aspen
Forumsvar skapade
-
Kort fråga,
Blir laminatet genomskinligt eller döljer det eventuella skavanker som hamnar under?? -
Klokt val.
Jag tror att de flesta 08/Mälar seglare skulle ha användning av dito brädor, sen kan man ju alltid kompletera med en mindre bräda för de (få) blåsiga dagarna som ju ändå är de dagar man lever för. Jag undrar vad den optimala segelstorleken är för denna typ av bräda dvs var/när blir vinsten i tidigare planing så liten jämfört med den “trade-off” att seglet blir för stort och nästintill ohanterligt. Givetvis är väl det mkt avhängigt storleken (vikten)på seglaren och kunnandet hos densamme, men på ett ungefär?? -
Jag har en 490 cm, 30-50 mast dvs 30 % karbon i bottendelen och 50% i toppen som fungerar utmärkt. Jag har fått för mig att det är Fibrespar som tillverkar dom, men jag kan ha fel.
-
Tack för berömmet!
Jag tror att man ska tänka på några saker och det är att v-formen gör brädan okänsligare för chop. “Trade-off” är att den planar något senare men det tar man ledigt igen många gånger om med den större bredden. Jag tror oxå att man om man vill ha en bräda som gippar hyfsat bra trots bredden så ska man skära ner kanterna ordentligt så att dom blir relativt tunna annars är nog risken stor att man kommer att studsa utan kontroll i gippen. Generellt sett (från mitt håll) så vill jag hålla ner volymen över hela brädan då den inte gör någon större nytta utan gör bara ekipaget tyngre och allmänt otympligare på vattnet, dvs jag gillar lite tunnare brädor bättre än tjocka. Den stora bredden gör oxå att man kan bygga in mycket sväng (kurvig bräda) som oxå i viss mån gör brädan gippvänligare. Man ska heller inte glömma att den korta raka ytan bak och den kurviga rockerlinjen (jämfört med äldre brädor) oxå gör sitt till för att bättra på kurvegenskaperna. Dessa parametrar sammantaget tar i vis mån bort effekten av den stora breddens negativa påverkan på gippegenskaperna. Vad gäller de olika brädor du nämner så måste jag nog passa då jag inte har seglat någon av dom men jag misstänker att Xantos 290 med sin fetare häck och något mera bredd bör plana fortare än “gamla” 295 II. Det ska bli intressant och se vad tidningarna kommer att skriva om de “mindre” fetingarna som är på ingång som BIC’s 273, AHD’s Maxx-serie och Starboard’s Carve 111 med flera. Dom kanske kan om dom håller måttet bli verkliga all-round brädor (undantaget våg-segling f’stås) som tar segel mellan 5-8 kvm. -
Halloj,
Hurgada och Safaga tror jag dom heter. Dom brukar synas i Engelska och tyska surf-tidningar då dom ofta lägger sina tester där. Vad jag har förstått så är dom väl mest lämpad för typ “slalom-segling” dvs mer platta förhållanden, men jag tror att det finns rev längre ut som lämpar sig för våg-segling.