Forumsvar skapade

Sida 37 av 38
  • benke-2

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 14:23 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

    Jo det är ju klart att vissa protyper inte funkar alls, känns som det borde vara mindre än 5%.
    Men dom tar nog inte med en sån bräda till Sylt. En prototyp är oftast minst lika lättseglad som en produktionsbräda.

  • benke-2

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 07:25 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

    Verkar coolt det där med tvinfin, så att man kan åka ända in till stranden i Apelviken på plattvattnet å gippa.
    Blir produktionsbrädorna även med tunna g10 fenor som det verkar på bilden så blir det nog bra.
    Skillnaden mellan prototypbyggmetoden och serie, är inte mycket mer än att man använder mindre material, dvs tidningsdravel ”som att jämföra en F1 med en std bil” stämmer inte.

  • benke-2

    Medlem
    19 september, 2007 vid 14:25 som svar på: JP för Speed

    Jorå det går bra att dra rigg på brädan, sjunker nästan till knäna men det är inga problem att hålla balansen eftersom den är så bred.

    Tror inte att man ska stirra sig blind på volymen när man väljer bräda, dvs 89 liter idag känns betydligt större än för 5-10 år sen, eftersom brädan är så mycket bredare men har 5-10 liter mindre liter i fören, dvs 89an kommer nog kännas stor över 15 m/s (men har man en mindre bräda är det ju inga problem)

    Har inte testat 69an men den är ju trots allt 53 bred och funkar upp till 6,3-6,5 och kanske inte känns så liten som man kan tro, men den lär sjunka långt om det blir helt stiltje.
    Falcon 80 kanske kan vara ett alternativ mitt emellan.

  • benke-2

    Medlem
    18 september, 2007 vid 23:03 som svar på: JP för Speed

    Tjena!
    Var ute och hårdtestade JP slalom 3 89 liter igår i 12-16 m/s och fick upp den i 35,8 på första repan, i 1,5 kms öppen sjö. Hade troligen kunnat få upp den 1-2 knop till om jag hade kört fler repor och pressat lite till, men grejorna kändes rätt stora så jag gick in och bytte till speedbräda (och crashade efter 10 min)
    Så mitt intryck av brädan är att brädan är lättdriven carbonslalom (5,2 kg) som går högt i vattnet
    Segelstorlek: 7,0 till 5,8 i 7 till 14 m/s
    Över 12-13 m/s har en mindre bräda bättre kontroll, men går å andra sidan inte att flyta hem på (väger 87 kg)

  • benke-2

    Medlem
    17 september, 2007 vid 21:12 som svar på: Hur många använder flytväst?
    tobhed;415876 wrote:
    Bröt du nåt i Klagshamn? Du gjorde i alla fall en snygg vurpa mitt i banan första dagen…

    Tjena!
    Jorå började ju med att få jätte spinnout rakt emot startbojen, så att man var tvungen att slänga allt 3m från bojen, men det gick bra i alla
    fall.

  • benke-2

    Medlem
    17 september, 2007 vid 16:33 som svar på: Hur många använder flytväst?

    Faktist lika bra att köpa en sån där krasch-vest, har brutit revbenen 1,5 ggr på dom 2 senaste fullfartskrascherna.

  • benke-2

    Medlem
    5 september, 2007 vid 01:33 som svar på: Swespeed på G

    Verkar gå riktigts bra!
    Kanske inte ens Bringdals 41,96 är helt omöjligt, om vindriktningen blir bättre. Brukar det inte gå lite snabbare om man hänger på sig lite vikter om det är halv-vindig bana.

  • benke-2

    Medlem
    3 september, 2007 vid 15:29 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

    Känns som att topfarten på gunbrädan vid rätt förhållanden dvs rent plattvatten och 15+ sekunder är nästan den samma, eftersom den har så liten våt yta.
    Nyheterna är väl:
    kortare nos (totallängd ca 220)ger mindre svingweight vilket ger bättre acceleration, tycker att nosen får mindre tailvalktendenser vilket förbättrar accelerationen.
    Cutouts minskar den våta ytan men försämrar tydligen kontrollen.
    Fenorna borde ge mindre motstånd
    En bred och kort planingsyta ska tydligen ge lite mindre motstånd, måste vara marginellt.

    Har man redan en nästan färdig gun borde det vara värt att testa den i alla fall, även om jag aldrig har saknat en mindre bräda än min214*46cm bräda

  • benke-2

    Medlem
    1 september, 2007 vid 19:30 som svar på: 08?

    maratonet

  • benke-2

    Medlem
    1 september, 2007 vid 18:23 som svar på: 08?

    Tjena tjena!
    Tänkte testa med 6,7 och 100 liters freeride, om prognosen stämmer borde det funka.

  • benke-2

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 04:57 som svar på: Swespeed på G
    Rasmus_W;410246 wrote:
    En superkart känns enligt uppgift ”hjälp jag kommer dö”-snabb redan i 20-30 km/h. Ändå kör folk 250 km/h med superkartar. Klart det går att segla riktigt fort med en bräda som känns läskig redan i låga farter. Det är bara det att oftast vinner lättseglade grejor.

    Men grejen är att när Erik Beale hade seglat sin 33 cm breda bräda i 40 knop så skulle plötsligt alla köra på för smala brädor hela tiden, tills en kille dök upp med en bräda som var tio cm bredare än alla andras, rejält tjock kring mastfoten, som hade flyttats fram så den satt hela 140 cm från tailen, eller om det var ännu längre fram. Han blåste ifrån allihopa.

    Bra jobbat igen! hittapåmannen.
    Alla har väl 2-3 brädor på 40-50+ cm

    Lycka till i Namibia!

  • benke-2

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 17:44 som svar på: Swespeed på G

    Säg så här: Finian Maynard fick ju låna Patrick Diethelms 36 cm breda bräda när han seglade 48,7 knop (kanske för att han inte hade nån lika liten själv). Fast det kanske bara var han som ”trodde att det gick fort fast det inte gick fort”.
    Så ju smalare bräda desto snabbare borde ju fortfarande gälla om förhållandena tillåter, men smalare än lättviktaren Erik Beales 33 cm bräda blir nog svårt.

    Förstår inte varför Patrik Diethelm skulle åka runt på F2 Missile xs standard, när han utvecklar och bygger protoyperna själv.

  • benke-2

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 20:22 som svar på: sthlm tis

    Tjena!
    Vindriktningen behöver nog vara 330 grader eller mer, så att vinden kommer från havet .Nu när det var rak NV så kom vinden från land och en liten fjärd innan den gick över biotestpiren, så det blev ju aldeles för byigt.

  • benke-2

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 05:09 som svar på: sthlm tis

    Jag åker typ nu, mitt nr är 0709 816978/Benke

  • benke-2

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 20:23 som svar på: sthlm tis

    Åker vid 8 tror jag

Sida 37 av 38
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums benke-2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.