anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Viktigt!! se till att epoxin är uv beständig, den blir annars gul och brädan ej lika go som förr!!
Häls F. Boman -
Hej
Vill du att padsen skall sitta ordentligt skall du limma med epoxi. Låt epoxin börja härda,den blir varmare, och lägg sedan på epoxin med en bit frigolit eller liknande.
Dra sedan silvertape runt hela aktern, hårt tryck.
Torka upp rinnande epoxi.
Låt härda och du har pads som sitter brädans livslängd/Christian
-
Hej !
Som surfbuss har jag en vw caravelle 86:a, det är den lite kantigare modellen.
den kostade 20 000 . Det kostar de flesta i den åldern som knappt har rost på sig. Annars kan man få televerksbussarna(oranga) lite billigare men e är oftast väldigt slitna.
Bäst är det om den har lite rost på sig från början annars kan den rosta snabbt när den står vi stranden ofta.
Kopplingen och växellådan brukar vara slitna så det är bäst att tänka på det om man måste byta. Då kan man alltid försöka få ner priset.Hälsningar
Christian -
Det var bara megasurf där, och väldigt lite segelbåtar också
-
nolek i stockohlm har fetta dynor , kan nog funka
-
Jag skaffade en småbåtsförsäkring efter att jag hoppat av min bräda(säg inget till försäkringsbolaget), men de vägrar ersätta…
Puckot på länsörsäkringar: “-det måste vara en oförutsedd händelse, inte bara att den går sönder”.
Jag kontrade med att det kom en ovanligt stor våg.Puckot: “Hur stor?”.
Jag:”Ja hur stor behöver den vara för att den ska vara oförutsedd”Puckot:”Ja en tsunami, kanske”
Jag: “Ehhh…jaha…men…”Vad säger man? Om någon har tips om hur jag ska överklaga så tar jag mer än gärna emot tips. Annars rekommenderar jag att kolla upp när och för vad försäkringen gäller! Eller direkt säga att det var drivved eller nåt som kom i vägen, oförutsett givetvis!
/Christian
-
Länsförsäkringar har bra försäkringar ..men jag vet inte hur det är med det utrikes
-
Jag har många bra spots, konstigt nog så heter dom flesta X.
Den enda vindriktningen som “suger” är syd då vinden inte faller tillräckligt snabbt.Min erfarenhet är att södra sidan funkar bäst vågmässigt då det finns många grunda områden.
Tyvärr så saknas den jämna vinden som du upplever på den sidan av landet
där du pluggar, därför kör man med den filosofin att om det blåser 3,7….
rigga då 4,7:an och ha grymt drag hela tiden istället.Detta funkar utmärkt om man som jag kör Simmer då de är Xtremt lätthanterliga
även om man är mycket överriggad.Du stannar väl nästan på västkusten över sommarlovet eller?
Här hemma så har jag märkt en liten ökning på nytillkommna(S.K.3:e generationen) surfare, vilket är helrätt och de verkar arta sig riktigt bra
Hoppas att du får någon segling i helgen det verkar som om bråviken kommer att gå av.
Ha det gött///J.S.
-
Ännu ett ICQ nr. från Göteborg
4752299
//Christian -
Vi åkte i början av Okt och hyrde bla på flag,funkar bra men det fanns ingen försäkring på grejjorna så: krasha=betala. detta visste inte jag så
första brädan jag pajjade så lyckades jag övertala killen vid uthyrningen
att den var pajj redan när jag hyrde.När jag hyrde andra gången så lyckades jag övertyga samma kille om att det
var en mikroskopisk spricka i kassetten så det gjorde inte så mycket
när jag rev ur min andra kassett den veckan.Kort sagt fina vågor bra vind(vid de tillf. det blåser).
Skall man vara där längre tid än en vecka så skulle jag ta med mig
egna prylar(Det är skapligt dyrt att köpa bräda där).På Cotillo är det xtremt bra vågor,och klarar man bara shorebraket så
funkar stället hur bra som helst.
Cottillo är det ett av de bästa ställen jag seglat på.Besök även Corkys bar(i källaren på den lokala polis stationen).
Mycket bra väder info och härlig atmosfär.MVH///J.S.
-
Jag var där för två år sen men seglade mest i Port Elizabeth som ligger ca 80 mil österut från Kapstaden. Det finns dock så mycket bra segling i Kapstaden så det finns ingen egentlig anledning att förflytta sig så långt därifrån.
Du skall definitivt ta med egna grejer, det finns knappt att hyra och har du tur som jag hade så slipper du betala en enda krona för frakten. På vägen hem hade jag 80(!) kilo övervikt som slank med gratis…
Jag har en bok hemma “The definite guide to boardsailing in Cape town”. Jag tror att det går att beställa den, jag kollar upp det. På den här länken finns dock en del info och bilder: http://www.scruz.net/~sme/sasurf.htmLycka till!
/Krille krokodil
-
Tjena!
jag har varit där 2 gånger så jag ska försöka svara på dina frågor. Priset på resan låter helt ok. Tala om för resebyrån måtten och vikten på surfgrejerna så får dom ringa och kolla med flygbolagen vilka som är billigast. Lufthansa brukar vara ganska billiga men det skadar inte att ringa andra. Man kan få olika priser beroende på vem man talar med på flygbolaget och ibland klantar dom det och säger fel. Se bara till att få det på papper så det inte blir strul när du ska checka in! Säg att du vill betala för frakten på flygplatsen,ibland glömmer dom bort att ta betalt!! 🙂
Bor gör du i en förort till kapstaden som heter Table View, ca 20 minuters bilfärd från flygplasen. Det är lätt att fixa ett billigt rum eller Hus. Gå in till en mäklare (finns i Table View) eller kolla efter annonser i nåt av köpcentrarna. Från table View är det bara 5 minuters bilfärd till det stället dit vinden når först på dagen. Sunset beach heter det och där seglar man tills man är överriggad med 4.7:an. Sen drar man vidare till antingen Big Bay (10 minuter) eller Melkbos (20 minuter). Det finns givetvis fler ställen att segla på men dessa är dom vanligaste. Platbom vid Goda-hopps-udden är riktigt bra, dit kan man åka om det inte blåser nån annanstans. Mer än en timmes bilfärd men när man kommer dit kan det blåsa 4.7 och grymma vågor i turkosblått vatten!
Hyra bil tror jag kostar ca 3000kr i månaden för ett vrak. Vet inte riktigt eftersom vi alltid köpt bil. (vrak det också…)
Hyr INTE grejer där! Dom har bara F2 brädor och Neil Pryde segel. Priserna är satta efter tyskarnas plånböcker d.v.s DET ÄR SVINDYRT!!! Nä ta med dina egna grejer.
Lycka till med resan!
/Henke