Aquario
Forumsvar skapade
-
Det blev en ganska kortvarig premiärtur på min nyförvärvade JP Freestyle igår, innan vinden dog. Men hann med ett leende på läpparna konstatera att den går upp i planing vid en vindby på 7 – 8 m/s med ett Simmer XD 5.7, och det är inte illa. Att den dessutom är betydligt lättare att dra rigg på jämfört med FSW:n är ju också en fördel. Antar att det är först över 13 m/s som FSW:n kan briljera.
Otroligt att så små olikheter i storlek och design kan göra så stor skillnad, skulle vara mycket intressant att jämföra med en JP Allride, om det verkligen är en hybrid mellan Supersport, FSW och Freestyle borde det vara den ultimata brädan.
-
@towel 725337 wrote:
Off-topic: Är det du som är aquario på Svg också?
Den enda akronym för SVG som jag känner till är Scalable Vector Graphics, men visst använder jag aquario (vattuman på Portugisiska) som alias på andra forum också.
Tack för tipset att undvika sjöar, kör mest söder om Borstahusens hamn och då är väst bäst om man vill följa kusten.
-
@Nachoman 725330 wrote:
Håller med Masse om att en allroundFS slår en FSW på många punkter. Försökt att laborera med FSW som lättvindsplanka men ingen slog den JP FS 109 jag tidigare hade. Köpte till slut en JP FS 107 som är fantastiskt allround. Numer den enda brädan jag kör runt sthlm så länge det inte blir rena vågspots. Äntligen har den ultimata brädportföljen utkristalliserats, en FS och en vågis 🙂 och en SUP som komplement förstås.
Ja en uppblåsbar SUP hade nog inte varit fel med tropiska sommartemperaturer och stiltje. Kanske skall byta FSW:n mot en sådan, för vågridning lär man inte komma i närheten av inom överskådlig tid.
-
@Joloo 725308 wrote:
Om du har möjlighet så prova med lite olika fenor. Jag skaffade en http://www.select-hydrofoils.com/en/fins/windsurf/wave/shock-bumpn-jump/ 31cm till 105L freestyle. Blev en helt annan bräda att freeride:a på. Går stabilare i choppiga förhållanden, lättare att ta höjd och roligare att gippa med.
Där jag kör krävs det nästan alltid sjögräsfena, och har då använt en Lessacher Chamäleon 29 till min FSW med mycket gott resultat, så den borde även fungera till Freestylebrädan.
-
@alexasu 725225 wrote:
+1
Bästa brädorna att lära sig plana med och gå i stropparna med i min mening!Ja det ligger något i det påståendet, körde tidigare en 130-liters Xcite Ride som jag aldrig lyckades köra med fotstoppar, men min efterföljande JP Freestyle 2006 var den första bräda som jag lyckades få lite längre fotstroppade planingar med. Kan knappt vänta på att testa vad en 2009 kan prestera, men är samtidigt lite orolig för att Freestylebrädor av senare modell är mer specialdesignade för eliten inom freestyle. Som sparsamt begåvad windsurfare vill man ju inte ha en bräda som är optimerad för planing i sidled.:-)
Jämför man brädorna visuellt sida vid sida är de ganska snarlika, Freestylen är lite bredare, har plattare däck och något mer rocker i fören. FSW:n verkar ha mer planingsyta i längsled.
dr Masse, är det det något mer rundade däcket på FSW:n som skulle göra den bekvämare på långa raksträckor eller är det något annat?
-
Ja nu ligger dyrgriparna sida vid sida och väntar på utvärdering, bara synd att det verkar vara näst intill stiltje den närmaste veckan. Funderar lite på vilken av dem som har bäst höjdtagingsförmåga och kursstabilitet när man bara åker rakt fram?
