argulander
Forumsvar skapade
-
Skälåker var sådär, mycket ojämn vind, planade bra med 9,7 och 135 liters bräda i byarna (kanske 20 procent av tiden). Kitarna hade dock kul, det var minst ett 20-tal där, räknade som mest 13 st på en gång på vattnet. Funderar faktiskt på Skälåker även i morgon bitti SMHI säger ju NO 7-11 på fm. (Fan trot.) Ser det ut att blåsa så åker vi, bilen är packad. MVH Klas
-
NV kom ju mycket riktigt men som vanligt senare än prognosen sa dvs efter mörkrets inbrott. Ingen surf idag. Man får vara nöjd med bra vind fre,lör och söndag. Hoppas på i morgon 9-13 NO på em, Skälåker på Gålö eller möjligen Näsa äng , Stora Värtan. MVH Klas
-
Skälåker på Gålö, bättre än Näsaäng på NO mindre byigt troligen. Men läget är ju lite knepigt ska ju vrida till NV på kvällen. Kanske sticker jag till Lövsta och får lite surf mellan 19-21. MVH Klas
-
Har varit där förra året men ej seglat, som jag minns var det mycket privata vägar och privat område, inte bra av den anledningen. Hade sneglat länge på detta ställe eftersom jag jobbar i närheten, skulle ju vara bra att smita till snabbt efter arbetet, men som sagt tyvärr funkade det inte. (Möjligen skulle man ju kanske kunna tala med lokalbefolkningen och få tillåtelse att hålla till där.) MVH Klas
-
Man har ju en känsla av att det oftast blåser mindre på “Grodhavet” än i saltsjön, dessutom är det ju lite knöligt att gå i vid Sandvikens brygga, vid Skälåker däremot är det mycket lätt att gå i gott om plats och även nybörjarvänligt vi NO-vind. MVH Klas
-
På nordost sticker vi nog till Skälåker på Gålö om prognosen håller. MVH Klas
-
Läsa på i all ära men det enda som gäller är nog träning, tänk på att det behövs mer kraft (dvs större segel) för att vattenstarta än för att beachstarta i synnerhet om man är ovan. Det är också känsligt vilken vinkel seglet har när man lyfter det ur vattnet, dvs toppen skall riktas något bakåt, inte för lite, inte för mycket. Mitt bestämda råd är dock: Välj ett tillräckligt stort segel! MVH Klas
-
Björns segelvård har semester till 15/8, hänvisar till segelakuten dvs North sails som visst håller till på Djurgården (och i Sandhamn) öppet vardagar 8-17 tel 08-544 80 770 eller gå in på [url=”http://www.northsails.se.”]www.northsails.se.[/url] Det lutar nog åt att jag lagar skadan själv, har hittat en kompis som nog har en tillräckligt kraftig symaskin. Konstigt för övrigt att seglet går sönder på detta vis utan yttre våld, ej heller har vi använt mer än rekommenderat nedhal. Är det möjligen ett fabrikationsfel? Är det någon som råkat ut för något liknande? Seglet är alltså ett Expression 04, 6,7 kvadrat. MVH Klas
-
Var också på Erstaviken idag vid TWC surfklubben, 6,7:an gick ju sönder så jag fick segla ordentligt överriggad med 7,4 (väger 89 kg). Kul, mina grabbar 16 och 11 år körde 5,8 resp 4,5 med bra tryck. Mycket bra dag, hade dessutom turen att rigga ner i tid, precis när vi satte oss i bilen hem började regnet.
MVH Klas -
Mycket svårt att svara på en sådan fråga eftersom man oftast inte har tillgång till ens ungefärliga uppgifter på vad det egentligen blåser ute på vattnet. Det rör sig nästan alltid om mer eller mindre vilda gissningar, ibland har man ju vindmätare, men med den står man ju i allmänhet på land vilket ju inte ger rätt värde i allmänhet. MVH Klas
-
För att ta bra höjd vid planing behövs ordentligt tryck i seglet, dvs tillräckligt stort segel samt tillräckligt med vind. Är det så att man bara precis planar och det inte går att kliva i stropparna (både fram och bak) så är det för lite tryck, och därför mycket svårt att ta höjd. Måste man då i alla fall ta höjd så får man pina höjd utan planing vilket är tråkigt men ibland nödvändigt tex för att komma tillbaka där man startade. Mitt råd är alltså att ta ett större segel så att det planar ordentligt då brukar det inte vara svårt att få höjd, är man ordentligt överriggad (dvs för stort segel) så kan problemet tom vara det motsatta man tenderar att få för mycket höjd eftersom det går otäckt fort när man faller av (dvs går mer med vinden). MVH Klas
-
Beror ju lite på vad man väger, om man är i 50-kilos klassen får man väl segla en del med 5,4 som störst, men om man som jag väger knappt 90 så skulle jag inte fått många minuter med planing denna säsong med 5,4 som störst.(Jag har då seglat i Stockholm i stort sett varje gång det gått samt varit 4 veckor i Haga Park. Det är roligare att plana med ett stort segel än att stå på stranden och titta eller att guppa runt utan planing. (Naturligtvis seglar jag dock helst 5,0 i 15 m/s och vågor.) Beg grejor tex mindre formularigg går att få tag i ganska billigt. Sen behöver man ju faktiskt inte en formulabräda som ju är bred och klumpig svår att lasta samt har mycket djup fena vilket inte är så bra på många ställen tex Haga park. Själv har jag en 135-liters bräda och har seglat 9,7 som störst på denna, dock mest en väl beg 9,4, dessutom har jag på Haga Park där det är mycket grunt använt en sjögräsfena som är ca 48 cm lång men ju är bakåtriktad och bara har ett djupgående på 34 cm. Har haft mycket kul med detta och fått väldigt mycket mer segling i planing än om jag haft mindre grejor. MVH Klas
-
Hej Tom, kul att Du hörde av dig. Jag har faktiskt försökt rekvirera blocket direkt från Chinook i USA, det verkar gå men det är ju enklare att köpa det från dig. Vore ju kul att ses nån gång hela familjen. Är bakjour hela den här helgen, annars går det bra när som helst. MVH Klas
-
Hej, är det möjligen någon som sitter på ett begagnat Chinookblock för skothornet? Är i så fall intresserad av att köpa detta. De är slut i surfbutiken. MVH Klas Argulander
tel 08-97 75 18 el 070-450 76 80 (Bor i Segeltorp 8km söder om Stockholm) -
Har haft en del cambersegel har nu endast två kvar, olika tricks för varje segel. Brukar funka med att trä på masten som vanligt och försöka se till att man liksom för ned cambrarna efter masten så att de sitter på plats. Sedan drar man nedhalet halvhårt dvs så mycket man kan dra utan att använda någon riggpinne. Sedan är det ofta någon camber som hoppat ur, denna lägger man på plats och slutdrar sedan nedhalet hårt, då brukar det funka. (Gäller tex NP RX2 9,4). Andra segel fungerar inte denna taktik, har någon camber hoppat trots att man försökt trä på dem i ordning så är det svårt att rätta till det, oftast är det då bäst att börja om från början. (Gäller tex NP VX 2 6,3, oftast går det dock lätt att rigga just detta segel). Andra segel som jag haft har varit för jävliga att rigga tex Wallen race 7,5 , svårt att rigga utan att bryta någon latta. NP RX 2 7,8 också mycket svårt och tålamodskrävande att rigga (möjligen pga fel mast). Sammantaget måste man bli överens med varje cambersegel, gör man exakt rätt brukar det gå hyggligt smidigt att rigga, fuskar man det minsta får man problem. MVH Klas