

benke-2
Forumsvar skapade
-
Säger som kitearna: då vet man det att det är typ ofarligt att krascha i 10 cm vatten.
Jorå han bröt ju nästan bara nacken enligt honom självFast han verkar ju faktist komma upp i 55 knop genom att bara segla rakt fram med draken, utan något fuffens.
Även om man borde dra av 10-20 m på 500 meters sträckan eftersom han kör om draken på slutet. -
kinetic;443606 wrote:Dubbel-suck…Marginalerna är stora men du har rätt i att det inte är helt lätt att få en surfbutik att ”gå runt”, men det beror ju på att markanden är liten…
Alltså slutsats=Det finns ingen större underlag för sponsring har du ju nästan kommit på själv ovan.
Och marginalerna på racesegel är inte så stora, förutom om man lyckas betala Neilpryde-pris på Severnesegel, eftersom dom i princip inte har någon R&D, Jesper Orth verkar ju göra allt själv.
Han verkade ju vara rätt nöjd med att sy lite segel i Geraldton och få bo kvar i Australien.=billigt -
kinetic;443415 wrote:Oregistrerad: Med ”rookie” menar jag ”teamseglare”…där är det säkerligen 40%, eller mer om man är riktigt duktig
Alltså du menar att en ”riktigt duktig” svensk raceseglare skulle få ca 60 procents rabatt eller mer, synd att troligen ingen Svensk får så stor rabatt, nu när Bringdal betalar sina brädor själv.
-
filipl;443381 wrote:När man läser om alla nyinköp för 2008 blir man lite nyfiken på vad sponsorsavtalen typsikt sett kan innebära vad gäller rabatter etc.
För att skaffa den utrustning som vissa har måste man ju antingen vara miljonär eller få köpa utrustningen med mycket stor rabatt.
Efter vad jag har hört förbjuder sponsorsavtalen i allmänhet den sponsrade att berätta om villkoren i sitt sponsorsavtal, men det skulle ändå vara intressant om någon kan berätta vad sponsorsavtalen brukar innebära: 50% rabatt?, 90 % rabatt, får utrustningen gratis?
Filip
Exakt! det är ju så det är!
Hälften av dom som köper racegrejor har ”spons/klistermärke” i seglet, å alla får 50-90% rabatt eller gratis. å alla har en Porsche i bakfickan.
Marknaden är ju gigantisk, det såldes ju ca 20 (löst räknat)RS racing förra året,gånger 2-3000 i marginal per segel + bommar å master också.
Det måste ju vara en omsättning på minst 200 000 -
6,0 mellan 10-18 m/s blir väl bra, den där brädan accar väl bra även med ett 6,0 även om 125 grader blir svårt om det in te blåser typ 12 eller mer.
-
Alla som har åkt wakeboard vet ju hur mycket man kan accelerera när båten gör 180 graders svängen, inga problem att göra 30-35 knop även om båten bara gör 15 knop.
Dvs om man faller av 30 grader på samma tid (19 sek) borde man tillföra en sjättedel av den stora kraft som en 180 graders sväng med båt gör, vilket borde göra några knop+ att om man slörar ner 30 grader blir kitens väg 10-12 m kortare än seglarens. -
Tur att han inte tog 50 knop projekted. Att segla med en drake på 10 cm vatten för att på slutet göra en båge där man seglar om draken, precis som man gör när man vänder om med wakebord när båten vänder.
Dvs om man börjar på halvvind i 45 knop och faller av till slör så måste man få en första accelerationsbåge sen kan man lägga på en till accelerationsbåge efter 15 sekunder så har man gjort 500 m, i teorin i alla fall.
Blir ju lite konstigt å bedömma om seglet bara har seglat 480 m när seglarn har kommit 500 m. -
Nedhalsdraget med en 490 mast på ett Rs6 7,2 finns det ingen lina eller rygg som håller för. Med 460 mast är det ”bara” tyngsta nedhalet hitils.
-
Kanske satsar på en TE bräda i 15000 kr segmentet med mycket karbon, som borde bli ett helt kilo lättare en huvudkonkurenten Starboard.
Taskigt emot tjejerna att minsta slalombrädan är 56 bred, måste ju kännas typ som en formula över 15 sekunder. -
Tjena!
Har en JP Slalom III (3) till salu i nästan nyskick (inte en ding).
Brädan har 89 liter, 59 bred och väger endast 5,3 kg, dvs känns som en customslalom.
Funkar från 8 sekunder (och accelererar igång direkt eftersom den är så lätt) med ett 7,0 även fast man väger 95.
Pris7700 kr -
Säg så här: AAs bräda på bilden verkar ju vara i trä, men såg på en video innan han skulle köra senanste gången att brädan var svart på ovansidan.
Tror att träbyggmetoden blir för tung, en 41 cm bred kanalbräda väger bara 2,9 kg, 36 bred väger mindre.
En ca 2,5-2,7 kg`s bräda kan ju ha en mindre fena och behålla noslyftet och accar bättre pga den mindre vikten -
Mården;439940 wrote:kom på en grej till
att när jag försöker stänga mer känns det bara som jag trycker på fenan i sidled me spinout som följd
istället för att få någe tryck framåtTycker det ser ut som att mastfoten sitter några cm för långt bak för att det ska gå bra att stänga på halvvind, men verkar sitta lagom för en speedslör.
Brädan är ju också rätt så stor för förhållandena, en 58 bred slalom är ju ganska stor även om literantalet bara är 90 typ.
Hade nog gått bra å stänga till med speedbrädan och kanske nån cm till nedhal, för att kompensera vindriktnings-ändringen i seglet. -
Verkar bli bra imorrn om man klarar kylan, även om det råkar vara choppigt i Torkelstorp.
Får nog köra med slalombrädan så att man inte behöver bada flera minuter i sträck. -
Knatte;437650 wrote:Både brädan och fenan som han använde är proto från 2004. Borde det inte funnits snabbare grejer som han kan använda i kanalen? Eller är han så jäkla nöjd med sin gamla bräda? Det är ju bara seglerna som är nya:smirk:
Brädan som han nämner på gps sidan (214*33) är inte den som han kör på i videon, tror han körde på en 36 cm bred bräda även fast den också verkar vara en 2005a.
Han vekar ha en del olika 05-07 brädor han växlar runt på.
Albeau verkar ha bytt till en 2,5 kgs karbonbräda istället för starboards träbrädor som troligen väger betydligt mer. Det ser ut som att han har en relativt stor fena.
Garrel hade ju en 34 cm bred nål med 08 grafik och var väl den som färbättrade sig mest jämfört med förra gången.