aspen
Forumsvar skapade
-
Nä, där tror jag du har fel. Clarkfoam är INTE lika med Styrofoam. Styrofoam är en förädlad form a frigolit kan man säga där man istället för att göra små kulor av materialet har gjort ett homogent block. Styrofoam har flera fördelar jämfört med frigolit i det att det är lättare att jobba med, men ffa det suger inte vatten som frigolit gör. Däremot har du helt rätt när du säger att Clarkfoam tål polyester men det är för att Clarkfoam är ett PU-material och därmed tål lösningsmedel. Sen tror jag inte att det är färgen under som gulnar vid laminering med Epoxi utan det är epoxin själv som inte mår bra av UV-strålning. Ffa billigare (sämre) epoxi gulnar rätt fort. Man kan förhindra det genom att lägga på en PU-lack eller liknande med bra UV-egenskaper.Glömde nämna oxå att Styrofoam/frigolit har en annan stor fördel och det är att den går att skära med en glödtråd.Gör INTE det med Clarkfoam/PU-skum då det inte fungerar dessutom bildas det en väldigt farlig gas.
-
Glöm inte åksjukepillren för vägen dit är minst sagt krokig!
-
Är det här början på en Retro-trend?? (Å jag som sålde min gamla F2 slalombräda förra året, jäklar).Har vi fler liknande brädor på ingång??
-
Sträcker du verkligen nedhalet allt som går och lite till?
Många åker runt med alldeles för slappa nedhal. Att cambrarna (vilket ord) inte vill flippa runt brukar vara mycket indikativt för att mer nedhal behövs. Även lite uthal brukar kunna hjälpa ffa på segel av senaste årsmodell ( de är gjorda för att generellt ha mer uthal än man hade tidigare) då det gör att lattorna inte trycker lika hårt i cambrarna. Så grundtips, skaffa ett bra verktyg för nedhalsdrag så att du kan dra med bägge händerna. Själv använder jag ett gammalt bomförlängningsrör (ca 30 cm). Runt den lägger jag sen nedhals-repet med ett dubbelt halvslag. Sen är det bara att sträcka utav bara h-e med bägge händerna. -
Det här är intressant!
Är det verkligen nödvändigt med mask under lamineringen om man använder de “miljövänliga” epoxisar som finns? Dom innehåller ju inga lösningsmedel som Polyester som ju luktar satan.Sen vad gäller slipning så använd för guds skull våtslip-papper där vattnet binder dammet och torrslipa inte!!
-
Jag var där i somras men tyvärr bara en dag och då var det förstås stiltje. Kollade dock in uthyrningen och den var klart seriös med F2, North och Pryde prylar av årets modell. Vägen dit från turistorterna på norra sidan är väldigt krokig. Så har man anlag för åksjuka så….
Det går bussar dit men dom är inte roliga utan hyr en egen bil istället. Själva byn är en sömnig fiskarby med främst tyska turister. Du kan försöka hitta mer på Happy-surfing’s tyska websida eftersom det är dom som står för uthyrningen. -
Tidigare hade jag problem med studsande bräda ffa i gippen, men genom att lägga på “mega-tryck” på mastfoten under gippen så blir brädan mkt lugnare.
-
Du har helt rätt i att det verkar problematiskt att få tag på block. Frigolit är ju billigt och tjusigt vitt men suger vatten och är svårt att få snygg yta på då det liksom smular. Nä då tror jag styrofoam är bättre. Visserligen är det blått (för AHD kopior?) men har fördelen av att det inte suger vatten och inte smular vid slipning. Det är klart, vill man göra proffsbyggen så är det nog frigolit med PU-sandwich som gäller, men det ligger nog utanför möjligheten för en glad nybörjare/amatör, då det kräver vacumpumpar och vacumsäckar. Färdiga PU-block (clark-foam)kan kanske CLS-Uffe Larson få fram men dom är ganska dyra. Fördelen är att de har grundshapen klar och att de går att laminera men den billigare polyestern. Vad gäller epoxi för frigolit/styrofoam så har jag handlat det av NM-Epoxi ( http://www.nilsmalmgren.se) som är väldigt bra att ha att göra med och relativt billiga. Akta dig för att köpa av Watski eller dylika leverantörer då dom är nästan dubbelt så dyra som NM. Det finns flera brädbyggar sidor på nätet så det är bara att surfa med en bra sökmotor.
-
Jasså du känner honom. Jag köpte en våtdräkt till min flickvän (nuvarande hustru) där kan det ha varit 86? Time do flies.
