bicless
Forumsvar skapade
-
Jag har lagat ett hål på bic med rigo epoxy spackel som länkades till tidigare i denna tråd. Funkade perfekt. Har du större hål så använd glasfiberväv som armering.
-
Jag har inte testa Gong men när man jämför airsups som kostar 3000 med 7000 och sen med 11000 så är det stor skillnad. 3000-5000 är ofta singelskin med enkel dropstritch, Funkar bra för små lätta personer. Klarar inte högre tryck än 14-15 PSI utan att tappa formen så man bör köra dem med 12-15 PSI. 6000-9000:- nivå får man oftast dual skin och klart bättre dropstitch och PVC. Dessa klarar ofta 17-20 PSI utan att tappa formen och skarvar är bättre gjorda. Passar även vuxna med vettig prestanda. RED som gör typ 9000-12000:- nivå på brädor har ett rejält snäpp till högre nivå. Dual skin, Bästa PVC, bästa dropstitchen (som görs i sydkorea ej kina), 3 lager i alla skarvar, förstärkta railband etc. I dessa kan man maxa i 25 PSA och endå håller de ihop. Du får klart bättre prestanda och styvhet och supen behöver inte vara tjock för att funka för en vuxen. RED 9’8 har också RSS som ger styvare kant som är klar fördel om du vill kunna svänga på vågen. Det finns andra märken som ochså har premiumprestanda men de kostar ungefär som RED, ex Starboard, vissa Fone och C4 waterman. De sistnämnda görs också i Korea.
-
Jag har fått tag i en ny Phantom 377 2015 från starboard lager. Landar i September. Är nån sugen på sådan så maila. Sen kommer nya 299 troligen i Oktober/November också, den kan man testköra då om man vill då jag kommer ha en för test.
-
Red paddle Ride 10’6 om du vill ha en allrounder för både platt, vågor, strömt, stökigt. Bra glid. Stabil. Bra balans mellan Riktningstabil och manöver. Kvalitén 3 snäpp över aquamarine. Mycket styvare och bättre glid.
Red paddle Sport 12’6 eller 11 om du vill ha ännu bättre riktningstabilitet och glid men lite sämre balans och manöverföemåga.
Både Ride och Sport är roliga paddla och har toppprestanda. Båda kommer funka som allrounders. Bara lite olika styrkor.
Mvh
Bicless
-
Man kan dock komma ihåg att köper du stort märke så har man ofta lite bättre resurser och kapacitet lösa transportskador, reklamationer etc och jobbar ofta proffsigt med att ta fram bästa materialen, kartlägga svagheter mm. Starboard har exempelvis ett helt center med ca 100 demobrädor som testas galet mycket. Custom får gå mer på chans. Sen har man dialog med folk på plats i fabriken hela tiden för audit, uppföljning mm. Känns stabilt och proffsigt. Har jobbat med en del mindre tillverkare som det är rena wildavästern. Strular det så strular det bigtime. Det har levereras klart tyngre än spec, anser inte alltid saker är på garanti mm. Bara så man inte tror allt är guld och gröna skogar för att det är lite billigare. Sen finns självklart custombyggare som är bra på hantverket men allt är inte bra bara för man kallar det custom. Och det blir olika personer på om det är Lisa eller Åke som byggt den eftersom alla är olika skickliga. Patrik Diethelm fick exempelvis brädor allt med allt från 7,9-9,2kg på sina custombyggda formula beroende på vem som byggt den och hur petig man varit med epoxyn. Och då byggs det endå i hans egen customverkstad.
-
Jag tror Starboard 299 kommer bli grym. Såhär skriver Remi på Starboard
“
Yes this board will be way better than the curent Phantom 320 and on top of that you will get more fun up wind with dagger board and with out. In planing mode on reach or down wind is much more fun too.”Den skall till och med kunna mäta sig med 377:an på vissa vindar och vinklar.
Och snabbare i planing.Fina är att den finns i 3 versioner, billig mellan, dyr, samma skrov men olika lätta material.
-
Jag valde 295 för den kostar hälften av 377 och är lite mindre extrem longboard. Även bra planingsbräda. Jag gillade den skarpt. Men glider inte som de längre i ickeplaning. Skall köpa nya 299 som kommer i höst. Den verkar vara en optimerad 295a. Den ersätter phantom 320 .
-
Jag har jämfört Rs2 och Phantom 377 kort. Rs2 bra turbräda. Phantom bättre raceprestanda, snabbare på alla vinklar gissar jag. Mest har jag kört phantom 295. Den har jag haft som lättvindsbräda 2 säsonger. Riktigt kul raila på kryssen och brutalt på slören. Grymma vinklar, som en segelbåt.
https://www.boardseekermag.com/news/video-starboard-phantom-action/ -
Enmansföretag som drevs av Mario Vinti. Riktigt duktig shaper, jag hade en Drops naked som jag tokgillade och vi sålde både freeride, freestyle, slalom och formula. Byggena verkar bra de med. Men företaget svårt ha att göra med i affärer. Vi slutade sälj Drops typ 2010 efter strul med reklamation och långsamma svar. Tror inte det var illvilja, snarare hade han inte resurser bekosta ex en delaminering han körde Italienska känslostilen, typ synd om mig, kan inte betala ny bräda eller lagning. Sen drog han på resor så fick man inga svar på 4 veckor. Lite större resursstarkare producenter att föredra.
-
Severne Convert 8,5 riggas på 460cm mast. Men jag skulle ännu hellre nog valt Sailloft traction 7,5. Funkar perfekt på 460 och drar bättre än vissa 8,5:or men samtidigt hyfsat smidig.
-
Det har nog alla surfbutiker. Denna kör jag och tycker den är lagom nivå: http://www.surfspot.se/ding-all-epoxy-reparaturset-for-brador.html
-
Låter grymt, man blir lite sugen segla långbräda faktist.
-
Jag har seglat Kona med vanlig freeriderigg, funkar helt ok. Man behöver inte vara superkräsen direkt från början tycker jag. Styrkan med Kona är att den går bra både i lätt och rätt hårda vindar, väldigt brett register. Men i respektive vind finns det specialistbrädor som går bättre. En dedikerad longboard går bäst i lättvind typ Starboard phantom 377, men svindyra. Phantom 295 och 320 lite billigare och nice de med. Tyvärr har Starboar prissatt dem så högt sista säsongerna. Ca 15-17.500 för bara brädan för en 295 eller 320 och typ dubbla för 377. Sista 2 säsongerna kör jag istället mycket på Starboards windsup, den glider ännu bättre en konan faktist och nästan som en 377, älskar den bräda. Dessutom en riktigt bra SUP. Konan är dock lite rejsigare med sina fotstroppar, och rejäla trim på mastfotsplaceringen. Så beror lite på vad man vill ha. Vill man supa också och ha maximalt med glid i lättvind men också rolig planing tycker jag du skall kolla in starboarden, den heter 12’2 freeride: http://www.surfspot.se/vagsurfing/standuppaddelboard/brador.html?cat=170. Jag har seglat upp i väddö kanal med den vilket säger en del om kryssförmågan. Skall man inte supa och vill köra i stroppar så är konan kanonalternativ.