Aquario
Forumsvar skapade
-
Jag har en JP X-Cite Ride 130 från 2009.
Den är inte till salu, men jag skulle kunna tänka mig att byta den mot en på 120 liter.
Den finns i Skåne, så det kanske kan bli lite besvärligt att skicka runt prylarna om någon från de norra delarna av landet vill byta. -
Tack alla för fantastisk respons och användbara tips, de flesta svar bekräftar min egen känsla för vad jag gör rätt eller fel. Att sedan tillämpa detta praktiskt är inte alltid lika lätt som det ser ut i Beginner 2 Winner.
Men idag är det bra vind i Skåne 11 – 15 m/s från söder, så det är väl bara att rigga min 5,6:a, träna planing och vattenstarter hela eftermiddagen.
Nu gäller det att få fart och ta bra höjd så att man inte hamnar för långt norrut.
-
Söder om Borstahusens hamn fungerar bra om vinden kommer från väst av något slag, där är ganska folktomt för det mesta, men är man inget proffs kan det kännas befriande att slippa en skrattande publik.
-
Hej!
Jag kör en JP X-Cite Ride på 130 liter och väger runt 70 kg. Kan bara hålla med föregående rekommendationer. men om jag skulle välja bräda idag skulle jag nog gå ner till 120 liter och satsa på en Starboard futura, JP X-Cite Ride eller JP Freestyle 107 för att kunna plana lättare med 7m2 segel i vindar runt 8 m/s. -
Hej!
Jag har samma problem väger endast 70 kg, har en bröda på 130 liter och ett segel på 7m2. Min planingströskel ligger runt 8 m/s med denna utrustning. Det är först över 12 m/s som jag brukar gå ned till mitt 5,6 m2 segel.En viktig insikt jag gjort är att en mycket liten kursändring kan vara skillnaden mellan att plöja eller plana. Testa att falla av en liten aning för att få fart, sedan kan man styra upp för att inte tappa höjd.
-
Tack för tipsen, tyvärr blir det mest gippträning när det inte är planingsvind, annars är det betydligt roligare att träna sig på att kontrollera planing, fotstroppar och hängsele. 🙂
-
Ursäkta en dum fråga från någon som inte vet något om formula, men efter att har studerat Jem Hall i Beginner to Winner videon ett antal gånger har jag fått för mig att man skall försöka hålla kvar seglet i fel position (bomnocken först) tills hela svängen och fotarbetet är avklarat. Det måste givetvis vara grymt tungt och svårt när man kommer upp i monstersegel över 7,5 m2. Själv har jag aldrig lyckats sätta en gipp så alla tips är välkomna, speciellt hur det görs i lättvind då brädan verkar tappa all fart och stabilitet när man seglar läns.