argulander
Forumsvar skapade
-
Ser ut som exakt likadana prylar som ÖWC har för utlåning, funkar nog om man väger sådär 12-15 kg, annars är det nog litet. Sitter det inte en fena som ser ut som en anka på den? Klas
-
Oregistrerad wrote:Lövstabadet måste bli perfekt i morrn!
Kanske drar dit i stället för Sandvikens brygga. Det går väl att köra ner? Har ett svagt minne av någon bom?? Klas
-
Beror ju helt på hur mycket det blåser, är det ordentligt tryck kan man ha nästan hur lite volym som helst, måste man dra rigg så gäller nog det som anges i föregående inlägg dvs 40 liter + kroppsvikten. Klas
-
rex_ wrote:Tja jobbar i södertälje så farstanäs låter ju smart! Men hur tar man sig dit?
Avfarten Södertälje syd, gamla Nyköpingsvägen ca 15 km från Södertälje, tyvärr behöver man en nyckel till en bom vilket kostar 300 kr = medlemskap i Södertälje WC, fint ställe som är bra vid vsv-v, MVH Klas -
Är ledig i morgon, blir ju kanske Torö. Möjligen kanske istället en kortare utflykt till Farstanäset Södertälje WC hemmaspot vid Järnafjärden. Nån som vill hänga på? Har ett släp så det går att lasta in 2-3 st till med brädor. Skicka i så fall ett personligt meddelande till mig via Steffo så kan vi kanske samåka. Jag bor i Segeltorp. MVH Klas
-
mexi_ wrote:Jag är 190, väger c:a 90kg och har tills slut lärt mig att ha 0,5 – 1,0 m2 mer än de “vanliga” surfarna. Jag har en 125 litersbräda och en 95 liters och på dessa köra jag 8,5 – 4,5, mest får jag åka på 125 liters (sthlm…) men i 10 m/s så använder jag 95 liter och 6,7, vid 12m/s kanske 5,7 och så vidare. Vi som är tyngre får använda vår vikt och längd till att hålla emot istället. I kapstaden så använde jag en rrd fsw på 85 liter och körde 3,9-5,3 funkade kanon, både i vågorna och på plattvatten, men då blåste det småspik hela tiden…….
Håller med väger också ca 90 kg, innebär ofta minst 1 kvadratmeter större segel och större bräda för att plana lika tidigt som 70- kilosgrabbarna, vilken segelstorlek folk använder är en ganska ointressant upplysning om man inte relaterar till kroppsvikten. Borde väl gå att göra någon sorts tabell över det här? Kanske någon redan har gjort detta? Klas
-
getwet wrote:Jag är klar för Fårö nu…..rullar in söndag natt, speeda mån-tis.
Herr Blåst dyker också upp, kommer redan nu idag tror jag och kör Rivet.Imorgon en tokchans på Fituna eller Torö, båten på kvällen från Nynäs.
Lite intresserad är ledig 2 v nu, vad kostar det att åka över? Klas -
tsss wrote:Klas, är det en Sahlin-konstruktion??
En annan undring: Finns det någon bild på konstruktionen??hälsn Tomas
Ja Alexander har gjort detta experiment, men han var ju inte först med det. Har dock ej sett det med egna ögon. Fråga Alexander, kanske har han en bild. Med vänlig hälsning Klas -
Svanvik wrote:Judo-Freddan wrote:argulander wrote:____SA wrote:För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas
Mmm, eventuellt. Får gratulera honom då för nu kan han ju skriva ett fett kontrakt med Boeing. De kommer säkert att bli glada över att kunna driva sina plan utan att behöva tillföra någon värme.. Jag menar vattenpropellern måste ju skapa en högre framdrivande kraft än den som verkar bakåt på luftpropellern (och resten av farkosten.)
Är du säker på att det inte var så att luftpropellern var riktad mot luftströmmen men att båtens färdriktning kanske ändå hade en liten vinkel..typ ungefär så liten som en båt kan ha när den kryssar..?
Håller med, om någon kan få detta att fungera så har man en bra början till en perpetum mobile, en evighetsmaskin! Om den kan skape en större framdrivande kraft på vattenpropellern än motståndet luftvingarna ger vid körning rakt mot vinden skulle det innebära att den kunde gå på sin egen fartvind. Den skulle altså inte behöva någon vind alls utan bara en initial knuff för att tugga och gå.
