bicless
Forumsvar skapade
-
Det finns alumbommar från 590:- på http://www.surfspot.se. Då kan du ju köpa 2 och ha en i reserv 🙂
Men vill ha ha högpresterande alubom rekommenderar jag Tekkno Super pro bommen. Lite lyxigare aluminiumbom med ledat frontbeslag, extra lång expandering, mått för hängselelinorna på insidan och klart styvare. 29mm grepp för piggare händer.
1390:-Mvh
Bicless
-
Grovt sett.
Dra nedhalet tills akterliket slappar till latta 2. Det kan hända att du får förlänga förlängaren ett par cm om du kör på 460 mast, alltså luff ca 497. Jag skulle provat 460 på 38cm på förlängaren. Sen är det bara att dra. Uthalet drar du löst om du vill ha bra lättvindsegenskaper. Dra det något hårdare om det blåser lite mer. Du skall ligga runt 213cm. Hör av dig om du behöver hjälp med riggningen på
info@surfspot.se
Eller ring surfspot.Första gången du riggar seglet kan det ta några minuter att få i masten i mastfickan och cambern. Det blir lättare gång 2 när grejerna satt sig.
Mvh
Bicless
-
På min bom så är det markerat med mått på insidan (avståndet från masten). Så har man bara lärt sig räkna procent så behöver man ingen snodd eller spritpenna.
Borde inte va ovanligt att bommar har detta men jag har inte kollat på något annat märke..För övrigt så har jag inga problem med att sätta på linorna lite lösare så man vid behöv kan justera dem någo cm åt vardera håll. Finns en karborreflärp på de flesta linor som man kan låsa hur stort hålet skall bli. Gör man hålet lite större än bom-diametern kan de flyttas vid behov.
Mvh
Bicless
-
Neoprenet i Ascan polar är mycket mjukt och flexibelt (och självklar mycket varmt), tror inte det kommer strama i dina underarmar. De finns under http://www.surfspot.se
Skulle den mot förmodan inte passa så har du 2 veckors öppet köp.Mvh
Bicless
-
Nu med adress i fotnoten 🙂
Texten ovan är nog inte från Tyska Surf. Den texten är rätt annorlunda, man har kollat på lättvindssegel med 7,5 kvm och jämfört 2 mer eller mindre extrema planingssegel, Severne Glide och Sailloft Traction.
Med mina brister i tyska har jag dock vågat mig på en sammanfattning. Orginaltexten finns på sid 50 i Surf 7, Juli 2007.Traction 7,5
Bom 213, Luff 494, Camber: 2, Pris: 529 Euro
Mast. Fiberspar 4800, 460cm 75% carbonPå land:
Saillofts filosofi är “massor av förstärkningar för evigt liv”. Kan de då med Traction bygga ett segel som fungerar med minimalt med vindenergi? Seglet gör subjektivt ett luftigt intryck med mycket monofilm och med endast mindre förstärkingar i akterliket. Mastfickan är rätt smal och samlar därför upp mindre vatten. Masten måste därför träs på med rätt mycket kraft. Bommen känns kortare än på andra segel. Profilen på seglet är i nivå med rena racesegel, dock är profilen lagd med hänsyn till glid/planingsegenskaper.På vattnet: Sailloft Traction ligger emellan extrema Severne Glide och de klassiska freerace seglen. Den har mer kraft än de mer traditionella seglen men endå med den bekanta segelkänslan (severnen har mer annorlunda känsla).
Seglare som är vana vid klassiska 2 cambers segel utsätter sig därför inte för risker med detta segel. Trots kraftig profil i seglet känns det lätt och manövervänligt. Camber roterar lätt och helt till endpositionen vid varje slag. Segler går även förvånandsvärt lätt att pumpa igång trots profilen men det är normalt inte nödvändigt då seglet är så pass kraftfullt så man kan köra “Auto-stilen”. Seglet ger även tyngre seglare större säkerhet att komma upp och behålla planing i lättvindsförhållanden. Seglet kan trimmas till god tryckstabilitet för hårdare vindar. Seglet är sammanfattningsvis snabbare än mer klassiskt designade segel i lättare vindar och är i starkare vindar snabbare än vissa andra freeracesegel som exempelvis Severne Glide.
