argulander
Forumsvar skapade
-
Görväln ligger nu med fullt seglingsbar stöpis, några av skridskoseglarana var där idag 24/2, ytan är lite skrovlig men bär bra. Inget som man fastnar i, endast lite lätt snö i fläckar. Lämplig utgångspunkt tex Strandvägen i Kungsängen.
MVH Klas
-
Enligt uppgift ska det finnas ett renblåst parti på Blacken i Västeråstrakten, som kanske kan lämpa sig för issegling?? Har inga närmare uppgifter, eller lämpliga ställen att äntra isen. Kanske något för entusiaster för söndagen 20/2?
Klas
-
Isläget för segling på is är tyvärr mycket dystert, nyisarna har inte växt till tillräckligt trots ganska stark kyla (beroende på mulet väder och dålig utstrålning) de äldre isarna är täckta av tjock snö med stöp i botten. Det finns ej rapporter om helt genomstöpta isar. Således finns bara en del plogade banor att åka på, i den mån de ligger i rätt riktning kanske det går att segla där men det är nog inte att rekommendera torde nog vara impopulärt bland långfärdsåkarna. Bla så går ju Vikingarännet i morgon med start i Kungsängen.
MVH Klas
-
Verkar ju lite lugnare med skridskosegling eller isjakt!!! En annan fördel med skridskosegel(gäller dock ej vingsegel) är att det är lätt att ta sig fram om det slutar blåsa eller om man startar i lä och vill ut i vinden, det är bara att lägga seglet på huvudet och åka skridskor ut till vinden, eller hem.
MVH Klas
-
Undrar om det inte är minst lika lätt att få kastfall på en isbräda som på en vindsurfingbräda trots att underlaget är mindre “stökigt” trackssystemet är nog mer oberäkneligt än hur en vindsurfingbräda styr i vattnet. Har prövat isbräda lite (fiberspars modell) verkade inte helt lätt. En väsentlig skillnad på is och vattensegling är att friktionen är mindre, dvs mindre kraft krävs för framdrivning och därmed mindre kraft i hängsele och armar (vid mycket hög fart kommer dock luftmotståndet in som en väsentlig komponent). Mindre kraft på hängsele och armar borde öka chansen för att avvärja kastfall. Brukar fö inte “fegköra” men utsätter mig å andra sidan inte för onödiga risker, vilket sannolikt räddat mig från en del skador, tycker nog att jag får ut mycket av både issegling och vindsurfing trots denna inställning. Hoppas nu inte isbrädesegling visar sig vara en farlig och skadedrabbad sport, vilket skridskosegling, (Skimbat, Draksegel och vingsegel) samt isjaktsegling inte är i någon påtaglig utsträckning vilket jag försökt peka på i tidigare inlägg.
MVH Klas
-
En viss betydelse har det säkert vilken kontroll man har över grejorna, styr brädan lite som den vill så borde ju risken för kastfall el dyl vara större, får man grejorna att fungera perfekt och göra som man vill blir man nog mindre orolig för skador. Rejäla kastfall på vindsurfingbrädor är väl fö inte så vanliga med någorlunda vana surfare,(i alla fall vid fegkörning) man undviker ju det helst eftersom grejorna ofta går sönder.
MVH Klas
-
Min erfarenhet är att skaderisken vid issegling (dvs skridskosegling, skimbat, isjakt) är relativt liten såvida man inte krockar med någon eller något. Man glider ju på isen när man ramlar så det blir ju inte tvärstopp, fallhöjden är ju inte så stor från skridskor eller från en isbräda. Jag har isseglat sedan 1967 ofta 30-50 dagar per säsong på alla typer av is och vindstyrkor, har aldrig (peppar-peppar) skadat mig det minsta allvarligt. En gång hade jag nytta av min hjälm när jag gick igenom överis och slog i huvudet. Måste här poängtera att överis kan vara mycket farligt. Använder faktiskt enbart hjälm som skydd för egen del. Det är dock möjligt att isbräda utgör större skaderisk än Skimbat och skridskosegel.
