Forumsvar skapade

Sida 116 av 122
  • bicless

Medlem
    16 september, 2007 vid 12:04 som svar på: Mastfot?

Pin är smidigare när man vill byta rigg snabbt och smidigt. Hållbarheten möjligen sämre men jag har inte lyckats ha av någon under mina 20 år som surfare.

• bicless

Medlem
    16 september, 2007 vid 10:36 som svar på: hållbaraste bommen

Det finns alumbommar från 590:- på http://www.surfspot.se. Då kan du ju köpa 2 och ha en i reserv 🙂

Men vill ha ha högpresterande alubom rekommenderar jag Tekkno Super pro bommen. Lite lyxigare aluminiumbom med ledat frontbeslag, extra lång expandering, mått för hängselelinorna på insidan och klart styvare. 29mm grepp för piggare händer.
    1390:-

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    7 september, 2007 vid 13:58 som svar på: Riggtips för Sailloft Traction?

Grovt sett.
    Dra nedhalet tills akterliket slappar till latta 2. Det kan hända att du får förlänga förlängaren ett par cm om du kör på 460 mast, alltså luff ca 497. Jag skulle provat 460 på 38cm på förlängaren. Sen är det bara att dra. Uthalet drar du löst om du vill ha bra lättvindsegenskaper. Dra det något hårdare om det blåser lite mer. Du skall ligga runt 213cm. Hör av dig om du behöver hjälp med riggningen på
    info@surfspot.se
    Eller ring surfspot.

Första gången du riggar seglet kan det ta några minuter att få i masten i mastfickan och cambern. Det blir lättare gång 2 när grejerna satt sig.

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    6 september, 2007 vid 16:14 som svar på: Stroppar?

Nya f2 stroppar 100:- st + porto
    3 beggade Taboustroppar (toppenskick) 200:- + porto

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    4 september, 2007 vid 13:39 som svar på: Flytta hängselelinor seglandes

På min bom så är det markerat med mått på insidan (avståndet från masten). Så har man bara lärt sig räkna procent så behöver man ingen snodd eller spritpenna.
    Borde inte va ovanligt att bommar har detta men jag har inte kollat på något annat märke..

För övrigt så har jag inga problem med att sätta på linorna lite lösare så man vid behöv kan justera dem någo cm åt vardera håll. Finns en karborreflärp på de flesta linor som man kan låsa hur stort hålet skall bli. Gör man hålet lite större än bom-diametern kan de flyttas vid behov.

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    4 september, 2007 vid 13:14 som svar på: Dräkt för höstsegling

Neoprenet i Ascan polar är mycket mjukt och flexibelt (och självklar mycket varmt), tror inte det kommer strama i dina underarmar. De finns under http://www.surfspot.se
    Skulle den mot förmodan inte passa så har du 2 veckors öppet köp.

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 15:33 som svar på: Stort freeridesegel för 460-mast?

Nu med adress i fotnoten 🙂

Texten ovan är nog inte från Tyska Surf. Den texten är rätt annorlunda, man har kollat på lättvindssegel med 7,5 kvm och jämfört 2 mer eller mindre extrema planingssegel, Severne Glide och Sailloft Traction.
    Med mina brister i tyska har jag dock vågat mig på en sammanfattning. Orginaltexten finns på sid 50 i Surf 7, Juli 2007.

Traction 7,5
    Bom 213, Luff 494, Camber: 2, Pris: 529 Euro
    Mast. Fiberspar 4800, 460cm 75% carbon

På land:
    Saillofts filosofi är “massor av förstärkningar för evigt liv”. Kan de då med Traction bygga ett segel som fungerar med minimalt med vindenergi? Seglet gör subjektivt ett luftigt intryck med mycket monofilm och med endast mindre förstärkingar i akterliket. Mastfickan är rätt smal och samlar därför upp mindre vatten. Masten måste därför träs på med rätt mycket kraft. Bommen känns kortare än på andra segel. Profilen på seglet är i nivå med rena racesegel, dock är profilen lagd med hänsyn till glid/planingsegenskaper.