Är förvånad att ingen högg på detta tidigare. Hade själv inte tid igår kväll.
Hej, vill påpeka att farkosten som tar sig rakt emot vinden inte alls är något sk perpetum mobile, båten använder sig ju av en kraft dvs vinden för att röra sig, energi tillförs alltså hela tiden. MVH Klas -
Svårbedömt läge, på Utö blåser det 12 m/s 110 grader dvs för mycket sydost för Skälåker,vid Stavsnäs däremot blåser det 9 m/s kl 11, 60 grader dvs för mycket NO för Björkvik men bra för Skälåker. Näsbypark klarar både SO och NO men det är frågan om vinden orkar in dit. Dessutom ska det ju avta enligt SMHI. Klas
-
surfen wrote:Nej det var 32cm fenor, ja jag försökte reklamera men det gick inte, dom menade att jag faktiskt kunde ha kört på något, ja det får man förstå, men det hade jag inte gjort, man såg att det var bubblor där dom gjutit ihop fena/Pbox. Däremot så har jag fått ett bra pris på dom nya jag köpt. Men det var på SP.
Skit samma det är sköna fenor att köra med…Kunde inte heller reklamera (troligen mest pga att det ju inte fanns något trasigt att visa upp som Skidsport ev kunde skickat vidare till fentillverkaren, jag tappade ju tyvärr den kvarvarande biten när jag böt fena ute på vattnet). Fick dock rabatt på en ny fena, vågade inte satsa på en likadan utan tog en lite dyrare i G 10. MVH Klas
-
____SA wrote:För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas -
Oregistrerad wrote:Nån som har testat en sådan.. är det svårt? är det värt pengarna?[/QUOTE
Har seglat en hel del Skimbat eller Kitewing som de också kallas, det är inte alls svårt, har man vindsurfat tidigare är det tom mycket lätt. Ett segel kostar i storleksordningen 7000 kr komplett med rigg (vad kostar en vindsurfingrigg?! Segel 4000+ mast 2000 + bom 1500 + mastförlängare 500 dvs 8000 kr sen finns det ju en hel del dyrare grejor också….) jag tycker nog att det är värt pengarna. Tyvärr finns det inte mycket till begagnatmarknad ännu men det kommer nog. Livslängden på prylarna verkar mycket god. Mvh Klas -
getwet wrote:Jag tycker det ser bra mycket coolare ut än kite……
Kul film. Har skaffat tre segel av de här typen (Kitewing eller Skimbat kallas de ju), har nu storlekarna 3,8 4,8 och 5,5, riktigt kul att köra på is med skridskor eller skidor. Ser fram emot att pröva det nyinköpta stora seglet i vinter. Verkar ju lite väl äventyrligt att köra på sommaren, gissar att det blir en hel del skador på både utrustning och seglare om man kraschar. Skimbatseglandet har ökat påtagligt det har många fördelar jämfört med isjakt eller slädar med medar och vindsurfingrigg, väsentligt mycket enklare att transportera och rigga fra. Klas -
Oregistrerad wrote:släng den inte! jag tror att det att det går att hitta sådana prylar eller går det nog att segla den med mordenare riggar det är bara att ut och leta gammalt matrial leta vindar eller under sommarstuger,jag har själv några gammla en vinta och en av annan sort!lycka till med letandet.
Problemet med 80-talsbrädorna är ju att de inte planar på samma sätt som en modern bräda, den stora kicken med vindsurfing som gör att man fastnar för gott är ju planing i 15-20 knop eller mer, ikrokad i hängsele och med bägge fötterna i fotstropparna, brädan svänger lätt som en vattenskida, detta uppnås inte med dessa äldre brädor. Visst kan man glida runt i låg fart, det går ganska bra i lätt vind (även i dessa vindstyrkor fortare än med en modern bräda) men det blir tämligen fort tråkigt vilket nog är en stor del av förklaringen till att man numer ser mycket få 80-talsbrädor seglas. För mig och för de flesta andra som seglar moderna brädor är vindsurfing lika med planing enligt ovan, blåser det för lite för planing undviker man att segla. Dock kan det ju vara kul i början om man är ren nybörjare att lära sig det mest elementära på en äldre bräda. MVH Klas