bicless
Forumsvar skapade
-
@Ola H. 420089 wrote:
Du skulle ha tagit en mazarin, men de kanske inte fanns i sortimentet. Mazariner har överlägsen kombination av vidhäftning och tätningsgrad. Observera att mazariner i sig är en trippel sandwichkonstruktion och dessutom tack vara sin omega-form uppvisar mycket goda styvhetsegenskaper. OEM-mazariner av fabrikatet Delicato har dessutom en hålbarhet på över tio år och eftersom de bakas i en närmast hundraprocentigt mögelfri miljö minimeras risk för mögelangrepp på bräda.
Förbrukade mazariner tas bäst bort med så kallad fettsugning, vilket din lokala body-shaper i regel kan stå till tjänst med. Nackdelen med mazariner är dock en något högre specifik massa, så för formula kanske kanelbullar funkar bättre.Fasiken vad mycke man inte vet. Jag kommer aldrig åka till stranden utan en påse mazariner i beredskap i framtiden.
-
Vore skönt om vi kunde döda myten om att vindurfingbrädorna kostar max ett par tusenplappar för butikerna att köpa in och att de är av ren elakhet de säljer dem för 15.000.
En sak som jag däremot tycker är lite småruttet i branchen är att importör och butik rätt ofta är samma företag. Hur kul är det som butik att köpa av någon som samtidigt säljer i egen regi till konsument. Desto mer du säljer desto mer gynnar du din konkurent, mysko. Konkurrenshämmande och gynnar troligen inte konsumenterna på sikt.
Skulle fler aktörer verkligen konkurrera på riktigt och marknadsföra hårdare skulle branchen växa och det tror jag de flesta skulle tjäna på.
Alltså fram med importörer som inte har intressen i egna butiker. 🙂
-
Nej, var ju rätt grundligt avhandlat sen tidigare.
Vill man bada i pengar skall man välja annan branch än vindsurfing att jobba i. Denna är mer entusiast orienterad. Lite av charmen med branschen. Det finns andra värden än att bli rik.
Bicless
-
Jag vet inte produktionskostnaden totalt men tror du får svårtatt få ihop materialt till en bräda för under 3000:- Inte så länge de innehåller högkvalitativ kolfiber i alla fall.
Brädtillverkarnas prototyper brukar kostar 30-35.000 att hyvla ihop har jag hört.
De som byggt själva kanske vet mer om detta….Bicless
-
Både Ascan Titan, Ascan Extreme och Atan Polar upplever jag har 100% täta sömmar. Det vatten som kommer in efter ett tag kommer in genom den lilla glipa som blir mellan dräkten och skon när man plaskat runt någon timme. Grymt varma skor.
Ett annat bevis för att de är täta är att jag brukar fylla dem med lite shamponerat vatten i dushen ibland så de luktar mumma nästa gång det är dags att trä på sig dem. Allt vatten stannar kvar. Detta gäller även rätt hårt begagnade dojor.
Kan ju tillägga att vi säljer alla dessa skor och en del andra också så jag är ju inte helt objektiv.
Bicless
-
Om du bara skall ha ett segel så skulle jag tagit 7- 7,5 kvm. Du är rätt tung och får därmed ett segel mitt i registret för stockholmsvind.
Funkar hyfsat även lite vindfattigare dagar och den stora fördelen är att den troligen funkar även när det blåser 8-10 m/s, så länge det inte är allt för choppigt och du valt ett stabilt segel.
-
JAg tycker det funkar super att ha flera lager under dräkten. Ner till ca 8-10 grader kör jag metalit våtdräkt underställ (alltså speciellt underställ för våtdräkter). Under dessa temperaturer kompletterar jag med en neoprentröja under också. Känns inte alls knöligt eller otympligt tycker jag.
Dessa grejer funkar mer eller mindre året runt.Mvh
Bicless
-
Moms skall läggas på för all import utanför EU.
Eventuellt så innehåller NZ priset lokalt någon VAT/skatt som kan dras av först, känner dock inte till skattereglerna i NZ. Verkar ju illa om man skall behöva betala lokal VAT/skatt och sen svensk moms. Tårta på tårta liksom.Bicless
-
Nån som har provat point-7 på forumet?
Vore intressant att höra erfarenhet. -
Du kommer fixa det men tror du kommer sakna en större bräda rätt snabbt.
Skönt med några liter extra stabilitet och flytkraft att ta till. Dessutom planar du ju oftast tidigare med en större så antalet surfdagar med bara 115 liters blir troligen mindre än med brädan du har idag. Alltså, tycker du skall gå från 150 till ca 120-130 liter känns som ett bättre steg än 150 till 115.
Om du kan tänka dig ha 2 brädor så är det mer optimalt behålla 150 liters och komplettera med en 115 för blåsigare dagar. Då täcker du in mycket större vindregister.
Bicless
-
Vi säljer ascans dräkter billigt. Ascan Polar är exempelvis gjorda i titanneopren och är supermjuka och varma och inte särskilt dyra. Flärp som man drar över huvudet som vattenspärrar vid dragkedjan. Kvaliten på dessa dräkter är mycket hög med både limmade och sydda sömmar, inte en enda reklamation på hela säsongen. Dessutom har du självklart garanti. 5/4/3 mm kostar just nu bara 1431:-
Kolla in http://www.surfspot.seMvh
Bicless
-
@mes 415734 wrote:
Jag har varit lite dålig på att sköta om min kedja som nu har pajat och jag tänkte försöka laga den men måste göra rent den först. Den är ärgad och “torrkladdig” om jag ska försöka beskriva hur den känns. Vad ska jag göra rent den med?
/MesJag använder silikonspray på min dragkedja, funkar kalas.
Mvh
Bicless
-
Tja, vi tar från 2490:- för tekknos kolbom. De är grymt hög kvalitet på dessa. Fina detaljer som ledat frontbeslag, hängselemarkeringsmått på insidan mm. Tyvärr är den storlek du letar efter slutsåld, bara race och formulasize kvar. De andra storlekarna kommer in i vinter igen.
Mvh
Bicless