Aquario
Forumsvar skapade
-
Om det är någon som behöver transport från Skåne/Danmark kan jag eventuellt hjälpa till.
-
Det finns en del begagnad utrustning på Den Blå Avis, men även om det är bra priser blir det dyrt med den dåliga växelkursen. https://www.dba.dk/sport-og-fritid/vandsport/surf-og-udstyr/
Då måste jag slå ett slag för vårt andra grannland Norge som för stunden har svag krona, begagnatmarknaden är ingen jätteskillnad men på nytt kan man i vissa fall hamna över 2000kr billigare på tex en kolbom eller segel(Har inte räknat med frakt).
Vad finns det för begagnat-siter i Norge?
-
Det finns en del begagnad utrustning på Den Blå Avis, men även om det är bra priser blir det dyrt med den dåliga växelkursen. https://www.dba.dk/sport-og-fritid/vandsport/surf-og-udstyr/
- Detta svar ändrades 4 år, 1 månad sedan av Aquario.
-
Är man ute efter tidig planing med litet segel så är det välkänt att en 100 liters freestyle fungerar bäst till tidig planing. Körde en JP 99 några år men kom aldrig vidare med att öva in gippar och slag så jag bytte den mot en Simmer Freemove 110 som planar minst lika tidigt men är mycket stabilare och förlåtande samtidigt som den är snabbare och mer kursstabil. Det kan kanske vara ett alternativ?
-
Bytte till RDM för några år sedan och är väldigt nöjd,. Den största skillnaden jag märkte var att SDM flyter lite bättre och man kommer snabbare till vattenstarten om man lyckats sänka riggen. Över 430 i längd skulle jag välja SDM och RDM för 430 och kortare.
- Detta svar ändrades 4 år, 4 månader sedan av Aquario.
-
Har kommit fram till att det optimala är nog en kombination av bräda segel, teknik och vikt på seglaren. Har bytt bräda till en Simmer Freemove 110l och den planar lika lätt eller till och med tidigare än en 100 liters freestyle planar med 4.7 vid medelvind på 10 m/s. Mitt största segel är ett Simmer Vmax 6.6 som kan ge planing vid 7 m/s om man trimmar rätt och hänger rakt ned vid bommen så att seglet är så rakt upp som möjligt och all tyngd på mastfoten, har även gått ned några kilo i vikt. 80-tals segel hör nog hemma i garaget eller på återvinningsstationen.
-
Hej!
Har själv en serie Icon från 2011 och upplever ett liknande problem på mitt 5.3 segel. Nedhalet behöver dras ett par cm mer än specifikationen, likaså uthalet. Upplever då att seglet blir fladdrigt. Det är ju ganska mycket förlängning på 5.3 och nästa storlek använder ju 430 mast. Tror att en styvare mast RDM10 hade kunnat lösa problemet, eller att rigga med en 430 mast, om det nu är 5.3 du har problem med. -
Med så få annonser som kommer in kan man undra om det är lönt att sortera, tycker att fritext sökning fungerar utmärkt. Men ett fördelaktigt avtal med något transportbolag hade underlättat försäljning med stora avstånd mellan köpare och säljare. Samt att bojkotta alla annonser som läggs in på FB så att de hamnar här istället.
-
Har man en snygg bräda är det bara att hänga upp den på väggen över soffan istället för en tavla:-) eller starta en windsurfingförening, köpa en lastcontainer och söka tillstånd att placera den vid sin hemma spot.
-
På Den Blå Avis i Danmark finns ett ganska stort utbud av bättre begagnade prylar. Finns även en app som heter DBA, funkar ungefär som blocket fast bättre,.
-
Man kan ju alltid hänvisa till surfzone och fortsätta en intressant diskussion här. Det finns ju en köp och sälj grupp på FB som man tittar på ibland, men hittar jag något som jag är intresserad av att köpa ber jag säljaren lägga upp sin annons på Surfzone, annars blir det ingen affär:-). Det gäller helt enkelt att bojkotta FB och andra sociala medier, vägrar tillräckligt många att bidra till FB lär Surfzone behålla sin status som det bästa forumet för hängivna utövare av diverse vattensporter.
-
Surfbloggare måste ju vara idealet, åka ut när det blåser, filma, fota och skriva om upplevelsen. Men frågan är om någon vill betala för det?
-
Tack för alla svar, hade själv funderingar på att sätta lite tejp på bakre delen av fenan, men då finns kanske risken att den börjar glappa i sidled istället. blir nog att testa med lite klarlack på fenbasen och se vad som händer, annars får det bli lite epoxy i bakre övankant som man kan slipa till perfekt passform.
-
Det krävs mycket fart och stabil vind för att kunna stå i fotstropparna, annars blir man baktung och brädan slutar plana. Ett bra trick kan vara att hänga all sin tyngd i bommen då hamnar trycket på mastfoten där man vill ha det. Har själv problem med detta eftersom jag är kotväxt och har ganska långt bak till stropparna, brukar därför aldrig gå i stropparna om det blåser mindre än 10 m/s