anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
glöm fukttransporten, det är inte svårare än att långkalsonger värmer på vintern, syntetiska underställ har dessutom den fantastiska egenskapen att värma trots att de är blöta vilket gör dom utmärkta under våtisen
fuktransport i en våtdräkt?……….. -
Mitt tips är en mast, en bom, två segel, en (kanske två) brädor, Bräda ca 100-120 liter, segel 5.3 till 7.3, så har Du många fina stunder på havet.
Mvh / Maui -
Hallå ja
Var ute 000204 senast, helt kanon (tyvärr stybordshopp men man kan inte få allt).
Blåste från v-nv var lite skeptisk när jag riggade mitt 4.5, alla andra körde mellan 3.7 – 4.1 (ångrade mig lite att jag inte hade tagit med mig 3.7, men som alla vet vill man bara ta med sig det nödvändigaste dvs 1 bräda 1 mast 1 segel 1 bom, kanske två fenor för säkerhets skull). Väl på vattnet kom man rätt bra igång fick ett par sköna hopp, när jag satsade på en våg för dagens första framåt, något gick fel landade tyvärr med masttoppen först och flög sedan all världens väg, när jag kommer upp ur vattnet ser jag att masten är i två bitar…. jaha bara att simma. Tur att man hade klätt sig ordentligt, kör med badbrallor o sele…………
Hälsningar från Maui. -
Har en Transporter -82:a. Är mycket nöjd. Gjorde en rejäl repa ner i Frankrike med den i somras. Det blev lite meck innan vi kunde åka. Du kan läsa om resan och se bussen på:
www-und.ida.liu.se/~frela651/frankrikeresan.html
Vi räknade ut att den drog 1.3 liter med hela surfkittet på taket + fyra pers i bussen och ganska mycket prylar i bussen. Detta med en 1.8 insprutmotor. Nackdelen med så svag motor är att den sackar i uppförsbackar och inte accar så där överdrivet fort men, men.. Man kommer dit man ska och det är inga problem att ha marchfarten runt 120 om det inte är allt för backigt. 80-talarna (de är kantigare och lite större än 70-talarna) är mycket mer bekväma än 70-talarna. Stötdämpning och bullernivå är det stor skillnad på. Kort sagt: mycket prisvärt.
-
Nu är det väl 2-3som är ute i h-vik. Bor du i Andalen men har grejerna i f-bäck??????????.Jag har tvärtom, bor vid slottskogen men har grejerna i h-vik.står i kö till bod i f-bäck hur länge tar det?Jag skriver här nästa gång jag sticker ut.Det hade gått jävligt bra idag sol och ca 10m/s
MVH Janne -
Att understället transporterar fukt kan jag gå med på men hur är det med neoprenet i torrdräkten som som bekant inte släpper in så där jättemycket fukt?
/Fredde
-
Hur tidigt du planar beror ju förutom segel och bräda också på hur mycket du väger och vad du använder för knep för att få upp kittet i planing. Men jag såg i tyska surf en tabell över planingsvind som funktion av segelstorlek och vikt. Det allra lägsta planingsvärdet var runt 4-5 m/s. Då snackar vi en seglare på 60kg, fetingbräda och ett 8-9m2 segel.
/Fredde
-
Och varmluften från lådan tar man ut från från ett hål i toppen där man sätter en backventil så att apparaten trots allt inte förbränner inneluften. Nu gäller det ju bara att kunna reglera det hela utanför lådan. Hmm…
/Fredde
-
Ebern måste värma inluften med en värmeväxlare eller hur? Inga förbränningsrester alls borde väl komma in i bussen från ebern, eller?
/Fredde
-
Min farbror har en p-värmare i sin stuga. Den klarar nästan av att värma upp ett 20m2 rum så det är kraftiga doningar gjorda för att klara av betydligt större volym än en surfbuss. Vet ej om det är så att kolmonoxiden pga den stora volymen i ett rum blir i så liten koncentration att det blir ofarligt. Det här tänker jag kolla upp med någon återförsäljare faktiskt.
Min ingenjörshjärna kan inte sluta tänka på detta måste jag erkänna. Den har gått varm det senaste dygnet så: man skulle ju kunna bygga en någorlunda tät låda med en slang nedtill för inluften. Slangen kopplar man på något sätt in på insuget till fläktsystemet så att luften sugs in utifrån bussen. Utluften kommer förstås att innehålla en del skräp men syret kommer i alla fall inte att tas inifrån bussen. Sedan får man väl sörja för schysst ventilation i övrigt mha ventiler eller genom att ha fläkten på så länge man värmer. Visst, låter lite komplicerat men vafan, sånt här är ju ganska kul också. Någon som har synpunkter på detta?
/Fredde
-
Det finns hur mycket som helst om du går in på petters sida (ovan) och trycker på spots-knappen. Prova att söka på nån vanlig sökmotor annars… Den som söker han finner…
mvh
/Fredrik
-
Verkar enklare att köra cortisol intravenöst och surfa med is dubbar,
men iden är bra.Undrar vad bestämmarna skulle säga om man lämnade in ett sådant
diagram????MVH///J.S.
-
Lite data om XXL Längd 2.80 bredd 80 Volym ca. 170 l
En riktig lättvindsracer -
Skall gör x-jobb i höst. Verkar intressant…..