anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Jag fattar bara inte varfor omscoopning skall ske pa en sa underbar brada.
Fattar du inte vad folk blir avundsjuka och vill byta nya RRD mot din ALTO.
Dessutom mycket enklare än omscoopning.
Jag önskar att jag hade en sådan bräda. -
Svar.
Tunn hinna med vatten mellan bräda och stillastående vatten på grund av att vatten har en mycket liten friktion mot vatten.
(När du åker skridskor åker du inte på isen utan på den lilla hinna vatten som bildas under skenan).
Is är i sig strävt men det trycket som det blir mot isen när du ställer en skridsko på isen smälter isen under skenan vilket gör att det bildas en liten vattenhinna.
Samma sak gäller på vattnet dvs en tunn vattenhinna har mycket liten friktion.
Det har gjorts försök med teflonlack på båtar men det har man gått ifrån och har återgått till att slipa bottnarna igen. -
Precis, jag vaxade hela botten en ggn och det resulterade i att skiten sög sig fast så att det var lögn i helvete
att få brädan att plana….lite överdrivet kanske men det var skillnad mot innan. Så skit i att polera och vaxa och så…
hellre då ha den lite lätt matt, eller i alla fall inte blank under. -
anonym-anvandare
Medlem21 september, 1999 vid 20:32 som svar på: Kvarglömd Rash Guard vid Näset/MöttvikAntagligen har Pelle K tagit den………han e hård mot dom hårda!!!
-
Läste en artikel om detta för länge sedan. Ytan skulle inte vara blank och den skulle inte vara vaxad. Meningen är att det ska bildas
en tunn hinna av vatten närmast botten som sas fungerar som smörjmedel. Kommer ej ihåg vilken grovlek man använde till slipningen. -
Varför är alla nya brädor matta i botten om det är bättre med blank yta?
-
The question is what the executor (Dunkerbeck) did. Why did he need to stich his hands???? Because he had cut himself on broken glass!!!! Did he stumble on the floor in the local pub drunk as a dragon? I mean ending up as he did without beeing able to hang on to the boom just shows his outstanding capacity.
-
Jag har just byggt en vågbräda med den teknik som ni snackar om. Har lite information att lägga till. Laminatet måste kunna ta upp töjningar (energi) därför är det perfekt med S-glas och kevlar. Det är viktigt att undersidan och ovansidan är “lika styv” annars utnyttjar man inte laminaten optimalt. För att lösa delamineringsproblemet har jag gjort stringers av glasfiber. Om man börjar med att lägga ett lager glas på däcket kan man sedan skära långa snitt med en rakbladskniv längsmed brädan (ca 2cm djupa). Sedan trycker man ner prepreggade remsor av glasfiber med baksidan på en rakbladskniv. När detta är klart kan man lägga ett “tjockt” lager kol/kevlar väv över.
Hör av mig om brädan knäcks……./Nils
-
Om du inte har nåt svar kan du väl hålla käften.
-
segla istället för att vela med sånt så blir du nog snabbare än om du våtslipar för 0.000001% mindre friktion
-
Det är ingen piss frigg. Förr i tiden fanns det färdigshapade brädor man kunde köpa och laminera/plasta, men jag shapade om den, den har en hårdhet på 25+kg, Fick förslag av mr Freestyle (per Andersson) han tyckte att 3 lager twinnat S-glas 200 + fett med extra förstärkningar ska räcka gott och väl.(60kg) Friggen är ythård och formstabil, behöver inte ens använda stringers. tack och hej
FRedrik B -
Men givetvis köp en freestyle bräda, det är bra vågbrädor för sverige.
Dessutom bra att trixa med.
Vågbrädor är designade för down the line segling,
och sådana ställen kryllar det ju faktiskt av. ( NOT)
Freestyle går faktiskt att segla med i vågor ochså.
Köp freestylebräda, så kan jag köpa den begagnad nästa år. -
Jodå, söndag em kom vinden till revhaken, Åhus. Alla var där, det kom folk från västkusten, skåne, öland. Jag vågar påstå att det aldrig tidigare har varit så många surfare på vårt favoritspot på ost, kul! Jag förstår bara inte hur alla hittade ner på småvägarna?! However, vinden kom på eftermiddagen och alla gav sig ut på vattnet, en underbar syn med många fina hopp och manövrar i vågorna då det var många duktiga surfare på plats. Vind, vågor och dessutom oförskämt varmt i vattnet, härligt! Jag tror att de flesta var nöjda även om vinden droppade lite på slutet. Idag måndag ligger det ost 10-15 m/s, vi syns i revhaken i em! /Per
-
Starboard kommer med en FORMULA 270……..bara 85 bred!! 62 i ofo…..mums