argulander
Forumsvar skapade
-
@Lars_K 512555 wrote:
Surfreglerna är vedertagna regler som gäller både i Varberg och i resten av världen. Oavsett menlöst tjafs här på konfen (hur många % av sveriges surfare är ens inne här regelbundet…) så är det dessa regler som gäller. Vägrar ni acceptera dessa regler och blandar in juridik och allmänna sjöfartsregler är det nog bäst ni stannar hemma i träsket.
Från VVK:s hemsida:VÅGSEGLING
När vågorna rullar in fungerar inte längre de gamla väjningsreglerna för segling – vem som skall väja och vem som skall få företräde på vattnet. I Apelviken kan det bra dagar bli många seglare, alla får plats men vi upplever vissa problem med att seglare inte respekterar dessa enkla väjningsregler, eller inte är medvetna om att de finns.
Allmänt vett
* Badare är mjuka – fenor är hårda!
Segla inte på(!) eller i närheten av badande människor! Håll ordentligt avstånd till dessa.
Denna regel gäller även för paddlande och surfande vågsurfare samt vindsurfare som ramlat i vattnet.
* Var tydlig och se dig omkring!
Visa vad du skall göra. Visa åt vilket håll du kommer väja i god tid och kolla så att din utväg är fri. Håll kursen stadigt (om möjligt) när du har företräde så de som skall väja ser var du tar vägen.
* Håll avstånd!!!
Då inte alla är lika duktiga och ståsäkra som du är så kan det hända olyckor såsom kastfall och andra otrevligheter – även om vi följer alla nedanstående regler. Otroligt viktigt att hålla avstånd!
* Upphinnande farkost väjer!
Seglar du ifatt någon så är det din plikt att väja.
* Den som vänder väjer!
Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.I vågor
* Seglare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
Ofta är det svårare att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brotten. Ge dessa kämpande vindsurfare fri väg!
Tänk också på att många vill hoppa på vägen ut, håll ordentligt avstånd om du passerar i lä eftersom det kan bli avdrift i vindens riktning då man hoppar.
* Den som först tog vågen har rätt till den!
Enkelt, respektera den regeln! Gippa inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan, höjda er inte upp på någon annans våg.
* Om man fångade vågen samtidigt så har den som ligger i lovart företräde.
Den vindsurfare som ligger högst upp i vind har företräde om det skulle råda tvivel på vem som har rätt till vågen eller om man fångade vågen samtidigt. Håll avstånd om du ligger i lä på en våg! Man får inte pressa höjd mot, eller blockera en persons rätt att rida vågen!!! Håll undan om du ligger i lä om en seglare på en våg. Ibland kan man lägga fina frontsidesvängar i Apelviken, de gånger vill man inte bli blockad av någon i lä.På plattvatten
* Den som kryssar har företräde.
Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
* Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen. Vinden Vänster Väjer!Till sist
Var glad, le och ge glädjetjut om allt är bra!
Surf’s up!
Vill poängtera vad gäller plattvatten att det inte alls stämmer med sjövägsreglerna eller för den delen kappseglingsregler för segelbåtar att den som kryssar har företräde. Styrbord/babord regeln går före, dvs kryssar du för babords halsar ska du väja för en seglare som seglar undanvind för styrbords halsar. Regeln har ändrats men det var väldigt många år sen som kryssande hade företräde (typ början av 60-talet). Fortfarande finns det seglare som tror att denna gamla regel ännu gäller (kom en gång slörande med spinnaker norr om Möja mötandes en kryssbåt för babord som var mycket förbannad för att jag inte väjde, var nära att krocka, till saken hör ju att det är lättare för en kryssbåt att väja än om man seglar spinnaker). För övrigt tycker jag att inlägget ovan är rätt bra. Poängterar att det vi sysslar med är att betrakta som vattenlek och kanske kräver mer av just vett och etikett än hårda regler. Viktigt att vara generös och tydlig, ej ta onödiga risker. Deeutom måste man som sagt var mycket medveten om att alla på vattnet ej kan ens det mest elementära av regelverket.
Klas
-
@GonadMan 512483 wrote:
Jahopp – men kom ihåg att vågridning ur juridisk synpunkt inte kan betraktas som något annat än en manöver. Och utför man en manöver måste man veja för andra. Då är vi i praktiken tillbaka till etablerad praxis: ge företräde för de som är på väg ut genom vågorna.
Å andra sidan spelar det mindre roll vad utfallet blir i en “juridisk process”. Syftet med regler/god sed etc. är ju att olyckor skall undvikas. Vem fasen ger sig ut på vattnet och försöker hävda sin “juridiska rätt” till företräde??
Det viktigaste för att undvika kollisioner är ju ögonkontakt, samt att den som väjer tydligt visar detta med en kursändring i god tid. Man brukar ju sällan krocka med folk om man går på en trafikerad trottoar tex. Farligt kan det ju bli om man styvnackat håller på sin “rätt” i en omgivning där många har dålig koll på och dessutom kanske har olika uppfattning om väjningsreglerna. Sjövägsregler funkar ju ganska bra mellan fartyg där det också heter att den som har rätt till väg ska behålla fart och kurs, men vad gäller vattenlek som vi ju sysslar med funkar detta kanske inte lika bra.
