argulander
Forumsvar skapade
-
argulander wrote:Var där i dag dock med cykel vid 15-tiden då verkade det surfbart med lite större grejor. Ni som var där, hur blev dagen? Vad seglades på (i relation till kroppsvikt helst)?
I morgon ser det ut att bli liknande förhållanden chansar nog och tar med mig stora brädan (135 l) samt 7,4 och 9,7 (väger 90 kg). Mindre grejor är nog ingen ide med tanke på vädertypen. Klas
Blev ju en bra dag med 9,7 full planing med oftast bra tryck i stort sett hela tiden från 13.00 till ca 15.30 då minskade det något men man planade rätt mycket fotfarande, strålande sol och varmt inte alls oävet. Klas
-
bladh wrote:Hm..det har du rätt i. :tongue: Blev förvirrad av en annons jag läste. Egentligen var det triple-x:en jag menade..
Hälsn.
MartinHej har en Fanatic Triple X 139 som Du antagligen avser, den ska enligt uppgift ha en volym på 135 liter. Den kom för några år sedan. Jag är relativt nöjd med brädan, den är ganska lättmanövrerad och svänger bra, hyffsat bra att gippa, den är dock inte speciellt snabb. Brukar använda segel från 6,7 till 9,7 på den, funkar bra. (Väger 90 kg). Klas
-
Det finns ett problem vad gäller tell-tails. Dvs det funkar nog bra så länge man inte blöter ner seglet, de lär nog klibba fast rätt mycket i så fall. Trillar man aldrig i så är det nog jättebra. (Speciellt nybörjare har väl dock en tendens att ramla i ibland). Klas
PS Annars är det väl bara att pröva, några tejpbitar ulltrådar eller remsor av spinnakerduk är ju allt som behövs. DS
-
pure wrote:För att inte få för tight glapp i min linje så köpte jag ett 8.8 segel istället för 8.5 som är det max rekomenderade för tabou rocket 69 (125l). Min fråga är om detta kommer att funka bra ihop eller om allt kommer att explodera när jag sätter ihop det 🙂 .. Seglet är ett Gun Sails Tempo 8.8 två cambrat freeride segel.
Tror inte det är något problem, kör ordentligt mycket större segel än rekommenderat på min Fanatic Triple X 139, 9,7 formularigg, vilket fungerar mycket bra tycker att jag planar tidigt manövrerar bra går bra att gippa etc, en något större fena är ju dock att föredra, enda nackdelen är att det är lite vingligt att dra rigg med den stora riggen jämfört med om man står på en större bräda exvis en Formula (väger 90 kg). Har tills vidare inte velat ha en större bräda, (transport och förvaringsproblem, samt problem med djup fena på ställen som tex Haga Park). Tycker kompromissen inte alltför stor bräda samt stort segel fungerar bra för mig. Tror inte att det hela kommer att “explodera”, även om det förstås kan skilja mellan olika brädor och segel samt rekommendationer för segelstorlek. Klas
PS Förresten funkar det stora seglet bra med en stor sjögräsfena som inte blir så djup (34 cm). Vilket gör att jag åtminstone vid normalt vattenstånd kan bränna på ganska obehindrat på Haga Park. Med en Formula och 70-fena får man i princip gå 400 m innan det går att segla. DS
-
argulander
Medlem10 september, 2006 vid 18:44 som svar på: Rapport från Sandvikens brygga lördag fmHakan wrote:Så här skall nog länken se ut:den funkar på min dator.
Stämmer borde ju ha kollat att det funkade innan jag släppte iväg inlägget. Klas
-
Oregistrerad wrote:Hej. Vad är “thermokork”??
DudolfÄldre typ av mastfot som går ner i ett hål i brädan, sitter fast med ett expandersystem på samma sätt som korken till vissa termosar tex sk TV-kannor. Moderna mastfötter är bättre! Klas
-
lukasw wrote:Var ligger Sandvikens brygga? Från STHLM
LukasW
Väster om Södertälje på södra Björkfjärden. Se länk i nästa inlägg. Bryggan ligger i ändan av vägen till Sandviken MVH Klas
-
culing wrote:Tvekade igår om var man skulle åka, set blev rullsand.
Ångrar mig inte, hade först tänkt Väddö.
Dagen började med 4.4:a och snare blev det 5,0 och SOL!
