anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
klart som fan du var varm då!! Det är ju när man börjar ta av huva och vantar
-
Kris,
ett hett tips, akta dig för syncro. Visst – coolt med 4wd, men 112orna är rätt kinkiga när de pajjar ordentligt. Eller kinkiga och kinkiga, man skall vara noga med att byta olja och kolla vattenrören och se till att alltid ha ordentligt med kylarvätska, det jag skulle säja är att bilen är enligt rykten är för ny(!!!???) för att det skall finnas gott om billiga reservdelar. En motor kostar över tio lakan, en renoverad 5växlad låda får du för 7.500 + moms, att renovera en låda kostar lika mycket!!! En otestad låda får du på skroten för 5 lakan om du nu mot förmodan lyckas hitta en. Om fyrhjulsdriften pajjar ordentligt på en syncro kommer det nog visa sig att det är billigare att köpa en ny än att laga den!!! (det är bara en gissning)De flesta 5växlade lådorna brukar knorra lite, men det brukar inte vara nån fara generellt sett. Man lurar sig ofta att tro att det är krajj på lådan men det i själva verket är växelföraren som är en 5 meter lång vilket lämnar en del övrigt att önska vad gäller precisionen.
I övrigt:
låsen krånglar nästan alltid och cylindrarna är inte billiga, typ 350:-styck.
rost i plåtskarvarna
kolla även att rätt däckdimension sitter på enligt registreringsbeviset, däck är aldrig kul att köpa.Det var väl mest det, annars är det väl som bilar är mest. Min har gått problemfritt ett jäkla tag, så jag väntar på den stora smällen.
-
Jag köpte en mistal explosion 288 i somras. Det är en bräda som planar snabbt. Om du inte har för stort segel går det att dra rigg.
Jag tycker att brädan är suverän. Definitivt en bräda att inhandla. -
Ett tips är att köpa en gammal sunkig shorty (korta ben och armar) med dragkedjan fram. Den ska helst vara i enkelnylon (det är en
MYCKET kallare med dubbelnyon). Om man har en sådan över en vanlig steamer (tex 4/3) klarar man sig ner mot nollstrecket om man har en huva. Steamern blir i det närmaste torr, eftersom shortyn är helt tät på ryggen där steamerns dragkedja sitter. Givetvis blir det lite stelare att röra sig med dubbla våtdräkter, men eftersom armarna och benen är “fria” märker man inte av det när man seglar. En gammal shorty kostar inte mer än någon hundring om du hittar en begagnad och du kan köra med din vanliga våtdräkt under. Detta är nog det billigaste alternativet och det fungerar mycket bra. -
var har du mastfoten?
Om vi leker med tanken att din fena är lagom stor för din vikt och att den är hel och utan skavanker i framkant och att fenan inte är för mjuk eller nåt annat. Då kan du kolla följande saker:
1. var sitter fenan? om fenan sticker ut bakom häcken på brädan får du spin out lättare. sätt den långt bak men inte så att den sticker ut. är den en fast box så är problemet redan löst.
2. hur är ditt segel riggat?
är seglet neddraget ända till clamcleaten på förlängaren eller har du ett gap mellan bräda och segel? se till att seglet är neddraget ordentligt, om seglet sitter högt upp på masten då riggen lutas bakåt ger detta mer kraft på fenan och resulterar i spin out.
3. var har du mastfoten?
samma sak här som med hur du har riggat, detta är dock lite svårt att föreställa sig men enklare om du står med seglet riggat på land.
Tänk så här:
Eftersom du alltid står på samma ställe med dina fötter så kommer mastfotsplaceringen avgöra hur mycket riggen lutas bakåt.
ju längre fram du har mastfoten desto mer vinkel.
ju mer vinkel, desto större del av toppen på seglet hamnar bakom/utanför brädan
ju större del av toppen som hamnar utanför, desto större moment skapas,
ju större moment, desto större kraft på fenan och desto större risk att få spinout.Detta är självklart bara delar av orsaken – resten är seglingsteknik.
/T
-
anonym-anvandare
Medlem10 november, 1999 vid 14:15 som svar på: Nytt nummer av Blå rummet windsurfing – ute nu!!just det!
-
Är fenan riktigt hel (inga hack och dyl)?
Det kan bidra till spinouts… -
Du har defenitivt inte för liten fena. Jag själv har kört min 275 slalom med 6,8 och 31 cm fena utan problem. Givetvis kan man inte trycka hur hårt som helst med bakfoten utan du får mer ta höjd med “farten” så att säga. Om man sedan tittar på material så kan det alltid bero på en dålig fena. Du skall även se till att du har tillräckligt med nedhal i seglet och att du inte sätter bommen för lågt.
-
HAR FINA HANDSKAR FRÅN MAUI MAGIC SMIDIGA FINGERHANDSKAR 249 KR
TEL 0418 14109 ELLER 070 992 69 72
KOLLA http://WWW.MAUIMAGIC.COM -
anonym-anvandare
Medlem8 november, 1999 vid 18:20 som svar på: Surfbar på onsdag (eller var det torsdag)….det är på torsdag den 11/11….., vi ses!
-
Tack för tipset!
Men var handlar man resten då ??
Dvs bom linor bräda.Johan
-
Gnaraloo is the place to be och där är även Per. Möjligen kan han nås via fax till Gnaraloo station.
-
ungefär 8000:- med American + tax. KLM hade dok en superdeal för ett par veckor sedan då man kunde få en biljett för 6.500:- + tax, så jag slog till!
fast det verkar vara boendet som kostar. -
hörrö grabben!!
Alla har inte lust att pröjsa upp med en tvåtusing på ny mast, han kanske känner att masten inte sätter hans begränsning på surfandet, men du därimot vill syns på stranden men står dig slät på vattnet, så visst såna måste ju ha kolfiber o neonfärger för att sticka ut…Lasse Hängpung