Klas
-
@OlleS 512459 wrote:
Laga staketet är ingen lysande idé.
Däremot borde Torö vänner trycka på kommunen om
1. att helt ta bort norra delen av staketet (från grinden till stranden). Detta är ett svartbygge, och absolut inget som Torö vänner, fågelskådare eller svampplockare skall hjälpa till med att reparera. Fastighetsägaren har tidigare fått bygglov för ett staket som skulle följa “norra stigen” – d v s 6 – 20 meter väster om det nuvarande staketet och inte alls vara lika långt. Det bygglovet har gått ut sedan flera år. Just nu finns alltså inget bygglov alls, och det borde inte heller finnas något stängsel.
2. Se till att fastighetsägaren får ett saftigt vitesföreläggande att hålla grinden öppen. Kolla i miljöbalken kapitel 26 § 11:
“En tillsynsmyndighet får får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådan område som omfattas av allemansrätten.
Är det uppenbart att ett sådant stängsel endast är avsett att utestänga allmänhten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken”
Kan det bli mer klockrent? Det är med andra ord kommunen som skall se till att det klipps hål i stängslet…tycker “sur gube”
Imponerad av lagkunskapen, det tycks ju verkligen vara så att vi “allmänheten” har rätten på vår sida och att fastighetsägaren gjort fel som låst grinden. Hoppas nu bara att fastighetsägaren får reda på detta, och rättar sig efter det så borde ju allt vara frid och fröjd.
Klas
-
@pete 512378 wrote:
Jag har lite naivt tänkt mig att mätaren väl satt uppe i kvarnen eller nåt sånt…
Jaja, i brist på rapporter från (svenska) Utö kanske denna kan va nåt:
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9760&l=sv
Data från en vågboj utanför Huvudskär. Verkar vara lite taskig uppdateringsfrekvens dock.
Den här har jag heller inte sett på Steffo:
http://www.batliv.se/smhi.asp
SMHI:s båtväder i flash, fanns förra året på SMHI:s hemsida.Huvudskär ost verkar ju lite rolig, man kan ju se vattentemperaturen också bla. Tydligen får man ju lägga till 1 timme på vintern och 2 på sommaren för att få rätt tid. Senaste rapporten var kl 06 och nu är klockan snart 10 så det verkar ju som sagt lite glest.
Klas
-
2 mm shorty, ovan på denna 1 mm väst med integrerad huva, ovan på detta en hel 5/3 dräkt enkelnylon, Atan polar 7 mm skor (extremt varma), Da kine CVM hela tumvantar på händerna, med denna utrustning har jag surfat till minus 2 grader utan problem. Tillräckligt smidigt för mina krav men det är klart smidigast är man ju utan dräkt överhuvudtaget.
Klas
-
@dr Masse 512153 wrote:
Ha, ha! Det är ju askul hur länge man levt i tron om att det var en märklig mätare där ute på svenska Utö! Som tur är har jag aldrig litat på den någe särskilt.
Har kollat på den flera gånger när man skulle till Dalarö eller Skälåker eftersom dessa spots ju ligger nära svenska Utö, men tillslut blev man ju tveksam….
Klas
-
Kunde ge mig fan på detta! Fick svar på mail från SMHI, det är finska Utö som avses och inte svenska dito. Frågan torde därmed vara utredd.
Klas
-
Förstår egentligen inte de upprörda känslorna, priset på prylarna bestäms ju av tillgång och efterfrågan som med allt annat. Vill man surfa på en insjö någonstans i lätta vindar så kan ju dessa grejor funka ganska bra, medans de naturligtvis är helt värdelösa för en van surfare som gillar vindar över 10 m/s och gärna vågor. Jämför tex med en soffa som man vill bli av med för att man köpt en ny, man kan då antingen köra den till återvinning även fast den inte är utsliten för att man inte orkar sälja den, eller så annonserar man den och har man tur får man bra betalt. Knappast någon skulle uppröras av detta.
Dessutom rör det sig inte om jättesummor, några tusenlappar, köparen lär inte drabbas av ekonomisk ruin. Blir denne missnöjd lär han sig förhoppningsvis till nästa gång.
Argumentet att sådan här företeelser skulle skrämma bort ev nya utövare av sporten tror jag inte heller så mycket på. Om så vore är detta nödvändigtvis negativt? (Finns ju en del trådar om detta fö.)
Klas
-
@dr Masse 511960 wrote:
Rasmus, det där var ingen bra idé alls och jag är glad att du inte kröp ur sovsäcken…
Tänk på att om vi surfare inte sköter oss så blir det bara värre!
