argulander
Forumsvar skapade
-
Kitewing funkar både på is och snö, enkelt att hantera, iofs ej helt gratis men vad är det. Klas
-
getwet wrote:Å mina nagelband är inte allt för vackra nu……
Nä det är inget vidare, är ju ledig så jag åkte ner till Farstanäs idag, bomkörning för första gången på länge, skulle väl gissa på 4,5 m/s på sin höjd. Är ledig hela nästa vecka också, kanske kanske tisdagen kan bli något ?? Klas -
Helt enkelt trär man på samma sätt som om man gör när man har tre block som (tex NP segel oftast har) det går då utan problem att få linan att löpa utan att korsas, (sista delen som man drar i läggs mellan de två första turerna) friktionen blir förstås större än med block, i synnerhet som linan inte går åt samma håll genom öljetten utan så att säga möter sig själv. Tycker dock att denna metod fungerar utmärkt, det går också att dra ända ner i botten om man behöver. Nedhalsvev gör det hela enklare. Klas
-
Fortfarande hygglig prognos, ska ju bli riktigt fint väder. Är ju ledig och sticker nog dit på chans fram emot 12-tiden. Bara stora grejor. Klas
-
Funkar ganska bra att klippa en lapp från en kasserad dräkt = 3mm neopren och sen limma på med våtdräktslim, har faktiskt fått min dräkt tät i grenen på detta sätt. Klas
-
Blev ju en riktigt bra dag på Fituna, kom dit 12.30 seglade 9.7 med bra tryck i ett par tre timmar sedan ökade det ordentligt riktigt bra tryck i 7,4 (väger 90 kg) suverän dag med sol och värme, många surfare på plats. Klas
-
Kanske drar till Farstanäs (Järnafjärden ost om Södertälje) efter jobbet om prognosen står sig. Sätrastrandsbadet är också möjligt men då ska nog prognosen vara på mer än 6-10. Klas
-
Skaffa släp löser alla dessa problem. Klas
-
Skanssundet var helt ok fram till ca 17.30. Seglade 9,7 med mestadels bra tryck full planing. Efter omständigheterna och den tveksamma prognosen en riktigt kul em. Klas
-
Meeddelar att Skanssundet faktiskt var helt ok under flera timmar på em. Seglade 9,7 med mestadels bra tryck (väger 90 kg) , 2 andra seglare var där. Klas
-
marängen wrote:Är det nån som vet varför man inte får nåt svar längre när man ringer fyren? Har de nåt nytt nummer eller?
/MartinVet inte men den här länken kan kanske vara ett visst substitut http://xout.smhi.se/extsites/gotlandrunt/ntv_kustobsar.html?obsId=02567 Mvh Klas
PS Denna länk verkar visa en mer realistisk vindstyrka än vad telsvararen angav, där fick man ju i allmänhet dra av några m/s för att få den verkliga vindstyrkan. DS
-
Kanske inte bara farten som är intressant i jämförelsen segelbåt-vindsurfing (även om fartupplevelsen ju är häftig på en modern bräda). Har själv tillgång till bådadera. Det som gör att jag föredrar vindsurfing i allmänhet är att det är mycket mer fysiskt, träning för hela kroppen, i en segelbåt (i mitt fall kölbåt) sitter man mest stilla, äter mycket och blir fet och otränad. Dessutom är båtsegling dyrare, innebär mycket jobb och tidsåtgång förutom själva seglingen. Vindsurfinggrejorna stoppar man lätt undan och kan glömma dem tills nästa gång det blåser. Klas
-
vivace282 wrote:Och windguru säger 6 m/s ostligt.
Då kan nog mjölkudden/baggen passa bra.Eller kanske Skanssundet. Klas
-
Rasmus_W wrote:Så länga man planar jo. I ickeplaning mårkte jag dock att en gammal RRD-slalomkossa från -95 gick som ett spjut jämfört med (likaså ickeplanande) korta breda moderna brädor.
Att det sen är lite skillnad på hur tidigt den korta breda och den gamla slalomkossan planar är en annan sak.
Jo säkert går en lång och smal bräda fortrare i icke planingsfart, men vindsurfing utan planing räknas väl inte riktigt. Dvs enligt mitt sätt att se så har jag inte surfat om det inte planar. Kan ju förstås vara trevligt att surfa i 3-4 m/s också men då ska man nog ha en gammaldags bräda gärna 4 m lång och rundbottnad och med centerbord som säkert är snabbast och tar bäst höjd etc i denna vindstyrka. Klas
-
Rasmus_W wrote:Jag tycker att det finns två saker som ställer till det när man har för stort segel på brädan. Dels tenderar brädan att kännas trög i gipparna och tappa farten för mnsta lilla misstag, dels funkar inte pumpning som vanligt. Man kan pumpa sig upp i planing, men så fort man slutar pumpa så slutar man plana.
Som sagt är det en kompromiss, bättre med stor (lagom stor) bräda till stort segel. En annan väsentlig sak är ju att en mindre ( fra smalare bräda) tar mindre höjd än en bredare bräda, tex en Formula, speciellt om man inte har särskilt mycket tryck. ( Om man nu gillar att kryssa och slöra i stället för att köra halvvind och speeda fram och tillbaka.) Klas