppar och brädan går mitt i tu, eller att du kraschar, tappar brädan och den blåser iväg från dig, vilket är lätt hänt i 20 m/s, eller att du skadar dig på något sätt så att du inte lyckas ta dig upp på brädan igen. Den fantasifulle kan lätt hitta på ett antal till scenarion som inte är så bekväma.)
/Andreas
-
Det är en 70 cm bred race-bräda (med flapper) från -99, 7,3kg / 138l / 70cm / Tuttle 54cm+50cm, tar segel mellan 7,5 och 9,5 kvm. Jag vet för övrigt inte så mycket om den, men race-brädor är ju inte direkt kända för att vara hållbara. De är ju gjorda så lätta som möjligt.
/Andreas
-
Dunkens bruna NP (eller ska det vara guldfärgade…:-), du satte själv in bilden här ovan.
/A
-
NP’s Speedseeker är nog ändå rätt nära ett produktionssegel. Prototyp för nästa års RS4:or. I de mindre storlekarna kommer RS4:an få tilltalsnamnet Speedseeker, se:
http://www.star-board.com/forum/starbulletin/read.asp?ID=2735&t=11%2F24%2F2003+4%3A26%3A53+PMRIntressant också med Rüdiger Lotz, som körde närmare 40 knop med en 13 år gammal Jimmy Lewis Speed-Needle!
/Andreas
-
andreas-t
Medlem21 november, 2003 vid 10:24 som svar på: Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????Å så har vi ju Starboard Compact:
http://surfingsports.com/starboard_compact_126.asp
Den ser ju helt klart lite annorlunda ut…
/Andreas
-
Jag är också nybliven ägare av en Starboard F155:a, som jag trivs bra med. Än så länge har jag inte testat några stora riggar till den, men med mina 65 kg, så går den faktiskt rätt bra med min 7.5:a som jag har som största. Eftersom jag inte testat med någon större rigg, så vet jag förstås inte vad jag ev går miste om.
Ämnet diskuteras f.ö. rätt ingående på Gaastra-forumet nu, så jag rekommenderar läsning: http://forums.gaastra.com/bepartofit/ubb/Forum1/HTML/004008.html
/Andreas
-
Instämmer i kören: R.I.P.
Även Josh Stone’s The Aloha man var ok.
Har inte sett Free Your Mind än. -
Argumentet för att flytta mastfoten bakåt när man kör med ett nytt segel på en gammal bräda måste väl vara att seglets kraftcentrum har flyttats framåt på nyare segel? Jag har dock svårt att tro att det rör sig om flera dm, som skillnaden i mastskens-placeringen är mellan nyare och äldre brädor. Jag tror snarare att äldre brädor var designade för att ha segeltyckcentrum längre fram på brädan. Rocker-linjer och volym/bredd-fördelning av brädorna var anpassade för det, så att flytta mastskenan bakåt på en gammal bräda tror jag är dömt att misslyckas.
Är det någon som har något bättre argument för varför nya segel inet fungerar på gamla (tidigt 90-tal eller äldre) brädor? Min erfarenhet är att det faktiskt inte är något problem. Däremot tror jag att äldre brädor kräver en annolunda stance jmf med dagens brädor. Kommer ihåg när jag ffg testade en ‘modern’ bräda på Gardasjön -97. I början kunde jag inte alls segla på den. Tyckte att den var väldigt bångstyrig, men efter någon timme kom jag på att man skulle stå lite annorlunda än på min gamla bräda, och då plötsligt blev den väldigt lättkörd och trevlig.
/Andreas
-
North Natual -03/Tonix -02 har också 430 som rek. mast.
/Andreas
-
Ja, ja, visst har du rätt, jag läste lite snabbt, när jag läste igenom inläggen förut…