Kanske har jag dålig fantasi men kan det bli så mycket värre än att en person egenmäktigt förstör för kanske hundratals andra, tänker då inte bara på vindsurfare och kitare utan på också på alla andra som brukar gästa Kärringviken. Man kan ju iofs tänka sig hot eller våld från vederbörande som det ju också redan finns uppgifter om, detta torde dock egentligen bara gynna vår sak och visa på orimligheten i att stänga av vägen till Kärringviken. Man kan också tänka sig taggtråd och effektivare stängsel vilket också skulle visa på orimligheten i det hela.
Mycket tråkigt trots allt, säkert en del som avstår från Kärringviken för att slippa bråk och obehag. I synnerhet som det för de flesta är långt till Torö och inte är så kul och dyrt att åka många mil och inte säkert veta om man kommer ner till stranden. Detta är ju inte bra, ju fler som surfar där ju lättare är det att gemensamt stå emot eventuella orättmätiga påtryckningar.
Klas
-
Har nu mailat till SMHI och frågat var mätstationen på Utö sitter, och hur högt upp. Intressant att se om det blir något svar.
Klas
-
@pete 511887 wrote:
Då verkar det ha varit bättre drag vid Dalarö idag än vid Fituna där vi körde segel mellan 5 och 6 m2. Jag är rätt säker på att “Utö” i Gotland Runt-observationer är svenska Utö och inte finska som Argulander föreslog i ett annat inlägg – det stämmer ju oxå rätt bra med dagens surfrapporter.
Btw – hann ni se att hela j-a vägen ut till Dalarö numera är dekorerad med fartkameror (eller undrade ni bara vad det var som blixtrade)..?
Är fortfarande tveksam vad gäller Utöarna ser faktiskt ut som det skulle stämma bättre med finska Utö som ju inte ligger så väldigt långt bort egentligen. Bogskären är ju också med, ligger ju på vägen till Finska Utö om man seglar från Sandhamn.
Alternativt så sitter mätstationen på svenska Utö orimligt högt upp och ger falskt för höga värden (på samma sätt som Landsorttelefonsvararen som nu väl är nedlagd gjorde). Synd som sagt eftersom svenska Utö ligger mycket nära Dalarö och borde vara den bästa stationen att titta på i Gotland Runt-observationerna. Nån måste ju veta hur det förhåller sig.Fartkamerorna var ju fö vänligt nog ordentligt markerade, före varje kamera finns en väl synlig skylt, så det ska väl till betydande ouppmärksamhet för att det ska blixtra.
Klas
-
@Mården 511828 wrote:
va feann
var det mer tryck än ute på toröVad seglades det med på Torö? Flera körde 4,1 -4,2 med rejält drag vid Dalarö, lite mindre på morgonen 8.30 då jag började. Men sen var det överriggat 5,3 för mig fram till 12.30, orkade inte byta till 4,5 som nog hade varit mer lagom. Mycket bra dag, bra vinkel och inte våldsamt byigt.
Klas
-
Kul rulle. Det verkar som Du utvecklats en del. Hur går det för brorsan din förresten?
Klas
-
@staffomania 511518 wrote:
När det gäller att jag blev trött i armarna så har jag kunnat konstatera att en del var hanskarnas fel. Orkar mycket mer utan handskar.
Har hunnit köra en del mer nu och kommit fram till att jag borde köpa ett större segel. Har 7.5 som störst nu. Kanske ett 8.5 segel borde passa när man guppar omkring eller ska man kanske satsa på en lite mindre bräda?
Idag körde jag vid Årsta havsbad och fick då och då rätt bra tryck i grejerna. Kom upp några få riktigt långa planingar men när jag försökte ta höjd så tappade jag kraft och fart finns det något att tänka på där? Kände också att jag ville stå där stropparna sitter men vågade inte sätta i fötterna när det gick så pass snabbt.
Väger Du 100 kg och börjar bli lite varm i kläderna och dessutom surfar mest på ostkusten så kommer Du definitivt få fler dagar med planing med ett 8,5. 145 liter är nog ganska lagom för 8,5 och 100 kg, lär inte plana fortare eller gå lättare med en mindre bräda förutsett att din nuvarande bräda inte är onormalt tung. Vikten på brädan spelar stor roll för planingen. Någon sa att 1 kg på brädan motsvarar 10 kg på surfaren, troligen överdrivet men en viss sanning ligger i detta.
Finns en hel del trådar om att ta höjd med planing, enligt min mening är det viktigaste att ha rejält tryck, är man överriggad kommer höjden automatiskt.
Att få i fötterna i stropparna speciellt bakstroppen är nog klart ett av de svåraste momenten för en nybörjare. Särskilt svårt kan det vara när man redan fått upp bra fart i planing, kan vara bra att hoppa i stropparna tidigt innan farten blir för hög. Svårt är det dock helt klart. Lättare kan det bli om man sätter stropparna längre fram och framförallt bakstroppen mer mot mitten om det finns möjlighet till detta.
Klas
-
Kommer försöka vara där hyggligt tidigt, medförandes i stort sett hela utrustningen frå 4,5- 8,3. Verkar ju som det kommer att minska kontinuerligt.
Klas