-
Ännu ett klipp för en stackars intet ont anande nybörjare.
http://www.blocket.se/uppsala/Vindsurfbrada_Klepper_S4_55021114.htm?aw=1 -
@Consigliere 725142 wrote:
Tack Aquario för att du tog dig tid. Nu råkade jag vara i köpartagen eftersom jag ska på semester så jag impulshandlade på surfspot. Så nu blev det lite halvoväntat en större bräda än vad folk sagt. 116L Exoces Cross. Fick en bra deal av bicless eftersom jag köpte rigg igår. Jag hade en bra magkänsla i varje fall.
Har ingen erfarenhet av Exoces Cross, men 116 liter låter som en lagom övergång från 135, tar man för snabba steg är det svårt att komma vidare, men det är lätt att glömma när vinden tar i och man far fram i 20 knop++:rolleyes:
-
@Consigliere 725098 wrote:
Tack aquario. Ja det känns som, och nu gissar jag bara, det kokar ner till 2 brädtyper. FS eller FSW. Men visst är det väl så att en FS i “regel” planar tidigare än en FSW?
Jag bytte min Freestyle 100 mot en FSW 93 och visst planade Freestylebrädan tidigare och behöll planingen längre mellan byarna men skillnaden var inte enorm, även en FSW planar lätt, om man trycker till i aktern samtidigt som man skotar in. FSW:n är snabbare och roligare när det blåser 10 m/s eller mer, men om det blåser så att man bara nästan planar är nog en Freestyle bättre, då kan man åtminstone öva lite balans och teknik, något som jjag upplever som mycket svårt med min FSW. Med en Freestyle kan du nog sälja din 135-bräda så småningom.
Den största fördelen med en mindre bräda som ändå har tillräcklig flytkraft för att dra rigg i nödfall, är enligt min mening att det krävs ett mindre segel för att plana vid måttlig vind jämfört med en överdimensionerad bräda. Med en 100 liters bräda klarar man sig med ca: 6 kvadrat som största segel.
-
@Consigliere 725086 wrote:
Hej igen. Gjorde en del inköp av mast, segel och fena. Har fortfarande två stora funderingar.
1. Köpte en 35cm fena (Tekknosport G10 Crossover 350/6°) som komplement till min 44cm FRfena.
Har mätt lite på min x-cite ride 135a nu och mätt till 48,5cm OneFootOff, läst lite i andra trådar om folk som går ner i fenstorlek. Min fråga är bara: Är den inte i väl minsta laget att ha som komplement? Jag kan ingenting så jag vill inte väga in något tyckande i detta alls.2. Frågade såklart runt lite i butikerna efter lämpliga brädor att gå ner på och fick väldigt olika svar från butik x och y. Tror alla vill mig väl men är nog själv rätt otydlig med vad jag vill få ut av en mindre bräda. Därför slänger jag även fram det jag tror att jag vill här och så får vi se vad ni kan hitta på 🙂
a) Jag vill helst köra på en mindre bräda så fort det går för att det är tuffare och alla coola kids gör det. Dessutom känns det lite vådligt när det brallar på med lite sjö med min stora bräda.
b) Jag tror/vill tro att det kommer få mig till att jobba upp mina skills så att vattenstarterna blir 100% så småningom.
c) Jag vill kunna förbättra mina jippar med hjälp av en bräda som är enkel att få runt och som inte blir allt för ostabil.
d) Jag behöver inte köra i 30knop MEN jag vill kunna plana i så lätt vind som möjligt trots mindre bräda.
e) Jag kommer inte tricksa en massa i vattnet men jag gillar när man kan hoppa iväg lite då och då utan att känna sig rädd att slå ihjäl sig för att man har en båt på fötterna. Visar det sig att man lyckas göra något enklare trick i luften med tiden så skulle ju det vara kul men där är jag inte än. Snurra lite segel och olika sorters slag övar jag ju på men det räknas väl knappt om man pratar freestyle.
f) Vågsegling verkar svårt… Där är jag inte än och det känns inte så lockande just nu alls.
g) Kommer i huvudsak ha mitt Curve 5,6 och mitt nyinköpta Cross 6,5 på min framtida bräda. Kanske kompletterar med en 5:a så småningom men min 7,4a kommer jag enbart att ha som worst case senario till min xciteride.Skall jag belysa någon av punkterna som känns viktigt så är det väl att jag inte vill ha större än 6,5 på och komma upp i planing i så låg m/s som möjligt även om brädan sedan går långsammare än andra brädor.