På vattnet: Sailloft Traction ligger emellan extrema Severne Glide och de klassiska freerace seglen. Den har mer kraft än de mer traditionella seglen men endå med den bekanta segelkänslan (severnen har mer annorlunda känsla).
    Seglare som är vana vid klassiska 2 cambers segel utsätter sig därför inte för risker med detta segel. Trots kraftig profil i seglet känns det lätt och manövervänligt. Camber roterar lätt och helt till endpositionen vid varje slag. Segler går även förvånandsvärt lätt att pumpa igång trots profilen men det är normalt inte nödvändigt då seglet är så pass kraftfullt så man kan köra “Auto-stilen”. Seglet ger även tyngre seglare större säkerhet att komma upp och behålla planing i lättvindsförhållanden. Seglet kan trimmas till god tryckstabilitet för hårdare vindar. Seglet är sammanfattningsvis snabbare än mer klassiskt designade segel i lättare vindar och är i starkare vindar snabbare än vissa andra freeracesegel som exempelvis Severne Glide.
    Surf-tips: Mycket planings/glid-starkt freeracesegle utan kompromisser

• bicless

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 10:03 som svar på: Stort freeridesegel för 460-mast?

Hej oregistrerad /trött

Jag har mailat steffo 4 gånger, ungefär 1 gång varje månad men han har ständigt fullt i annonsutrymmet vilket jag tycker är tråkigt då vi gärna vill marknadsföra våra produkter här. Eftersom detta är det bästa och mest använda forumet så tycker jag det borde vara okey att man kommenterar de produkterna vi (SurfSpot) trots allt är ÅF för när de diskuteras i trådarna.

Ha de

Bicless

• bicless

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 19:52 som svar på: Stort freeridesegel för 460-mast?

Traction planar enligt min erfarenhet ruskigt tidigt. Jag blev förvånad första gången jag seglade det på Haga på öland. Gick ut med Traction 8,5 trots att det blåste lite och de flesta utom nybörjare satt på stranden, mest bara för att döda tiden. Blev förvånad när jag planade utan större problem. Bytte se seglet med en polare som hae annan bräda och då var det plötsligt han som planade. Jag har seglat både Neil pryde V8 och Fluidon innan så jag kan säga att jag upplever i alla fall stor skillnad. Min Fluido 8,3 var tyvärr inte 8,3 utan snarare 7,??. Det var dock 2004 års modell så det kan ju ändrats nu.

Läste jag att “Surf” testat Traction seglet och kommit fram till ungefär samma sak. Grymma planingsegenskaper. Kan försöka leta upp artikeln och klippa in här.

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 15:27 som svar på: Tips på nybörjar-/medelbrädor >150l

Hej

Vi har bra paket för dig för 8890:- med kolfibermast, bic techno 150 liters bräda och Gaastra segel. Det går att komma ner till ca 7500:- om du byter ut grejer i paketet mot budgetalternativ. Kolla in http://www.surfspot.se
    Vi levererar till Göteborg utan problem, dock fraktkostnad tillkommer.

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:03 som svar på: Byta bräda..

Jag tror du skall lägga dig på 110-140 liter. Närmare 140 om du vill ha en lättvindsbräda och sen komplettera med en hårdvindsbräda eller ner mot 110 om du bara vill ha en bräda. OBS, det finns 110 liters brädor som är rätt svårseglade, se till att ta en rätt bred och stabil freeride eller möjligen större freestyle.

Jag säljer exempelvis en Freeride Bic Techno L för 4990, den är på 135 liter, 69 bred, och mycket lättseglad. Mycket bra fart i denna.
    Mer info http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&rangeid=167&prodid=376&year=2007&lang=us

Tar även din gamla i inbyte om du vill.

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 15:01 som svar på: Drops, erfarenheter?

Test på stubby

• bicless

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 14:50 som svar på: Drops, erfarenheter?

Hej

Brädorna är tillverkade i Glass/sandwich med carbon kevlar förstärkningar.
    Läs mer under
    http://www.drops.net/tech.html

Annan kommentar från Drops om konstruktionen

The boards are a monocoque structure (no joining seam between deck and hull) and are produced by mould, with sandwich panels and foam core prepared with a cnc mill.This guarantees maximum precision and is the only way to produce variable thickness sandwich.

Det är Select fenor som ingår.

Maila om du har fler frågor på info@surfspot.se

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 11:20 som svar på: Drops, erfarenheter?

Brädorna anländer på måndag. Begränsat antal, särskilt 2006 orna är bara några få.

• bicless

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 11:18 som svar på: Drops, erfarenheter?

Det är 2006 och 2007 or i denna lev. Vi köper in både årets modeller och fjolårsmodeller.
    Surfoutlet som Simpa uttryckte det.

Vi kommer kunna sälja dem så lågt som 8690:- för 2007 orna och 7590:- för 2006 orna.

Vi tar även in beggat i inbyte. maila info@surfspot.se vid intresse av köp.

Mvh

Bicless

Sida 116 av 122
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums bicless

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.