

barkis
Forumsvar skapade
-
Superkul, hoppas det kan komma i rullning i Sverige också.
Windsurfer LT har ju flera poänger. Tex billigare, enklare och (i mitt tycke) coolare än Kona, och flera märken kan marknadsföra den som sin fast det ändå är en one-designklass vilket borde kunna minska sektmentaliteten som jag tycker Kona lider (inte så) lite av. Den är nog också bättre anpassad för att kunna dubblera som SUP-bräda än Kona.
Det jag gillar mest är trekantsseglet som verkligen är underbart.
På min D2’a föredrar jag detta framför det cambrade, modernare som säkerligen är snabbare, men inte ger samma känsla. Dessutom riggar man på ett tjilivipp! -
Hej,
Lite funderingar angående tävlingen i Åhus:
Vad krävs för att delta?
Jag tänkte betala in årsavgiften på 100 SEK till Vindsurfingförbundet, samt gå med i en klubb ansluten till seglarförbundet.
Då borde jag få ett segelnummer.
Behöver man dessutom ansluta sig till det internationella D2 förbundet (känns lite överseriöst för undertecknad)?
Och i såna fall hur gör man det? -
Du kanske har rätt: viktigast just nu är att öht bygga en klass, inte att skapa mm rättvisa.
Segelstorlekar eller ej: kan man hantera brädan och gå rätt i skiften, samt är ståsäker är det mycket vikigare än hur många m2 man har i riggen och vad man väger.
Så tid på vattnet är nog det som är viktigast (sagt av en som seglade 5 gånger förra sommaren). -
Prova att segla med eller utan 20kg bly på brädan så ser du om det är någon skillnad
-
Sen kan man ju ändå ha gemensam klass, som för Kona.
Skulle vilja säga att just segelyteskompensationen är en stor anledning till Konaklassens utveckling. -
@jlhp 743581 wrote:
Det verkar vara på gång att ändra till max 9,5 kvm segelstorlek för alla.
Om du väger över 78 kg får du segla i tung klass och använda 9,5 även idag, men om du väger under 78 kg får du ”bara” använda 8,5 idag men det kan alltså komma att ändras.
Mina tankar runt det här är att det kan vara ok att spendera lite pengar på ett 9,5 om man går i tunga klassen, men om man som jag själv hamnar i lätta klassen så skulle jag tills vidare undvika att lägga några större pengar på ett 8,5.
Segelytan verkar spela rätt stor roll (surprise, surprise), så jag har inte en suck när jag seglar med 7,3 och kompisen kör sitt 9,5 (båda seglen är sydda för att dra i lättvind). Men som jag skrev tidigare är inte ytan ensamt avgörande, till exempel använder jag hellre mitt NP One Design 7,3, eller till och med ett gammalt trekantsegel på 6,3 kvm, än mitt NP V8 8,5. Och då har jag ändå fått för mig att V8 är kända för sitt bottendrag…
Trist om förslaget går igenom:
Vikten är ju i princip A och O på långbräda.
Att kompensera lite mha större segel för tyngre precis som Kona måste ju vara rätt väg att gå.
Hoppas förslaget hamnar i papperskorgen. -
@dr Masse 743511 wrote:
Jag tycker att det är vår plikt som internetmedborgare att styra bort trafik från FB, Google och Apple. Men det kanske bara är jag.
Det är inte bara du
-
@Raggarn 743504 wrote:
nej tack……låt oss slippa b.s. bland annonserna…..ta det i forumet istället ,
det va sååå skönt när det försvann…
my opinion..och ursäkta kraftuttrycket…men det spårade ju ofta ur med massa ovidkommande vill jag minnas…..
Instämmer med Raggarn!
-
Nu blev man surfsugen igen. Ser härligt ut!
-
barkis
Medlem11 februari, 2017 vid 20:22 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Intressant raceboard på G som skall börja produceras i serie:
https://www.facebook.com/robert.fisher.75033/media_set?set=a.10154069003321254.1073741832.682806253&type=3 -
barkis
Medlem13 december, 2016 vid 12:32 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Ser härligt ut.
Fina brädor ni har! -
barkis
Medlem9 november, 2016 vid 12:36 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Jag kom ihåg att det fanns många vassa D1 seglare på 80-talet.
Inte alls ovanligt att de bästa piskade många D2 seglare.
Men för likvärdiga seglare var alltid D2 snabbare och lite av Formel-1: det experimenterades mer,
byggdes prototyper och det var stora startfält.
Finns fortfarande många fina klenoder ute i garagen: skulle vara jättekul om man kunde bygga en longboardfleet i Sverige och köra lite enkla race.
I vår tid tycker jag D2 och D1 adresserar samma lucka inom windsurfingen: lättvindsseglingen och är nära besläktade. -
barkis
Medlem5 november, 2016 vid 11:33 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Hej,
Kan bara imponeras av att surfa när snön ligger vit utanför dörren.
Tycker det känns lite väl kallt och ruggigt.
Men det är ett bra initiativ.
Laddar till nästa säsong istället. -
barkis
Medlem3 oktober, 2016 vid 19:29 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Låter kanonkul! Skulle gärna komma med. För mig är det kört på vardagar. Höstlovshelgerna är uppbokade så det kan bli svårt att ta sig ner den föreslagna tiden. Ett jättebra initiativ! Stockholm till våren låter finfint.