Forumsvar skapade

Sida 3660 av 3702
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2000 vid 21:23 som svar på: ICQ!!!

49927127 Ottosson, Västervik/Norrköping

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2000 vid 18:06 som svar på: sthlm-söder.

Östersjön,kattegatt och skagerack(I Sverige).

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2000 vid 13:32 som svar på: Shoppar i skåne?

Min med
    (08)-B

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2000 vid 08:16 som svar på: Shoppar i skåne?

Tacka vet jag min lokala surfhandlare…..I varberg.!

(011)///J.S.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2000 vid 07:38 som svar på: Surfbutik-javisst-men….

….Skall man vara glad för att folk säljer prylar?….snacka om rödstrumpa! nästa grej är väl att man skall bocka och buga för att man får köpa mat…Höga priser i England?…jag kom hem ifrån Wales i september efter ett års studier och anser att priser ligger i stort sett samma nivå, skillnader beror mestadels på våran kronas dåliga värde och inte “högre priser” dvs större vinst marginal eller ett extra grosist led som skulle kunna ta ut mer.

Jag håller med om att personalen är mestadels trevlig och mycket kunniga dock är det ju inte det som saken gäller! Du är den perfekta kunden: nöjd med det du får, ifrågasätter inget…….Marknaden är troligtvis relativt liten i Gbg vilket håller tillbaka nya butiker och har kunkurerat ut de som fanns tidigare (ex. surf total, brädbyggarna) kvar finns bara T12, en container i fiskebäck, Walléns i onsala-som inte gör så stort väsen av sig längre. Faktum är att alla i branchen känner varandra, den är för liten. Det blir lite av att hålla varandra om ryggen för att inte stöta sig. Gbg behöver en ny butik med större utbud och som kan marknadsföra sporten till fler personer. Inte för att de butiker som finns är dåliga utan för att de skulle kunna vara bättre !!!

“Det går alltid att snacka om man inte är nöjd etc” – vilka visdoms ord ! Hur många kommenterar saker när de är 100% nöjda med annat än: bra….men det är väl så du vill ha det i din surfidyll…

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 21:50 som svar på: Norrköping000130

Jodå det går alldeles utmärkt,bara man kan hoppa i vattnet utan att halka på
    is kanten.
    Onshore seglen är Xtremt vindtåliga.

MVH///J.S.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 21:47 som svar på: Norrköping000130

Jag tror inte det, då jag bor på södra sidan så seglar jag oftast där.
    Speciellt med tanke på att man vet vid vilka ställen det finns bäst förhållanden beroende på hur det blåser.

Men vid nordlig slalom så brukar jag gippa vid lindö,och vid NO-SO så brukar jag gippa vid krokek eller bodaviken.

Varför är du på västkusten då??

MVH///J.S.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 21:00 som svar på: Fenbox typer?

Bara så att ni vet… Multibox suger riktigt kraftigt. Börjar ricka som fasen efter ett ta och jag knäckte en i sommras. 700:- åt helvete. Man måste ju få landa lite snett tycker jag…

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 20:35 som svar på: Fuerteventura – Corralejo

Jag har också svaga minnen från detta ställe som inte blir fullt förrän tvåtiden och stänger kl 05,00.
    Det heter Waikki vet ej om stavningen stämmer

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 18:33 som svar på: Mast…..

Jag hade tänkt segel från ca:4.5 till 7.5.

Micke

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 17:53 som svar på: Norrköping000130

Det går väl för h-lvete inte att segla när det är så kallt som
    det var i söndags.
    PG

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 16:50 som svar på: Fenbox typer?

Alla brädor som använder STORA fenor har Tuttlebox, det är bara den som håller!!!! Är enligt min mening bästa boxen.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 16:36 som svar på: Stora vågor på Östersjön

