bicless
Forumsvar skapade
-
Jag har provat en mindre variant av det seglet årsmodell 2009 och det var lite varningsflagga för min del. Svårt rigga, sjukt svår att rotera. Gamla mauisails brukar rotera bra och är smidiga om du kan hitta nån sådan. Borde finns lite TR4-TR7 typ därute kan man tycka. Sen har SurfSpot en North Warp 11 liggandes men har inte koll på cambertryck på den: http://www.surfspot.se/north-warp-11-2012.html
-
-
bicless
Medlem13 februari, 2015 vid 12:32 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…@Raggarn 730887 wrote:
…” Själv håller jag mig kvar vid 5 lattat power-wave tills dom har kommit ner till 1 latta. Tycker två lattors skillnad är för lite för att motivera ett byte…….om det inte är jäkligt snygga segelpåsar”…..
WORD…!! 5-lattat power is da shit….!!
men e´ du konservativ.????…………… ska man tolka det som begynnande ålder..???!!! 🙂
ja menar eftersom ja själv e där……å köper äldre å äldre segel.. :-0
just ja stroppar va de ja………. har några Vindsurfing.se som jag köpte av Johan…grymt sköna…
se upp för den här i Närlunda i vår…!!! 🙂
Läcker, den ser grym ut.
-
bicless
Medlem6 februari, 2015 vid 20:50 som svar på: Sökes: en lång board bag (320+cm lång, 71+cm bred)Vet inte vem du pratade med hos oss men jag tycker nog supfodralen är helt ok för longboards. Inte exakta i passformen men det kanske du inte behöver.
Några förslag
1)
http://www.surfspot.se/mystic-sup-adjustable-bag-9-11.html2)
http://www.surfspot.se/starboard-daybag-boardbag-sup.html3)
http://www.surfspot.se/sup-boardbag-tiki.html+ Vi kan även ta hem Phantom 320 orginalbag för 1049:-. men då får du vara snabb, sista deadline för leverans innan sommaren än 9.e feb. Ej lagervara.
-
Svar till Sailortrash, Ja ju kortare mast ju mindre märks det. Mauisails gör exempelvis inte ens 400cm SDM master i 100% då de tyckte 75% presterade i stort sätt lika och var billigare + håller bättre för målgryppen som är små racesegel i överriggade förhållanden. Sen är det skillnad på RDM och SDM, på RDM kan man gå upp i kol, de brukar hålla bra endå. RDM har tjockare gods så jag gissar hög kolhalt påverkar mer på prestandan på RDM än SDM men det är bara spekulation.
-
Glasfibern tål mer än kolfibern för det mesta. Dock så blir glasfibermaster sega, Om man filmar när man seglar så ser man att toppen jobbar som attan medans du seglar, den ser till att du får acceleration och jämt tryck i seglet, tvistar ut vindbyar och vrider kraften frammåt iställat för åt sidan. Hela det jobbet blir mycket effektivare med kolfiber. Så huvudargumentet för mycket kol är bättre respons i riggen och krispigare känsla (istället för seg och svajjig). Argument 2 som dock är underordnat är att vikten på riggen blir lite lägre. Minusargumentet är hållbarhet. Jag kör 60-80% själv vilket jag tycker ger bra balans mellan prestanda hållbarhet, Har inte kört av en mast sista 8 åren. Men man förstår att de som vill krama ur sista prestandan väljer 100%. När jag nån gång kör 30-40% på samma rigg känner jag skillnad mot mina 60-80%:are. Men det duger fint som budgetalternativ och det blir inte meganskillnad men tillräckligt skillnad för att jag tycker det är en av de viktigaste uppgraderingarna för riggen. Hellre 1000:- extra på masten än på bommen.
