anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Slip-sorry
Totalt ensam eller med kompisarna. Jag trodde under många år att den ultimata prylen var att dra ner för en betydande del av Elbruz offpiste och levt länge på den hissnande upplevelsen. Men det är bara bjäffs i jämfört med det här som finns precis utanför “ytterdörren.” -
Jag tror inte att du tjänar ngt på ett köra med en 8,0 m2 . Men ett segel på uppåt 7,5 m2 skall nog fungera bra. Om du är ute efter att plana tidigt så försök även att köpa dig en “vanlig” fena runt 37-39 ( om inte sjögräs problemet är alltför stort). Detta har gjort så att jag planar mkt tidigare.
-
Eh,totalt ensam med kompisarna??
J.S.
-
Helt rätt Stockholms skärgård, Åbo skärgård och Polska sandstränderna är Östersjöns vinnare i vågligan de har Tyska Surf också kommit fram till. På andra plats kusten utanför 011 och nedåt Västervik, Gotland/Öland, ….
Men håll med om att det är rätt roligt, att så mycket av Windsurfingsnack ofta handlar om ställen väldigt långt borta. Och det är inget fel på dom ställena, tvärtom, men kanske är det så att en av dom verkligt häftiga utmaningarna för många svenska w-surfare finns “några mil” från där man själv bor å inte heller alltid på “andra sidan” oavsett vilken sida man bor på. 12 meters vågor är ju faktiskt dokumenterade så det finns ju uppenbarligen nåt å bita i även på Östkusten.
Hittar man ett större skärgårdsområde med många mindre öar och framförallt många grund där botten ut mot havet är en stor platå kanske 2-10m djup som avslutas med en tvär djupkant ut mot 30, 40, 50 meter osv så är det total-bingo oavsett var i Östersjön man befinner sig.
Det verkligt intressanta är att det inte behöver vara “stora” vågor där för att det ska bli bra. På såna här grundområden bryter vågor kors och tvärs tex runt grund och även mindre vågor blandat med gårdagens dyning ger verkliga utmaningar om det blåser bra och går fort, helt enkelt som puckelpist i slash (blöt snö) fast tyngre liksom. Ja e bara i absoluta början att greja det här men trots mängder av totalfiaskon slår det här allt annat jag har seglat (tex alldeles för långt ute på Medelhavet i kuling). Problemet med Stockholms skärgård utom för några verkliga lyckostar är att snabbt ta sig ut till såna här grundområden en eftermiddag efter jobbet tex. Men till 011/0121 området och på flera andra ställen är det rätt lätt att ta sig ut till ett verkligt stora grundområden med tvära djupväggar utåt.
Jag har tom FÖRSÖKT vid några tillfällen i storm NO just där. Totalfiasko. En gång hamnade jag på akuten i Norrköping nedsövd och innan fylld med konstiga kemikalier till ingen nytta och slickar fortfarande dom mentala såren, att simma med axeln ur led därute i våtdräkt är inte kul. Det är tex vansinne att segla utan hjälm i såna här områden och man måste reka botten ordentligt lugna dagar.
Och fegar man ur (som jag gör för det mesta) kan man segla innanför de yttersta öarna. Det verkligt fina är att har man engång förstått det här så ökar antalet kul w-surfingdagar radikalt och man har en grym utmaning att drömma om mörka vinterdagar. Det här är säkert inte den utlimata W-surfingen på nåt sätt men känslan att segla ut mot ett sånt här stort område på hösten och se vågor långt därute bryta kors och tvärs och höra ljudet, totalt ensam med kompisarna, är en klart mäktig upplevelse som man aldrig, glömmer. -
Jag kör med ett NP V8 7.5 till min Screamer 278. Till det använder jag en 39cm racefena och det fungerar mycket bra. Screamern har 103 liter och är ganska lik Velocen i seglingsegenskaper. Din vikt spelar väldigt stor roll i gränsvindar. Jag har en lillebror som väger 45 kg. Han planar i spökvindar med en gammal Bic Vivace 282 och ett 7.0.
-
Trodde inte att man kunde köra med en sån bräda.
Ser ju helt underbart ut -
jesus, det måste vara nån packad ÖWC:are som har talat med en ännu mer packad jänkare som sedan har har skrivit nåt.
men det är rätt coolt att det nämns. -
Jag hoppas ni driver med mig har det ståt i windsurfer. Det var inte många rätt.
NW är inte bra där. Borrby måste vara Bjärby skulle jag tro. Ingenting om Grönhögen,Nedre Ålebäck, Trollskogen,Ängjärnsudden Undrar var dom fått sina uppgifter från -
vem f..n är det, har han nån hemsida med sortimentet
-
Alla Skeptiker…….läs här:
OBS Starboard Formula är 85 bred dvs 1cm BREDARE än RRD Monster….
Det blåste alltså 20-30 knots…….10-15 m/s!!!!I just return from Guadeloupe, I was with Junio TOLOMEï and Eric MARTIN..
Last Sunday, we have a longue distance competition between Guadeloupe and
les Saintes by 20 to 30 knots. 17 miles of down-wind and 3 miles of up-wind
After this race many people are interest about the Formula 155. I used it
with a 9m and the 56cm fin.RESULT :
1- Rémi VILA (Starboard Formula, North-Sails IQ3D 9m)
2- José BAHADOUR (Proto F one, Neil-Pryde RX1 7.6m) Third place at the Speed
World Championship.
3- François GUY BOURDIN (AHD 72, Neil-Pryde RX1 8m) Winner of the National
Fun-Board 99 in France. -
Japp, Johan P har rätt.S-holms skärgård är antagligen nordens bästa surf.
011/0121 området suger fett i skuggan.MVH///J.S.
-
Skulle aldrig våga låta dig köra Anki! ;o)
/johan_g
-
…man lär nog lyfta med bilen om man lägger en sådan där på biltaket…
-
Vart är windurfingen påväg, det där ser ju bara löjligt ut!
-
det blir ju fan så mycket billigare att köpa en EKA och borra hål i den och sätt dit seglet än att köpa rrd`s monster, man får lika stort fartyg…