Det kommer lite riktiga bilder senare.
Alla bilder är från videokamera.
Ända redigeringprogrammet jag har nu är Moviemaker o frames blir tok suddiga. Jaja håll till godo.Kul, verkar ha vart en toppendag! Hur långt är det till Rullsand från Stockholm? Vid Salnö såg det riktigt svårt att ta sig ut igår morse, dessutom blåste det inte då vi var där mellan 9-10.30. Är det mer mänskligt att ta sig ut och upp på Rullsand? Vilken riktning är bäst? Klas
-
Bjornen wrote:Hur hittar man till sandvikens brygga ? Ligger det vid färjeläget över till mörkö ?
Nej, det ligger avsevärt norr om detta på södra Björkfjärden, åk från Sth genom Södertälje mot Enhörna kolla eniro kartor tex. Klas http://kartor.eniro.se/query?mop=mc&what=map&mapstate=1%3B1562200%3B6899163&map.x=257&map.y=283 -
Vi var vid Salnö 9.00-10.30 då blåste det inte mer än ca 5-6 m/s, ganska mycket på väst, däremot imponerande vågor som bröt in på stranden, såg inte lätt ut att ta sig ut. Vi åkte vidare till Erken där det var mycket bra 5,8 för mig som väger 90 kg, 5,0 för de lättare, mycket bra freestyleförhållanden, minskade en aning mot slutet, vi lämnade 15.45. Mycket bra surfdag för sonen Adam och mig. Klas
-
Goose wrote:Någon som ska till Sandvikens brygga? Om så, när?
Tvekar lite mellan Salnö och Sandvikens brygga, om vi åker till Sandviken blir det tidigt, troligen 9-tiden. Klas -
Habbe wrote:Ja ser riktigt bra ut, funderar på Salnö, men vill inte riskera att vara själv där 🙁
Någon som siktar mot Salnö imorgon?/Christoffer
Jag och min son funderar på Salnö i morgon tidigt, vi har ett släp och skulle kunna ta 2 till i bilen. Ring 08-97 75 18 under kvällen (torsdag) om det finns intresse för samåkning. Vi bor i Segeltorp strax söder om Sth. Vi har inte varit vid Salnö tidigare, så lite hjälp med lokalkännedom vore inte fel. Klas
-
argulander wrote:Svanvik wrote:Judo-Freddan wrote:argulander wrote:____SA wrote:För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas
Mmm, eventuellt. Får gratulera honom då för nu kan han ju skriva ett fett kontrakt med Boeing. De kommer säkert att bli glada över att kunna driva sina plan utan att behöva tillföra någon värme.. Jag menar vattenpropellern måste ju skapa en högre framdrivande kraft än den som verkar bakåt på luftpropellern (och resten av farkosten.)
Är du säker på att det inte var så att luftpropellern var riktad mot luftströmmen men att båtens färdriktning kanske ändå hade en liten vinkel..typ ungefär så liten som en båt kan ha när den kryssar..?
Håller med, om någon kan få detta att fungera så har man en bra början till en perpetum mobile, en evighetsmaskin! Om den kan skape en större framdrivande kraft på vattenpropellern än motståndet luftvingarna ger vid körning rakt mot vinden skulle det innebära att den kunde gå på sin egen fartvind. Den skulle altså inte behöva någon vind alls utan bara en initial knuff för att tugga och gå.
Är förvånad att ingen högg på detta tidigare. Hade själv inte tid igår kväll.
Hej, vill påpeka att farkosten som tar sig rakt emot vinden inte alls är något sk perpetum mobile, båten använder sig ju av en kraft dvs vinden för att röra sig, energi tillförs alltså hela tiden. MVH Klas
Bildbeviset finns i denna länk http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=1289 för övrigt påstår personen som tipsade mig om länken, och också gjort experimentet själv (gjort en segelbåt som seglar rakt mot vinden) att det dessutom går att segla med vinden fortare än vinden ungefär på samma sätt, vilket jag dock har svårare att förstå. Klas -
Funderar på Sandvikens brygga, kommer nog att vara där tidigt, enligt Kanotvädret verkar det fn som det skulle blåsa mest på morgonen, funkar väl också om det ligger lite mer på nord. Alternativet är Lövsta men det läar väl där om det ligger mer åt nord (då kan man iofs åka vidare till Görvälnsbadet). Klas