Surf-tips: Mycket planings/glid-starkt freeracesegle utan kompromisser -
Hej oregistrerad /trött
Jag har mailat steffo 4 gånger, ungefär 1 gång varje månad men han har ständigt fullt i annonsutrymmet vilket jag tycker är tråkigt då vi gärna vill marknadsföra våra produkter här. Eftersom detta är det bästa och mest använda forumet så tycker jag det borde vara okey att man kommenterar de produkterna vi (SurfSpot) trots allt är ÅF för när de diskuteras i trådarna.
Ha de
Bicless
-
Traction planar enligt min erfarenhet ruskigt tidigt. Jag blev förvånad första gången jag seglade det på Haga på öland. Gick ut med Traction 8,5 trots att det blåste lite och de flesta utom nybörjare satt på stranden, mest bara för att döda tiden. Blev förvånad när jag planade utan större problem. Bytte se seglet med en polare som hae annan bräda och då var det plötsligt han som planade. Jag har seglat både Neil pryde V8 och Fluidon innan så jag kan säga att jag upplever i alla fall stor skillnad. Min Fluido 8,3 var tyvärr inte 8,3 utan snarare 7,??. Det var dock 2004 års modell så det kan ju ändrats nu.
Läste jag att “Surf” testat Traction seglet och kommit fram till ungefär samma sak. Grymma planingsegenskaper. Kan försöka leta upp artikeln och klippa in här.
Mvh
Bicless
-
Hej
Vi har bra paket för dig för 8890:- med kolfibermast, bic techno 150 liters bräda och Gaastra segel. Det går att komma ner till ca 7500:- om du byter ut grejer i paketet mot budgetalternativ. Kolla in http://www.surfspot.se
Vi levererar till Göteborg utan problem, dock fraktkostnad tillkommer.Mvh
Bicless
-
Jag tror du skall lägga dig på 110-140 liter. Närmare 140 om du vill ha en lättvindsbräda och sen komplettera med en hårdvindsbräda eller ner mot 110 om du bara vill ha en bräda. OBS, det finns 110 liters brädor som är rätt svårseglade, se till att ta en rätt bred och stabil freeride eller möjligen större freestyle.
Jag säljer exempelvis en Freeride Bic Techno L för 4990, den är på 135 liter, 69 bred, och mycket lättseglad. Mycket bra fart i denna.
Mer info http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&rangeid=167&prodid=376&year=2007&lang=usTar även din gamla i inbyte om du vill.
Mvh
Bicless
-
Hej
Brädorna är tillverkade i Glass/sandwich med carbon kevlar förstärkningar.
Läs mer under
http://www.drops.net/tech.htmlAnnan kommentar från Drops om konstruktionen
“
The boards are a monocoque structure (no joining seam between deck and hull) and are produced by mould, with sandwich panels and foam core prepared with a cnc mill.This guarantees maximum precision and is the only way to produce variable thickness sandwich.
“Det är Select fenor som ingår.
Maila om du har fler frågor på info@surfspot.se
Mvh
Bicless
-
Brädorna anländer på måndag. Begränsat antal, särskilt 2006 orna är bara några få.
-
Det är 2006 och 2007 or i denna lev. Vi köper in både årets modeller och fjolårsmodeller.
Surfoutlet som Simpa uttryckte det.Vi kommer kunna sälja dem så lågt som 8690:- för 2007 orna och 7590:- för 2006 orna.
Vi tar även in beggat i inbyte. maila info@surfspot.se vid intresse av köp.
Mvh
Bicless