-
Hej
Skulle rekommendera 30-38 weed till 110:an. Mjuk eller hård funkar fint båda två, ger lite olika känsla bara. Som rak slalomfena till 130 hade jag tagit Select S1 43cm eller liknande från andra fentillverkare. Kör man mest 6,5-7,5 på 130 kan man dra ner längden till en 41:a. Atomiq går att trimma väldigt mycket med fenan vilket är kul, du kan få en movebräda för hopp och lek med en kortare böjd fenan eller en snabb slalomorienderad bräda som kryssar grymt med en längre rakare. -
Härligt och bra jobbat med att få till detta, jag kommer också och hjälper till i feb.
-
Chinook verkar hålla för det mesta, vi har sålt dem i 3 år nu och hittills ingen som reklamerat en enda och vi själva har aldrig ens kört av jointen på våra demomastfötter.
-
Jag är ju partisk eftersom vi säljer den brädan men här är lite erfarenheter.
Du vinner i framförallt komfort och speed, flare 111 planar ju också tidigt så tveksamt om du vinner så jättemycket där. Då måste du nog gå upp på en atom 110-130. Atom har fått superfeedback av de stora surftidningarna, Franska Planchmag blev den dessutom testers Pick. Men de är som du skriver bara 110 och 120 de testat. Jag tycker 100 har i stort sätt identiska egenskaper som 110 men har lite annat segelregister och lite mer anpassad för lättare seglare. Brädorna känns lika i karaktären. Den tål absolut hopp, har inte hört om nån som gått av eller spruckigt hittills. Den är ovanligt trimbar med fena (dvs mer trimbar än mer klassiska shaper som carve och futura), med en lång slamlomfena känns den faktist som en slalombräda, med en kort fsw fena trollar man fram helt andra manöveregenskaper och det känns nästan som en annan bräda. Det är lite av hela tanken med brädan, den har större register än tidigare shaper och ersätter ofta 2 brädor hos oss som har flera. Som du säkert förstår tycker jag det är en helt grym bräda som jag varmt kan rekommendera. -
Jag har kört freerace 115 massor, var i stort sätt det enda jag körde sommartid här i stockholm ett tag, så enkelt med en bräda och 7,5 rigg som klarar extremt brett vindregister, man behövde inte pyssla så mycket med vad man skulle ha med för grejer till stranden. Jag har till och med kört 8,5 på den och planar då redan i ca 5-6 m/s, med 7,5 och om man skotar hem ordentligt kan man köra över 12m/s också. Rätt imponerande register. Jag tror nog Tabou Rocketen kan leverera ungefär samma upplevelse i alla fall de tidigare Tabo rocket jag testat gick finfint och var ungefär samma typ av bräda. Men jag är i alla fall helnöjd med AHD freerace. AHD Freerace är dessutom i wood/sandwich konstruktion, vilket är lite finare än vanlig epoxy/pvc sandwich.
-
Jag har just beställt visitkort och klistermärken för icecup sweden om nån vill ha sådana, man man sen skriva på baksidan av visitkorten som är vit om man vill hänvisa till klubb eller dyligt.
-
Du kan få testköra experience om du vill och du bor i stockholm, Jag kör den själv och tycker den är kanon. Känns inte tung alls. Just nu är vi mellan 2 designer så har ingen demobrädan men i vår när nya designen kommit packar vi upp en ny demobräda du kan låna och testa. Den är svår att bli besviken på. Man kan köra med mindre segel också, jag har kört rätt ofta traction 8,5 vilket jag tycker är en rätt smidig kombi för lättvindssegling.
-
bicless
Medlem21 december, 2014 vid 19:01 som svar på: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..Kode wave av nyare modell låter som brädan för dig. Grym på vågen och du kan styra svängegenskaperna och farten mycket genom att köra single eller twin. Jag kör mest twin på denna. Gillar du dessutom att hoppa så är bättre hoppbräda är nog svår att hitta. Riktig guldklimp.
-
Inte epoxy i hålet för allt i världen. Tror det är vanlig M5 gänga men inte helt 100. Testa försiktigt.