

benke-2
Forumsvar skapade
-
Jo det är ju klart att vissa protyper inte funkar alls, känns som det borde vara mindre än 5%.
Men dom tar nog inte med en sån bräda till Sylt. En prototyp är oftast minst lika lättseglad som en produktionsbräda. -
Verkar coolt det där med tvinfin, så att man kan åka ända in till stranden i Apelviken på plattvattnet å gippa.
Blir produktionsbrädorna även med tunna g10 fenor som det verkar på bilden så blir det nog bra.
Skillnaden mellan prototypbyggmetoden och serie, är inte mycket mer än att man använder mindre material, dvs tidningsdravel ”som att jämföra en F1 med en std bil” stämmer inte. -
Jorå det går bra att dra rigg på brädan, sjunker nästan till knäna men det är inga problem att hålla balansen eftersom den är så bred.
Tror inte att man ska stirra sig blind på volymen när man väljer bräda, dvs 89 liter idag känns betydligt större än för 5-10 år sen, eftersom brädan är så mycket bredare men har 5-10 liter mindre liter i fören, dvs 89an kommer nog kännas stor över 15 m/s (men har man en mindre bräda är det ju inga problem)
Har inte testat 69an men den är ju trots allt 53 bred och funkar upp till 6,3-6,5 och kanske inte känns så liten som man kan tro, men den lär sjunka långt om det blir helt stiltje.
Falcon 80 kanske kan vara ett alternativ mitt emellan. -
Tjena!
Var ute och hårdtestade JP slalom 3 89 liter igår i 12-16 m/s och fick upp den i 35,8 på första repan, i 1,5 kms öppen sjö. Hade troligen kunnat få upp den 1-2 knop till om jag hade kört fler repor och pressat lite till, men grejorna kändes rätt stora så jag gick in och bytte till speedbräda (och crashade efter 10 min)
Så mitt intryck av brädan är att brädan är lättdriven carbonslalom (5,2 kg) som går högt i vattnet
Segelstorlek: 7,0 till 5,8 i 7 till 14 m/s
Över 12-13 m/s har en mindre bräda bättre kontroll, men går å andra sidan inte att flyta hem på (väger 87 kg) -
tobhed;415876 wrote:Bröt du nåt i Klagshamn? Du gjorde i alla fall en snygg vurpa mitt i banan första dagen…
Tjena!
Jorå började ju med att få jätte spinnout rakt emot startbojen, så att man var tvungen att slänga allt 3m från bojen, men det gick bra i alla
fall. -
Faktist lika bra att köpa en sån där krasch-vest, har brutit revbenen 1,5 ggr på dom 2 senaste fullfartskrascherna.
-
Verkar gå riktigts bra!
Kanske inte ens Bringdals 41,96 är helt omöjligt, om vindriktningen blir bättre. Brukar det inte gå lite snabbare om man hänger på sig lite vikter om det är halv-vindig bana. -
Känns som att topfarten på gunbrädan vid rätt förhållanden dvs rent plattvatten och 15+ sekunder är nästan den samma, eftersom den har så liten våt yta.
Nyheterna är väl:
kortare nos (totallängd ca 220)ger mindre svingweight vilket ger bättre acceleration, tycker att nosen får mindre tailvalktendenser vilket förbättrar accelerationen.
Cutouts minskar den våta ytan men försämrar tydligen kontrollen.
Fenorna borde ge mindre motstånd
En bred och kort planingsyta ska tydligen ge lite mindre motstånd, måste vara marginellt.Har man redan en nästan färdig gun borde det vara värt att testa den i alla fall, även om jag aldrig har saknat en mindre bräda än min214*46cm bräda
-
Rasmus_W;410246 wrote:En superkart känns enligt uppgift ”hjälp jag kommer dö”-snabb redan i 20-30 km/h. Ändå kör folk 250 km/h med superkartar. Klart det går att segla riktigt fort med en bräda som känns läskig redan i låga farter. Det är bara det att oftast vinner lättseglade grejor.
Men grejen är att när Erik Beale hade seglat sin 33 cm breda bräda i 40 knop så skulle plötsligt alla köra på för smala brädor hela tiden, tills en kille dök upp med en bräda som var tio cm bredare än alla andras, rejält tjock kring mastfoten, som hade flyttats fram så den satt hela 140 cm från tailen, eller om det var ännu längre fram. Han blåste ifrån allihopa.
Bra jobbat igen! hittapåmannen.
Alla har väl 2-3 brädor på 40-50+ cmLycka till i Namibia!
-
Säg så här: Finian Maynard fick ju låna Patrick Diethelms 36 cm breda bräda när han seglade 48,7 knop (kanske för att han inte hade nån lika liten själv). Fast det kanske bara var han som ”trodde att det gick fort fast det inte gick fort”.
Så ju smalare bräda desto snabbare borde ju fortfarande gälla om förhållandena tillåter, men smalare än lättviktaren Erik Beales 33 cm bräda blir nog svårt.Förstår inte varför Patrik Diethelm skulle åka runt på F2 Missile xs standard, när han utvecklar och bygger protoyperna själv.