Dom absolut bästa friåkningsskidorna är livliga-, nervösa-, instabila-, explosiva skidor sk. JAS-skidor,
    det brukar ta ett bra tag innan man förstår det för de flesta torskar på vad diverse experter i olika tidningar tycker och instabila JAS-skidor brukar inte alltid vara deras grej.
    Men köper man en för lång möjlig JAS-skida så är det kört i alla fall, då är det som att ha 5kg lera under fötterna. Och det VERKAR alltmer att detsamma gäller för brädor speciellt när man kommer upp till regionen 120 liter eller mer. Trixet med Haute Route på bräda är att segla en verkligt livlig, nervös, instabil, JAS-bräda när det börjar blåsa, det är ju det man vill, men också en bräda som man kan koppla av totalt på i timmar även under planingsgränsen. Vi är några som testat några brädor för just detta under 98/99 och det VERKAR som idealet är att brädan har en volym så att ca 1/3 – 1/4 ligger under vatten under planingsgränsen “max lastad”
    Ballfaktorn för det här är ca “-18” ända tills man själv börjat prova och bla förstår hur utsatt man är med 1 bräda + 1 segel oavsett vind “2 mil från hemmastranden.” Men du måste helt själv hitta din egen JAS-bräda, det kan ingen annan göra åt dig för det beror på vikt, skicklighet, hur många brädor du vill ha, styrka och framförallt hur stort segel du vågar ta ut just den dan, etc. så det är bara egna tester som gäller, och det kan tex ta en säsong av träning innan man verkligt avslappnat kan segla under planingsgränsen på en sån här större JAS-bräda. Antalet surfdagar/kvällar även nätter ökar radikalt och 99 bjöd bla på ett större antal grymma nattrace när man förgäves suttit och väntat på en kobbe att vinden skulle mojna. Då bör man veta var grunden finns.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 12:42 som svar på: Fenbox typer?

Classic/US-box är den gamla hederliga typen med en kassett, där fäster du med en skruv genom fenans framkant i en fyrkansmutter som ligger i en skåra i kasetten.

Sedan finns det fyra stycken så kallade koniska boxar, de är:
    Trimbox
    Powerbox
    Tigabox
    Tuttlebox

Tuttleboxen är originalet med två genomgående bultar en fram och en bak, används på de flesta prototypbrädor, men förvånansvärt få standardbrädor om det inte har ändrat sig de senaste åren.

Tigaboxen är en kopia på Tuttleboxen och är egentligen mycket lik tuttleboxen, den har också två genomgående bultar men själva infästningsdelen /den koniska delen av fenan är annorlunda i måtten. Mig veterligen sitter den uteslutande på Tiga-brädor.

Powerbox är också en sk. konisk box men med endast en genomgående skruv, skruven sitter i mitten, powerboxfenornas koniska del brukar se ut som en tvåpucklig kamelrygg med själva skruvinfästningen mellan “pucklarna”. Powerboxen är nog vanligaste boxtypen på standardbrädor? AHD?/Drops?/Mistral?/osv.

Trimbox också konisk, också 1 skruv, men skruven sitter i bakkant och framtill på fenan sitter en “fläns” som man stoppar in i boxen och sedan bänder ner fenan. Sitter oftast på Fanatic/Bic brädor, rätt vanlig.
    Känns lättast igen på att det finns små klossar med i boxen som man kan flytta för att ändra fenans placering i boxen. därav namnet TRIMBOX. personligen tycker jag trimboxar suger lite.

Vad det gäller fenor så brukar det ju nu förtiden vara väldigt vanligt med så kallad multiinfästning. Det innebär att man köper en fena utan själva boxinfästningen, det är bara en typ av adapteravfasning som är i botten på fenan så tvingas kunden själv montera på adaptern. då väljer man självklart den adapter som passar boxen som sitter i brädan. Rätt värdelöst egentligen eftersom detta bara medför mer krångel och svagare fenor. bästa vore om det bara fanns en konbox så man slapp byta fenor bara för att man byter bräda. Men sen måste man ju självklart behålla den gamla hederliga clasicboxen.

blev du klokare?

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2000 vid 10:05 som svar på: Norrköping000130

Yepp!
    Bråviken, Djurön norra sidan.
    Det funkade inte på morgonen men efter det att vinden vridit upp
    mer mot nordlig så rensade det rent rätt bra faktiskt.

Dessvärre så skar jag mig på axeln då jag landade ett ganska högt
    hopp i nedförs backe och vågen som jag landade i var full med is.

men det var det värt, apskojj segling och alldeles ensam på vattnet.

Ha det///J.S.

Sida 3660 av 3702
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums anonym-anvandare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.