anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Får jag föreslå en begagnad freeride bräda med volym mellan 110 – 120 liter. Detta gör att du kan dra rigg och samtidigt är de roliga att segla. Du borde få en beg Bic veloce 288 under 3000:- ,då kanske du äver har pengar över till en ordentlig rigg. Dina segelstorlekar låter rimliga men finns slantar kvar skulle jag nog satsa på 5,5 6,5 7,5 ( om du väljer en bräda i denna volymskassen).Då får du många seglingstimmar.Jag tycker inte att du skall hoppa på flapper trenden om du endast tänker ha en bräda. Visst är det kul med en bräda som planar först men du vill nog ha kul även då vinden ökar.
GOOD LUCK -
Tjena.
Jag har en Saab 900 som jag kunde lasta med 2st brädor + resten av utr.
Detta krävde att man fällde passagerar sätet fram och bak, så det blir bara förarstolen kvar.
Nu har jag handlat en folkabuss.Johan
-
Tänk på att de flesta master är förstärkta vid ung. bom höjd, och om du då
kapar för mycket så kommer det området att sänkas för mycket.
Men jag skulle tippa på att 10cm inte är någon fara(beroende på hur långt
upp du har bommen).Kapa lugnt///J.S.
-
Jag har en Ford Sierra Combi. I den får jag in hela utrustningen, två brädor och hela riggen. Då kan fortfarande flickvännen åka med om man är på bilsemester. Fast hon gnäller när hon får sitta bak.
Förutom att surfutrustningen går in i bilen finns det ingen anledning att rekomendera Sierran 😉
Henrik
-
Ta och lugna dig lite och kolla om det inte går att hitta en bra begegnad bräda. Jag har sett veloce 288 som gått för runt tre tusen, vet inte vilket skick bädan då är i.
-
Gratulerar.
-
Tyvärr är illtihopa bara hype, jag var ute dagen och kvällen då M/S Estonia
förolyckades och det var ett grymt drag med skapliga vågor men från fel håll
och jag var inte ensam då det var ett flertal fraktbåtar som saluterade mig
med röda raketer vid Kl21:00 på kvällen.Skaplig upplevelse.
MVH///J.S.
-
Njaaaa, i samband med en av de största katastrofer som drabbat Östersjön, M/S Estonia, uppskattades våghöjden vid räddningsarbetet (enligt slutrapporten) till mellan 5-8 m, en stor våg mättes upp med helikopterradar till 12m dvs ca trippel-mast, maximal vindhastighet i byar mättes till mellan 25-28m/s så sådär jättesmå är ju inte vågorna på Östersjön alltid
Och när Östersjövågor från Finland träffar 011/0121- kustens ca 1-2 km breda uppgrundningsområde (2-10m djupt) uppstår något riktigt häftigt och inte helt vanligt. Men igen det finns häftiga ställen runt hela Sveriges kust och på Öland och Gotland också. Fast på nåt sätt är det alltid så att det bästa ligger alltid långt bort och aldrig där man själv bor.
Igen grattis 011/0121:or allt fler börjar fatta, men där seglar man ALDRIG ensam. -
Nej nej nej!
Ni har alla helt fel,östersjön är inte speciellt bra och jag
föredrar västkusten då vågorna är mycket större där.
Tyvärr så har Lage fel.
011 området är antagligen det sämsta W-surf området i hela Sverige.
Och som sagt det är långt till akuten.Inte för att det finns något behov utav att åka till akuten då det
är istort sett omöjligt att slå sig i de minimala vågor som jag
förresten aldrig seglat i då förhållandena är såå dåliga.Jag skulle aldrig åka hit där jag bor för att W-surfa.
MVH///J.S.
-
Jag bytte till en större fena än den man fick med 288an.
Det hjälpte mig med på kryssen. -
Fel Nordjön är längre så vågorna blir längre djupet ligger bara runt 20m i Nsjön
-
Det utalandet får stå för dig Robin, jag och säkert många med mig som varit i Klitmöller ett antal gånger och sett ställena på filmen samt tyskarna i filmen som ALLTID är i Klitmöller. Kefirs kompis i filmen heter Henning och är en av de bättre seglarna på vattnet i Klitmöller. Vi tyckte att filmen var helt OKAY!.
Du missade något!
//Anton -
Jag har testat brädan (lånat) ett par dagar. Den är mkt lättseglad och ganska snabb. Man får dock jobba lite för att ta bra höjd, men det får man ju göra med alla freeridebrädor. 288 lanserades som en ersättare till Bic AstroRock, som antagligen är historiens mest lättseglade bräda. 288 kommer inte riktigt upp till Astrons nivå när det gäller lätthanterlighet, men den är mycket roligare att segla när man har lärt sig grunderna. Är du nybörjare när det gäller småbrädor finns det nog inte många brädor som slår Velocen. Ska du köpa en begagnad Bic är det viktigt att du kontrollerar skarven mellan över och underskrov. Om den har fått några smällar kan den börja läcka. Det är dock inga problem att åtgärda med snabblim, men den kan ju ha tagit in vatten tidigare.
-
Sen när räknas det som en revolution att ändra färgen på en brädlinje?
S.S.D.C (Same Shit, Different Color) gör ingen glad, men förekommer ändå frekvent inom de flesta materialsporter. -
Ring och snacka med Åke på HSF (Helgasjöns segel och fritid). Han vet allt du behöver veta om spots och klubbverksamhet. HSF ger alltid suverän service.
Tel.nr hittar du på butikens hemsida: http://w1.472.telia.com/~u47200038/ alt http://www.surf.to/hsf
Lycka till med surfingen!