bicless
Forumsvar skapade
-
Tack för svar… har fått en hel del bra tips…. Får hjälp av en här på konfen att få igång en sida så förhoppningsvis finns butik på http://www.surfspot.se inom 1 månad.
Bicless
-
-
Man skall kunna lägga ordrarna på sidan är det tänkt.
Korg-metoden som Ginza och co.Bicless
-
Vad har du för fenbox? tror jag har några mindre weed fenor som ligger och skräpar.
Bicless
fastforward wrote:HejJag vet att den här frågan har varit uppe förut men jag läste igenom trådarna och det var ingen som gav ett riktigt svar tyckte jag.
Jag var först ute efter en vanlig freeride-fena på ca 40cm men eftersom jag har planerat att åka lite till öland och blekinge nästa sommar så tänkte jag slå 2 flugor i en smäll och köpa en motsvarande weedfena istället.
Då kommer frågan om vilken weedfena som motsvarar en vanlig 40cm fena. Jag hörde med en försäljare på en surfshop här i stan och enligt honom så skulle en fena på 37cm passa bra.
Men nu när jag fick fenan så ser den så himla stor ut. 37cm är ju “djupet” (dvs. hur långt ner den sticker ner i vattnet). Själva längden på fenan är 54cm (om man mäter längs framkanten).
Har jag köpt en weedfena som motsvarar en 40cm vanlig fena eller är den för stor?
-
Jag tror brädan är en 94 liters 99:a. OO:an hade annan design .
-
bicless
Medlem29 juni, 2006 vid 18:48 som svar på: Gratisnummer av Boards + windsurf, bl a Guinchoreportage (e-version)Kalas, kul läsning om lättvindsstarter. Tackar 🙂
Bicless -
Hej
Kört X-cite ride 120 med 7,5 som störst och det var busenkelt. 8,6 borde funka utan problem men jag tror du får ut mest med typ 8,0 som största.Bicless
-
Inoovationer är väl alltid roliga å testa. Annars står ju utvecklingen still.
-
jag skulle försöka hitta ett begagnat segel runt 5.0. Blåser det lite mer blir det ett helvete för dina 60 kg med 6,4. dessutom är det mycket lättare lära sig hantera litet segel, jippar mm.
Du kan säkert hitta ett runt 1500 som e shysst.
Bicless
-
Hej
Jag tror följande
145 om du seglar mycket lättvind 4-7 m/s och insjö.
130 om du tror att du prickar in lite blåsigare dagar och mer öppet hav.Funderar du på att ha 2 bräder i framtiden, minsta då kanske 90-100 liter så blir ju 145:an bättre då du kan välja bräda efter vindförhållanden och optimera bättre.
Mvh
Bicless -
Till 8,1 skulle jag välja fenor mellan 38 och 44 ungefär beroende på bräda. Du kan få tag i en sån för mellan 300-1000 pix. Jag har åxåp nån som skall säljas tror jag, hör av dig om du är intresserad.
Mvh
Bicless
-
Fortfarande ingen som kan förbarma sig över en behövande. 500-600 pix?
-
Jag har fått fason på detta nu, svårast första gångerna, nu funkar det bra, seglet är för övrig kalasskönt, jäkligt stabilt i hård vind, kan gå direkt från 7,5 till 5,5 utan problem
-
Har inte släppt allt nedhal… sklall prova med det.. annars har jag laborerat med uthalet men hur jag än gör med det så är det klurigt.
Tack för tips.
Bicless -
Jag misstänker att jag gör nått fel för det kan ju inte va meningen att man skall behöva ta i så in i bängen för att få cambern på plats. Måste man verkligen köpa North mast till Northsegel? Hur som helst när väl camberna är på plats ser seglet klockrent ut på neilpryde masten.
Bicless