Aquario
Forumsvar skapade
-
@erree 732659 wrote:
Haha det var sting i dig! Det är förståeligt att du känner så, jag förstår precis vad du menar med skönheten och estetiken, men samtidigt så beror det helt på ens referensramar. Jag tycker spetsnosiga brädor på 3 m är väldigt fula och onödiga o andra sidan, och man måste ju prova saker. Tänka för sig själv. Till tippen ska den inte!
Det är absolut inget fel med experimentlusta, tvärtom är det sådant som för utvecklingen framåt, det är bara det tvära snittet som stör mig, varför inte göra et försök att återskapa något som liknar en för?
-
Hej!
Inte för att vara elak., men tycker att objektet för den här diskussionen är den fulaste skapelse jag någonsin skådat i Windsurfingsammanhang. En del av surfupplevelsen är ju estetiskt tilltalande ingenjörskonst med sköna former och färger. Att kapa en bräda och måla den med gammal bottenfärg, skulle förstöra en del av helheten, åtminstone för mig.När den ändå är färdig för återvinningscentralen, varför inte plasta fast ett par medar och försöka få till en segelpulka eller segelspark?
-
Om priserna bara ökar på nyinvesteringar kommer säkert begagnatmarknaden på någorlunda moderna prylar att dö ut, det är väl bara prylnissar och sponsrade surfare som kommer att köpa nytt, vi andra som bara får till det några få gånger om året kommer nog att hålla hårt i vår åldrande men ändå funktionsdugliga utrustning.
För att få fart på marknaden borde tillverkarna sälja direkt till slutkund via sin webbplats, men leverera till lokala surfshoppar som kan ta ut en provision för hanteringen och eventuella garantireklamationer, samt få chans till lite merförsäljning.
-
Ett täckt släp, packat och redo att kroka på för surfäventyr, borde vara en dröm för alla som kör till olika platser ganska frekvent. Kanske kan hela familjen hjälpa till att skjuta det på plats?
-
Har själv funderat lite på att ta med utrustning på sommarens segelsemester och kommit fram till att det mest optimala måste vara en vattentät takbox med hjul. Bara att fylla med en universalbräda , några segel, master, boom och våtdräkt. Sedan rullar man fram den till bilen slänger upp den på takräcket, ner till båten, sjösätter och har den på släp som en jolle. Med en paddel får man SUP-funktionalitet om vinden sviker.
-
Verkar vara stort utbud och bra priser på begagnat i Australien om man bara översätter AUD till SEK
http://www.seabreeze.com.au/Classifieds/Browse/Windsurfing/Sails/?search=P6K$tsb2rZrARE!Q6m0Zxw==
Kanske kan vara lönt att samordna logistiken och dela på transportkostnader? -
Är extremt sugen på ett Simmer Icon 6.2, men 6500 SEK känns orimligt mycket. Det blir till att vänta på rean när 2016 modellen kommer.
-
Intressant att många har gjort ungefär samma iakttagelser som jag själv. Hade tidigare ett Simmer Iron 6.2 på en SC-6 SDM mast, köpte senare en SC-RDM och fick med ett Simmer XD 5.7 på köpet. Upplever också att de fick upp mig i planing ungefär samtidigt, men 6.2 seglet gav lite mer kraft till vattenstarter och flöt bättre på grund av mer luft i SDM-masten, trodde att det kanske var den styvare RDM-masten som plockade ut lite mer effekt ur 5.7 seglet. Min slutsats blir då att man kanske skulle nöja sig med ett 5.9 segel och få lite bättre kontroll i vindbyar så att man kan vänta med att gå ned i storlek tills medelvinden ligger konstant över 10 m/s, och blåser det nästan inte alls kan man plocka fram ett 4.7 för att öva lite balans och grundläggande manövrer.
-
Är lite nyfiken på det här seglet, någon som testat?
http://simmerstyle.com/2015sail/Default.aspx?modelNr=257 -
Har mycket dålig erfarenhet av slalomsegel från 90-talet med stor mastficka som rymmer lika mycket vatten som en sopsäck och tyg som suger upp vatten som den bästa wettexduk gör att riggen blir oändligt tung att hala upp, men om man har balans och krafter kvar efter det så kanske man får bra drag efter att mastfickan dränerats.
Tror mer på något race segel i de små storlekarna, har tidigare provat ett Simmer Spark på 7.0, men det hade inte mer drag än ett X-type 6.4 och blev fullständigt ohanterligt över 10 m/s, tyckte dock att X-type var ett ganska tungt men hållbart segel. Har även märkt att bra kvalitet och mycket kol i masten kan göra stor skillnad för att få bättre drag i ett litet segel. Men det är säkert mycket teknik involverat också, inte bara segelyta.
-
@Robin 731762 wrote:
Faktum är att det är ett rätt bra tips. Ett ocambrat segel med 4-5 lattor från 89-90 är bukigt och ostabilt. Går igång tidigt som bara den men är också riktigt ostabilt. För tio år sedan provade jag en 4,6:a som gick igång minst som en modern 6.0:a. Kan vara värt att testa för att det är kul om inte annat. Borde gå att få gratis av någon här på forat.
Ja man kan ju alltid testa om det inte kostar något, finns det någon som har en bild på ett tidstypiskt segel från slutet av 80 början på 90?
-
Mycket bra app som jag använt länge, ett extra plus för att favoritlistan är tillbaka och att även Barsebäck också finns med, mer användarvänlig än VIVA-appen.
-
@snaffe 731750 wrote:
Mitt tips är att skaffa ett gammalt 80-tals-segel, dom planade sjukt tidigt:)
Du kan väl inte mena ett race segel från 80-talet med cambers och en bred mastficka av tyg som suger åt sig flera liter vatten, och väl upphalat kan förvandla vilken bräda som helst till en sinker samtidigt som alla krafter är slut så att man måste släppa skiten och trilla i plurret för att vila?
-
Kul när man hittar sina egna prylar som såldes runt 2007, och dessutom till ett rimligt pris. Nästan så att man blir sugen på att köpa tillbaka dem:smirk:
Om jag inte minns fel var brädan ganska lättplanad och hade bra höjdtagningsegenskaper.