Det är kul att se att det är fler än jag som tillhör det äldre garded, och fortfarande kör hårt. Själv så har jag hållit på sedan sommaren 79 då jag fick upp Sordelin ( med träbom, och stick centerbord)) i planing och på rot bestämde mig att det här är grejen. Jag måste säga att jag har inget större behov av en svensk tidning, jag får all info jag behöver här på WWW faktiskt. Tester och sånt sköter tyskar, amerikaner och britter mkt bättre. Sen håller jag med om att det finns en slags “skråanda” som är mkt positiv. De dagar det blåser till så kommer det folk som är mellan 16-50 år och alla pratar med alla och har roligt på vattnet. Skulle man våga sig till att prata med en fjunig 18-åring om sina problem på hash-brädan i fjällbacken så blir man bara tillsagd att “stick och dö,tönt”. Nej, “small is beatiful” och bra mycket bättre än stor och hypad. -
Det som egentligen avgör hur mycket fena brädan klarar är hur fet häcken är dvs OFO-måttet (dvs bredden 30 cm från bak) då det styr hur mkt moment du kan lägga emot fenans vridkraft. Ju större fena desto större vridkraft= större bredd OFO behövs för att hålla emot.Titta tex på AHDs FreeDiamond 70 som inte tål hur stora fenor som helst pga den relativt tunna häcken fast brädan i sig är som din dvs 70 cm bred. Sen tycker jag att det gått lite hysteri i att ladda på stora fenor. Större är inte bättre. Visst, man tar bättre höjd och planar kanske lättare men fenan är oxå den del som står för största motståndet (= lägre toppfart) och större fenor ffa om dom är raka är ofta svårare att gippa med än mindre med lite böj. Så som vanligt kan man bara säga “lagom är bäst”. Sen ska man väl oxå skilja på om du ska köra “Race” eller om du är mer för Free-ride. För Freeride med 9.0 skulle jag nog ladda på något mellan 45-50 cm om brädan är hyfsat fet bak, men det är min personliga åsikt. Andra kanske vill ladda på mer eller mindre.
-
Med dagens ytterligt stabila segel så skulle jag inte tveka att skaffa ett 7-7.5 kvm som komplement till 5.5 och 4.7. Brädan din är så pass stor så det bör inte vara några problem. Kompletera detta segel med en fena på runt 40 cm och du har ett bra lättvinds-kit för sommarens brisar.
-
Konfen är ju tänkt att inte vara kommersiell men jag får väl göra ett unantag:-)
Jag köpte seglet av Anders på Landskrona surf medans han hade en intro-rabatt på 10%. Så jag betalade bara 2600 kr inklusive transport med SJ-gods. Slå det den som kan! Nu är det nog slut på hans intro-rabatt men han håller fortfarande väldigt bra priser för sprillans nya segel av årets modell. Som du kanske vet så är ju ART uppköpta av Mistral-koncernen där även North ingår vilket har gjort att årets ART är utrustade med North’s utmärkta trimindikatorer (VTS eller vad det heter)i toppen på seglet. Den enda nackdelen är att Anders vill ha betalt i förväg och att man kan få vänta lite längre på grejerna än vanligt då han inte har något lager själv utan beställer direkt från fabriken. Jag kan dock rekommendera honom till 100 % då han verkligen är seriös och mån om att hålla en underrättad om vad som händer. Jag kan nämna att detta segel i Tyskland går löst på över 4000 kr.
Seglet har 7 lattor plus en fast latta i toppen. Seglet riggar på normal 490-mast 26/29 IMCS. Brädan jag har är en custom-feting ca 70 bred, 280 lång med 46 cm fena. Det kitet med det här seglet fungerar utmärkt. Med lite pump skulle jag tro att man kan plana vid 5-6 m/s i vind, (jag väger ca 80 kg).Ha de
-
Intressant diskussion!
Själv köpte jag ett ART Prime 8.5 (no-cam, ruggigt bra pris) efter att i många år nästan bara ha kört med cambers. Seglet är lättriggat och block-head toppen tycker jag jobbar bra. Vad som är frapperande är det oerhörda vindspannet. Det här seglet verkar palla allt mellan 4-10 m/s. Det enda lite negativa tycker jag är den lite “svampiga” känslan jämfört med ett cam-segel i denna storlek som är mer direkt och att höjd-tagningen möjligtvis är något sämre, men för free-ride har ju den marginell betydelse.Den något svampiga känslan är nog oxå bara en vanesak. Sen verkar det som att uthalet är tillbaka som trim-möjlighet jämfört med för några år sedan då man alls inte skulle röra det. -
Kol/kevlar vävar kan handlas av Tanso AB som skickar på postorder. Undvik Wat-ski, Erlandsson och dylika företag som tar duktigt betalt för sina prylar.
(http://www.tanso.se)
Surfa på -
När jag tittar på Coremats hemsida så pratar dom bara om polyester och att nån del av mattan är “styrene soluble”, därav min misstanke att polyester är det som gäller, men du tycks ha bevisat motsatsen 🙂