Jag gissar även att den lär hamna mellan 96-108L. Men det vet säkert ni bättre än jag.
Tack alla som hittills varit bussiga och hjälpa mig här i tråden och PM. Det känns skönt med stöd när man bränner pengar på sina intressen. 🙂
Svaret på alla önskemål är troligtvis en 100 liters Freestyle från 2005 eller nyare, gärna den dyra versionen med kevlar och kolfiber som endast väger in runt 6 kilo. Väger själv 72 kilo och ångrar bittert att jag sålde min JP Freestyle 100 Pro Edition från 2006, en grym planingsmaskin som fungerade perfekt som hårdvindsfreeride.
-
Om tidig planing är högt prioriterat skulle jag satsa på en mindre bräda, t.ex 100 liter freestyle eller 110 liter FSW, då borde det räcka med ett segel runt 6 kvadrat för att plana vid 7 – 8 m/s. ett modernt segel med upp mot 100% kolfiber i masten ger ett betydligt bredare vindregister än ett gammalt över 7 kvadrat, som gärna blir ohanterligt över 10 m/s.
Mindre bräda kräver mindre segel för att plana och mindre segel är lättare att hantera, speciellt vid vattenstart. Som någon tidigare nämnde så sjunker en RDM snabbare än en SDM, men en RDM är lättare att greppa och kan vara en fördel om man försöker vattenstarta i lättare vindar. Tror att en 430-mast med hög kolfiberhalt är det bästa valet, skulle den behöva användas till ett 460-segel så kan man lösa det med en extra lång förlängare.
Har själv gått från en 130 liters Freeride till en 100 liters Freestyle, och det vara otroligt utvecklande för vattenstart och planing med sele i stroppar, men någon gipp har jag hitintills inte lyckats fullfölja.
-
Tack för alla svar, åsikterna går verkligen i motsatta riktningar, så det är väl bara att testa båda brädorna parallellt, har faktisk inte köpt freestyle 99:an än och funderar mer i riktning på en äldre X-cite Ride på 110 liter som komplement till min FSW, att hålla på med att köpa och sälja under högsäsong tar onödig tid från själva sporten. Man blir ju onekligen sugen på en ny Allride, men det blir lika dyrt som att behålla de båda andra brädorna.
Det är kanske läge att motivera en utökning av sin Windsurfingbudget:confused2:
Någon som vet vad som är ett rimligt pris att betala för en begagnad JP Freestyle/Freestyle Wave Pro Edition 2009/2010 i nyskick med boardbag?
-
@aggrosurf 724882 wrote:
Släng freestylen! Jag körde en JP freestyle på 98liter som volymen var 2010.
En inte så lyckad bräda från jp. 89L var bra men 98L var svår.. för smal tail /högg vid minsta fel.
trögplanad.
är fortfarande förbanad att jag körde brädan så länge 3 år”suck”
köpe en ny freestyle eller byt till en rrd tt av samma årgång.Fick just veta att freestylebrädan var årsmodell 2009 på 99 liter, vet inte om det gör någon skillnad. Funderar just nu på att istället försöka få tag på en FSW med lite mer volym. Vad jag är ute efter är en shoptålig lättplanande freeridebräda med tillräcklig volym för att kunna nöta in någon manöver i lätt vind. Det jag saknar med FSW:n är just lite extra bärkraft, även om jag faktiskt lyckats dra rigg på den några gånger.
-
Varför inte låta seglet ligga uppriggat en stund på land under tiden som man sköljer och kränger av sig våtdräkten, då torkar det ganska snabbt, möjligtvis kan mastfickan ta lite längre tid.