bicless
Forumsvar skapade
-
Återkommer med öppettiderna, blir tyvärr ej 7 dagar per vecka.
-
Flera segeltillverkare har börjat göra freerace segel som är designade för att gå igång extremt tidigt. Själv seglar jag på ett sådant Sailloft traction 8,5. Med modern 150 liters freeride i kombination går jag igång ibland redan vid 4-5 m/s.
Även severne har ett liknande och tror North har ett på G.Mitt traction kan jag även trimma för lite hårdare vind men det är bäst i just lättvind.
-
Nu är inte jag någon formulaexpert men tror att en freeride är ett smidigare alternativ, dels mindre krångel vid riggning, dels hållbarare, dels lättare jippa.
Du kan få igång en 150 liters freeride med ett bra lättvindsseglel på 8,5 kvadrat i ca 5-6m/s. Det funkar i alla fall för mig många sommardagar och då har man en rätt smidig rigg (funkar även att vattenstarta med prylarna om det kommer lite vindbyar)Mvh
Bicless
-
Visst men tänk på att många nybörjare här på ostkusten seglar 150-200 liter. Väger man 47 kilo så kanske därför 120-130 är lämpligt. Men möjligt att 110 funkar, bara brädan är bred.
Annat perspektiv är att även erfarna seglare ofta seglar sin vikt i liter + 60 till80 liter på ostkusten för att få maximalt med seglingsdagar. Det skulle för en 47 kilos innebära 107-127 liter utan att brädan är för stor som lättvindsbräda, även när man lärt sig grunderna. Så länga man seglar i byiga ostkustförhållanden så växer man inte ur brädan i första taget.
Bicless
-
Jag tycker du skall ha mer volym. Många tröttnar för att det är för vingligt och svårt med för liten bräda och tröttnar därför. 120-150 liter skulle jag rekommendera, helst bredare än 65cm, gärna 70cm eller 80cm.
Här på ostkusten /stockholm där du verkar bo så är det inte så jämna vindar, de flesta seglar mycket på stora brädor för att slippa stå och vingla utan planing. Tror inte du kommre tycka den är för stor eller tröttna på den storleken särskilt fort. Seglar du mycket på västkusten, gotland, öland mm är läget ett annat och du kanske kan gå ner till 110.Mvh
Bicless
-
Jag har vindsurfat med dubbelneopren dräkt (neil pryde 4000 vågsurfing dräkt) och det kan jag ej rekommendera. Enkelneopren klart varmare vid vind vindsurfing enligt min åsikt. Nu kör jag Ascan polar som vi själva säljer och den är mycket varmare. Man blir knappt blöt och ytan torkar direkt när man kommer upp ur plurret. Även de prolimitdräkter och neilpryde dräkter med enkelneopren jag provat klart varmare än NP 4000 med dubbel neopren.
Mvh
Bicless
-
Överdelen sett om man vänder upp och ner på den och undrar varför den kryssar uselt och upptäcker att fenan ny krymt till 4 cm lång.
Den överdelen finnes alltså. Övriga delarna ligger och flyter i östersjön. Om någon stöter på dem får ni gärna höra av er. Andra underdelar som kan tänkas passa emottages tacksamt.Bicless
-
Jag har en halv trimboxfena, överdelen, så har du underdel så är det vara höra av dig 🙂
Annars kan överdelen skänkas bort till behövande (om jag får ur faanskapet ur brädan)Bicless
-
Hej Svejs
Har du frågor om drops naked så är du välkommen maila info@surfspot.se då vi säljer dem. Fina brädor de där ……..
Mvh
Bicless
-
Ja, eller så kan du lägga på några liter. Mälaren och ostkusten är ojämna förhållanden så många har en 130-150 liters för att kunna surfa vindfattigare dagar.
-
bicless
Medlem12 mars, 2008 vid 23:30 som svar på: TIPS till att fräscha upp brädan, färgval + halksyddSvenne, du är som en uppslagsbok 🙂
-
Tänk bara på att vissa master med kolfiberandel 50% är sega och trötta jämfört med andra med samma andel.
Många stirrar sig blinda på andelen kolfiber och det tycker jag ofta blir fel. Jag tycker inte heller prepeg är en garanti för bra mast. Fiberspar har ju exempelvis sin egna patenterade teknologi i Exel fabriken i Finland och vissa av deras master verkar okrossbara. De använder inte prepeg.Mvh
Bicless
-
Om du inte fick med shim med masten så kan du köpa för billig peng hos surfbutiker som våran.
Mvh
Mattias
-
Fanatic är kännt och bra märke. Spelar i samma liga som de andra stora märkena som Mistral, Bic, Naish, F2, Tabou mm.
Du får ungefär samma nivå på grejerna oavsätt från vilken av de stora tillverkarna grejerna kommer, viktigast är att du väljer rätt modell (troligen freeride i ditt fall) och rätt storlek så den passar som bäst i de vindar du seglar mest. -
Vanliga surfställen i Mälaren från ett stockholmsperspektiv är Rasta ute på ekerö, Görväln i järfälla, Lövsta i hässelby och sätranbadet på sydsidan (tror det heter så). Finns massor med flera men tror de ovan är kändast.
Fanatic shark och liknande brädor som ligger mellan 120 och 160 liter tycker jag passar bäst för typisk mälar surfing, dvs oftast lättvind. Ibland behövs mindre bräda men dessa dagar är oftast lätträknade.
Mvh
Bicless