MVH Klas
-
Dels är det så att DN-jakterna är utvecklade under mycket lång tid, prylarna är exakt anpassade, skenorna perfekt slipade och inställda för exakt parallellitet med digitalt mikrometermått, riggen är också mkt bättre anpassad för de krafter det handlar om, man har kommit på att det är optimalt att masten böjer av åt lä på mitten spec vid hård vind (ser ganska underligt ut på bild men fungerar bra). Isabellorna har en alldeles för klen rigg som ju är anpassad för att väga upp en vindsurfare som hänger i hängsele en isjakt ger mycket mer stabilitet och riggen sviktar därför allt för mycket och fungerar ej optimalt, dessutom är det risk för att masten går av ( skulle ogärna offra en av mina kolfibermaster på en Isabella. Hellre än att bygga en Isabella skulle jag köpa en begagnad DN-jakt som man kan få för ca 12000 kr. (Om jag nu inte var såld på skridskosegling). DN-jakterna har dessutom en väl utvecklad organisation med tävlingar EM, VM mm. Bifogar bild på DN-jakt under tävling på Görväln förra säsongen.
MVH Klas
-
Ytterligare en bild från den superba isseglingsdan på Görväln vid Kungsängen 12/2.
MVH Klas
-
En otroligt fin dag idag 12/2 på Görväln vid Kungsängen perfekt is och jämn fin vind på 4-5 m/s, 3 Draksegel och ett 10-tal Skimbattar 1 Isabella och 1 Hemmagjord isjakt mfl. Några Skimbattar gjorde en långtur längst upp på Brofjärden. Synd att inte ännu fler hittade till Kungsängen. Vi åkte ut mot råken som ligger nära Kalhäll där på andra sidan nära Kalhäll såg vi en seglare med vindsurfingsegel och isbräda. I morgon ska det blåsa skjortan och snöa kraftigt, åker nog ut till samma ställe om det inte ser hopplöst ut, man vet ju att isen är perfekt under, dock inte kul om det blåser ihop stora snödrivor.
Bifogar en bild från dagens perfekta förhållanden.MVH Klas
-
Skridskosegel dvs konventionellt sk Draksegel är ngt snabbare än Skimbat, dvs de bästa Drakseglarna seglar ifrån de bästa Skimbattarna. Skillnaden är dock ej väldigt stor. Vingskridskosegel som man står inuti är dock betydligt snabbare än både Draksegel och Skimbat, seglar också oftast ifrån DN-jakterna. Nackdelen med vingsegel är att de kräver bättre is än både Draksegel Skimbat och DN-jakter. Har tyvärr ingen bild på ett vingsegel men bifogar en bild på en DN-jakt.
MVH Klas
-
Tack för upplysningarna, låter som det skulle kunna funka även för min 11-åring.
Här är han föresten, Haga Park i somras.MVH Klas
-
Har tyvärr inte så många bra skridskoseglingsbilder, har inte haft digitalkamera så länge, kanske är det roligare med en illustration i alla fall även om en del sett den förut? Görväln blir nog bra i morgon förresten, enligt SMHI-båtvädret ska det blåsa 3-7 SV vilket borde ge vind så man kan segla direkt från startplatsen vid Kungsängen. Bifogar en bild på Draksegel (min 11-årige son Teo).
MVH Klas
-
argulander
Medlem7 februari, 2005 vid 00:32 som svar på: Var är det isfritt i stockholmstrakten just nu?Så vitt jag vet är allt saltvatten av något värde för vindsurfing ännu öppet, det torde gälla Torö, Fituna, Björkvik, Näsby Park mfl ställen. Mälaren och alla småsjöar är dock frusna. Rekommenderar dock att använda delar av sin vindsurfing utrustning för att segla på den nu helt superba isen på delar av Mälaren eller Hjälmaren. Man kan använda segel och rigg till en Isabellajakt, eller använda riggen till en vindsurfingsläde, man kan också använda bara riggen kompletterad med en rostfri soppslev i botten + skridskor. Det är klart att det inte är vindsurfing, men ganska kul ändå och en viss träning i väntan på isfritt och några plusgrader.
MVH Klas
-
Idag var isen verkligen “grym”, säkert minst 15 cm,(orkade inte hugga igenom för att kolla), slät som ett salsgolv, och vidsträckt, det gick att segla 9-10 km utan att byta bog. Sörfjärden rekommenderas alltså.
MVH Klas